Efter att jag burit in närmare 1.5ton mdf som skall bli kök och garderober så kände jag mig aldeles tom. Då var det en bra ide att städa lite och sorterade alla små lådor man har ståendes överallt med blandad skruv. Så det vart en fin samling med bra att ha skruv nära tillhands.

Hittade förövrigt även 3 korta och 2 långa festool bitshållara och en försänkare jag var övertygad om att det låg 70cm ner under marken i trädgården.
 
  • En lådindelare fylld med sorterade skruvar och verktyg; bitshållare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BlueX och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A atomlab skrev:
Efter att jag burit in närmare 1.5ton mdf som skall bli kök och garderober så kände jag mig aldeles tom. Då var det en bra ide att städa lite och sorterade alla små lådor man har ståendes överallt med blandad skruv. Så det vart en fin samling med bra att ha skruv nära tillhands.

Hittade förövrigt även 3 korta och 2 långa festool bitshållara och en försänkare jag var övertygad om att det låg 70cm ner under marken i trädgården.
Ska du bygga ett kök av mdf?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ska du bygga ett kök av mdf?
Stommarna , inramningen och sedan hallgarderoberna blir i ljusgrå valcromat. Luckorna blir teak.

Har byggt flera kök tidigare i bara valcromat och behabdlat med hårdvaxolja. Blir mycket bra.

Övriga tonet mdf kommer att bli 2 bokhyllor och inredning till 2 walking closets. Dock in vanlig beige så det får spacklas och målas på plats.
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Drog en dyckert med pistol genom huden mellan tumme och pekfinger idag. Gjorde knappt ont men det var lite besvärligt att sitta fast i väggen.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
AndersPS och 9 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A atomlab skrev:
Stommarna , inramningen och sedan hallgarderoberna blir i ljusgrå valcromat. Luckorna blir teak.

Har byggt flera kök tidigare i bara valcromat och behabdlat med hårdvaxolja. Blir mycket bra.

Övriga tonet mdf kommer att bli 2 bokhyllor och inredning till 2 walking closets. Dock in vanlig beige så det får spacklas och målas på plats.
Ok, fattar, nice! Tänkte mest på luckorna.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Drog en dyckert med pistol genom huden mellan tumme och pekfinger idag. Gjorde knappt ont men det var lite besvärligt att sitta fast i väggen.
har haft många 1.8mm inpillade någon cm in i tummen
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok, fattar, nice! Tänkte mest på luckorna.
Är inga problem att ha luckorna i mdf dom med. Kräver dock lite mer kärlek med betsningen/oljan för att det skall bli bra under lång tid.

Det positiva är att lägger man sedan 4-5h efter ett par år på att slipa och applicera så blir det som nytt igen.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
La nytt tak på förrådet. 4 timmar tog det exakt. Innan var nån gammalt ruttet tak i nån oklart material typ gummi? Missade dock att ta en bild innan.
Delvis renoverat förrådstak med träreglar och byggmaterial, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt svart tak på förråd med synliga skruvar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Drog en dyckert med pistol genom huden mellan tumme och pekfinger idag. Gjorde knappt ont men det var lite besvärligt att sitta fast i väggen.
Känner igen det även om jag låg på golvet och satte list när jag sköt fel.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
La nytt tak på förrådet. 4 timmar tog det exakt. Innan var nån gammalt ruttet tak i nån oklart material typ gummi? Missade dock att ta en bild innan.
[bild]
[bild]
2 små frågor
Varför sitter inte pappen vågrätt?
Är det synlig spiking genom pappen som syns?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Började dagen med att lägga provisoriskt golv i hallen med treåringen, där det ska flytas för marmorplattor sedan. Köket har högre prio, men högst prio hade hallen, då barnvagnen inte går ut genom altandörren vi använt senaste tiden…

Eftermiddagen spenderades med en betongslip från Hilti som jag lånat för att ordna till dagmåtten på dörröppningarna, som murarna bland annat misslyckades med… Tur man har snälla grannar med fina verktyg! :D
Monterad dörrkarm och en röd Hilti verktygslåda på ett ofärdigt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som vanligt så glömde jag ta slutbild, men karm, dörr och trycke är nu på plats. Så imorgon blir det troligen montering av nästa karm och dörr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
2 små frågor
Varför sitter inte pappen vågrätt?
Är det synlig spiking genom pappen som syns?
Hmm... Rimliga frågor.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är stora stenar av den typen källaren är byggd av men varför de tre inte fick vara med är svårt att förstå. De blev kanske över och var jobbiga att ta ut sedan. För det finns ingenstans som det fattas stenar. Av det som syns... I alla fall... Nu blev jag lite orolig... Bäst att inte tänka för mycket på det.
Den heliga treenigheten (eller trestenigheten) är det säkrast att inte rucka på. Man vet aldrig vad för elände du skulle råka släppa lös…
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
F fribygg skrev:
2 små frågor
Varför sitter inte pappen vågrätt?
Är det synlig spiking genom pappen som syns?
Enligt instruktionen skulle man lägga det så.
Vad menar du med synlig spikning?
 
K Kris1 skrev:
Enligt instruktionen skulle man lägga det så.
Vad menar du med synlig spikning?
För att pappen ska täta så bra som möjligt bör den läggas horisontellt jämsmed takfot, varje ny våd överlappar då den föregående en liten bit och spikningen täcks alltså så läckage inte kan ske vid spikarna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.