6 158 läst · 41 svar
6k läst
41 svar
Tips på bra motorsåg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 734 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 734 inlägg
Sen får det som sagt att såga upp med billigaste tänkbara bensinsåg. Det tar lite längre tid. Inte kul att jobba med om man sågar ofta men är det ett engångsjobb och man sen vill kunna såga mindre saker då och då så går det. Man spar en slant som gör att det är lite lättare att köpa att det tar längre tid.
Eller som sagt en lite bättre såg begagnat.
Eller som sagt en lite bättre såg begagnat.
Har Husqvarnas minsting. 135 mk2. Startar alltid och håller kedjan spänd bra. Gallrar för ved och kapar upp ved, röjer vägkanter där det är för grovt för röjsågen. Man får jobba lite när diametrarana kommer upp över 20-30cm. Överlag riktigt nöjd med den för att vara en "villasåg".
Jag fattar vad du menar, men jag hade ändå tänkt skaffa en motorsåg förr eller senare, så det handlar inte om att spara pengar. En bra motorsåg känns som en del av beredskapsutrustningen om man bor mitt ute på landet som vi gör.L lbgu skrev:Eftersom du ändå skulle ha ut någon att fälla jättebjörken kan du ju be honom kapa upp den, borde inte kosta mycket mer. Borde ta mindre än en kvart. Det blir nog betydligt billigare än att lägga 6000 på en såg. Småbarrträden kan du antagligen ta med yxa/bågsåg. Sen är det ju alltid kul att ha en såg, men om man inte har något större behov av den känns det rätt onödigt.
Medlem
· Sverige
· 5 254 inlägg
Helt rätt, behöver vara en maskin som är oberoende av el som jag ser det. Av många skäl just för denna tillämpning, vikt/prestanda är en faktor, att man bara tankar och kör vidare är en annan.
Kan tillägga att jag köpte min första motorsåg för att såga ner ett gammalt körsbärsträd… för ca tjugo år sedan. Provade med handsåg först men kändes hopplöst drygt. I affären var jag inställd på att köpa en hyfsat billig elsåg…men det fanns ju sågar bredvid dessa i butikshyllan som jag kände igen från min tid som skogshuggare något decennium tidigare i livet. Så jag köpte en bra semipro bensinsåg istället, inkl all skyddsutrustning.
Det blev ju litet dyrare än vad jag tänkt men skyddsutrustningen skulle jag ju behövt oavsett. Har haft precis hur mycket nytta som helst av denna såg senaste tjugo åren, för vedhuggning och inte minst på senare tid när vi råkade bli skogsägare… det bara blev så. Sågen fortsatt i absolut topptrim, en gammal Partner 410 ccs, hyfsat trimmad och helt underbar, lätt, rapp som satan i accet och grymt effektiv med skarp bra kedja i 1,3 mm slimcut och delning .325 på kort 13” svärd. Fixar i stort sett allt med denna lilla såg, enbart för grövre fällning behövs annat men undantagsfall.
Kan tillägga att jag köpte min första motorsåg för att såga ner ett gammalt körsbärsträd… för ca tjugo år sedan. Provade med handsåg först men kändes hopplöst drygt. I affären var jag inställd på att köpa en hyfsat billig elsåg…men det fanns ju sågar bredvid dessa i butikshyllan som jag kände igen från min tid som skogshuggare något decennium tidigare i livet. Så jag köpte en bra semipro bensinsåg istället, inkl all skyddsutrustning.
