Dial_595 Dial_595 skrev:
Beroende på tankens storlek kan man ju styra uppvärmningen till natten, iaf om man bara har för tappvatten.
Vi har en äldre luft/vattenvärmepump. Har inte hittat något sätt att styra användningen till natten. Men till nästa vinter blir det bergvärme.
 
B
F Folkson skrev:
Vi har en äldre luft/vattenvärmepump. Har inte hittat något sätt att styra användningen till natten. Men till nästa vinter blir det bergvärme.
Ngenic funkar kanske, men det känns lite bortkastat om det bara är 1år innan den ska ut.
 
September var min första månad med Timpris via Eon.

Landade på 2.30:- att jämföra mot månadsmedel som var 3.06 här i SE3

Så en besparing på 76 öre/kwh är jag väldigt nöjd med utan att lägga för mycke jobb.

Vi har en laddhybrid som laddas på natten samt ett spabad som bara värmer på natten (flyttat filtercykeln och inställd på "rest mode")

Undviker i möjligaste mån att köra tvätt/diskmaskin de allra dyraste timmarna men det är otroligt små pengar i sammanhanget.
 
Det här med att styra luftvärmepumpar till billigare el på natten. Visst är elen billigare, men det är också kallare = systemet måste jobb mer för att uppnå samma effekt.

Har ni räknat på den extra driftstiden, sämre verkningsgrad och potentiellt kortare livslängd?
 
EGG01
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Vi har haft timpris med Greenely sedan årsskiftet. I början hade vi något högre snittpris/månad än tabellen på länken medan vi höll på vänja oss. Våra priser är inklusive alla avgifter förutom moms.

Jan 122,10
Feb 91,21
Mars 161,40
April 115,51
Maj 119,62
Juni 160,94
Juli 107,17
Aug 213,36
Sept inkommer snart

Det blir en märkbar skillnad under sommaren särskilt augusti när vi var 80 öre billigare även med avgifterna.

För övrigt har vi solceller och två hybrid bilar som ska laddas. Det var när vi stängd av en funktion i Greenely appen som styrde laddning som vi noterade en skillnad. Tydligen så laddar appen bilen upp till 25% oavsett om man har ställt in den på laddning under de billiga timmar enbart.

På grund av våra förutsättningar tycker vi att timpris är lönsamt, det är inte för alla däremot.

Lycka till med ert val.
 
Attitudeswe
AndersPS AndersPS skrev:
Det här med att styra luftvärmepumpar till billigare el på natten. Visst är elen billigare, men det är också kallare = systemet måste jobb mer för att uppnå samma effekt.

Har ni räknat på den extra driftstiden, sämre verkningsgrad och potentiellt kortare livslängd?
Jag har automatiserat min LLVP utefter elpris. Man får absolut ta hänsyn till att huser läcker mer energi om man förvärmer det till 23 grader, samt att COP försämras, men på västkusten skiljer det sällan mer än 8 grader natt mot dag, så COP är inte så påverkat
Dag jfr natt pris är trots allt ofta faktor 10 skillnad...

Skärmdump av temperatur och fuktighetsdiagram från en smart hem-enhet med loggade API-anrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Belmlu
Snittar mellan 20-25% lägre totalkostnad jämfört med rörligt månadspris. Detta utan elbil och utan att vi haft igång värmen i huset något. Enda praktiska förändringen som märks är att vi tvättar och lagar mat på helgen istället för utspritt på vardagskvällar. Annat är bara automatiseringsr och styrning till lågpris.
 
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Vi har legat på ca 1/3 av månadsrörligt för vårt månadsspot ex moms och påslag. Vi kan lägga det mesta på natten. Stor skillnad mot en vän som också har tibber men inte kan maxa konsumption på natten som vi. De ligger på månadsrörligt eller strax under. Nu är det inte överdrivet kallt än heller så vi kan ladda värme varannan eller tredje dag utan att det blir nettoförlust i värme.
 
Nissens
JLyck JLyck skrev:
Sedan vi fick våra solceller installerade och gått över till timpris har vi legat under genomsnittspotpriset.
Då räknar du inte med investeringen du gjort, den blir ju en del av din elkostnad också, enligt Byggahus tar det typ 15 år att få tillbaka den investeringen. Se kalkyl på annan plats.
 
Hej!
Har kört Tibber nu sedan mitten på juli. Hade Skellefteå krafts rörliga pris innan, som jag uppfattar som ett sant månadsmedel som inte är viktat.

Så här ser mina medelkostnader ut (Tibber SE3 inkl deras nästan 8 öre i påslag, men utan moms):
juli: 0,97 kr/kWh (endast andra halvan av månaden)
augusti: 2,63 kr/kWh
september: 2,69 kr/kWh

Jag håller med andra här som menar att det handlar om att flytta förbrukning. Detta kostar i verkningsgrad och minimerar därmed inte antalet kWh (som ökar), utan minimerar elkostnaden i kronor. Det är därmed svårt att jämföra med vad man "skulle ha betalat med vanligt månadsrörligt". Jag är mer inne på Tibbers resonemang att den som har lägsta snittkostnaden per kWh vinner. Det visar hur framgångsrikt man flyttat sin förbrukning till billgare timmar.

För att kunna flytta produktionen av värme och varmvatten, krävs givetvis en anläggning som har kapacitet att göra det. Även mitt i vintern och kanske särskilt just då.

Jag har lagt en del tid på att styra min bergvärmepump med Home assistant. Inga avancerade algoritmer, men allt var nytt för mig och då tar det tid... :geek: Nu har jag fått lägga ner en del onödig tid också, för min BVP gör inte riktigt som man säger åt den, har det visat sig. Men med snygga temperaturkurvor, ser jag nu att det är något fel på den. Bra att upptäcka det innan vintern!

Börvärde för varmvatten och värme ställs upp under dygnets billigaste timmar, ställs ner på minimalt under de dyraste och återgår till vanliga inställningar däremellan. Varmvattnet klarar sig ofta helt utan uppvärmning under de dyraste timmarna. Värmen återstår att se i vinter - nu är ju ingen konst...

Med automatisering är det ingen konst eller komfortminskning att flytta förbrukningen, men kräver en viss insats i att fixa utrustning för styrning och att labba fram hur det ska göras.

/Fumble
 
145 öre i september blev det för mig.
SE3
 
Aug var index typ 3.3kr o vi hade 2.2 med Tibber. De enda jag har byggt är att vi gör varmvatten billigaste timmen varje dygn. Värmen hade inte börjat användas i augusti. O tvätt o disk går vanligtvis nattetid för det är smidigast. Så kan man hänga på morgonen innan jobbet.
 
Så här ser det ut för mig.
Slapp betala nått den här månaden också…
 
  • Skärmdump av en elkostnadsräkning visar negativt saldo på -228 kronor indikerande ingen betalning krävs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För oss så kan vi spara pengar på att ha timpris. Och ännu mer blir det när våran elbil kommer.
 
  • Skärmklipp som visar elanvändning, elpris per kWh, och besparingar med tidsbaserad eltaxering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Slog index med 8 öre förra månaden:rofl:
Anstränger mig en del så skulle säga att det är ganska svårt att slå. Svårare än jag trodde iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.