Det blev ju litet dyrare än vad jag tänkt men skyddsutrustningen skulle jag ju behövt oavsett. Har haft precis hur mycket nytta som helst av denna såg senaste tjugo åren, för vedhuggning och inte minst på senare tid när vi råkade bli skogsägare… det bara blev så. Sågen fortsatt i absolut topptrim, en gammal Partner 410 ccs, hyfsat trimmad och helt underbar, lätt, rapp som satan i accet och grymt effektiv med skarp bra kedja i 1,3 mm slimcut och delning .325 på kort 13” svärd. Fixar i stort sett allt med denna lilla såg, enbart för grövre fällning behövs annat men undantagsfall.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 254 inlägg
Vikt vs effekt är steg ett vad jag kollar på. Du få själv bedöma detta, ange gärna om du vill ha en bedömning hur det kan funka i olika sammanhang efter folks erfarenheter. Sedan kommer ju balans, ”handling”, säkerhetssystem, hur det funkar under längre pass om det är aktuellt. Ska man bara såga ner ett enda träd kanske ett batteri räcker men hur funkar det över tid, över en arbetsdag i skogen?Tobzter skrev:
Köp en så liten såg som det går, om det en bensinare. Batterisågar, kostar mycket pengar, men att slipp ljud/avgaser kan nog vara skönt. Köpa bra skyddsutrustning är väldigt viktigt för oss som sågar på hobbynivå, för är olyckan framme går det snabbt väldigt fel.
Sen kan man göra som jag gjorde, dvs köpte en stor proffsåg (helt magisk monstermaskin 70cc Hva) 5hk+ med div moddar som tas fram nu. Denna såg är tung,stark och väcker dom döda på tomgång. Men jag gillar motorer och är fortfarande barnsligt förtjust i oljud från motorer. Men att stå en halvdag med denna så är denna 40+ gubbe trött i två dagar efter. Sågat en gran som va 104cm i diam, sen div annat i storlekarna 40-70cm diam. Det jag upplever som viktigast, vass kedja, dvs nyfilad inför varje sågtillfälle. Det är den enskilt största skillnaden jag märkt mellan min stora såg och en 15år gammal 50cc Jonsered såg. Nu spanar jag efter en liten proffssåg på 40-45cc som väger lite och är rapp. Kvistning av en större gran är inte kul med 7kg släpandes runt om en gran med 100grenar. På vedbacken är dock en stor såg dock skönt, klyva, kubba är skönt med stark såg och långt svärd, men klättra runt i skogen helt värdelöst, tungt och onödigt. Vi sågar inte så ofta jätteträd i vårt land. Finns många bra forum för expertkunskap, eller dårar som jag som bara gör tvärs emot och får lida lite och gnälla av sig för eget felköp
Sen kan man göra som jag gjorde, dvs köpte en stor proffsåg (helt magisk monstermaskin 70cc Hva) 5hk+ med div moddar som tas fram nu. Denna såg är tung,stark och väcker dom döda på tomgång. Men jag gillar motorer och är fortfarande barnsligt förtjust i oljud från motorer. Men att stå en halvdag med denna så är denna 40+ gubbe trött i två dagar efter. Sågat en gran som va 104cm i diam, sen div annat i storlekarna 40-70cm diam. Det jag upplever som viktigast, vass kedja, dvs nyfilad inför varje sågtillfälle. Det är den enskilt största skillnaden jag märkt mellan min stora såg och en 15år gammal 50cc Jonsered såg. Nu spanar jag efter en liten proffssåg på 40-45cc som väger lite och är rapp. Kvistning av en större gran är inte kul med 7kg släpandes runt om en gran med 100grenar. På vedbacken är dock en stor såg dock skönt, klyva, kubba är skönt med stark såg och långt svärd, men klättra runt i skogen helt värdelöst, tungt och onödigt. Vi sågar inte så ofta jätteträd i vårt land. Finns många bra forum för expertkunskap, eller dårar som jag som bara gör tvärs emot och får lida lite och gnälla av sig för eget felköp
Om du ska ha den som beredskapsutrustning är väl en bensinsåg av beprövad och problemfri modell det bästa?J Jored skrev:
En Hva utan Autotune, dvs inte en såg ur 5-serien, då kan man skruva själv. Trots allt går en hobbysåg länge, men en proffsåg som är tänkt för dagligt användande, den håller hur länge som helst för oss fritidssågare.
Stihl MS 261, det är nog en såg för oss fritidssågare som håller 10-20år utan problem. Köp gärna en med värme i handtagen
Stihl MS 261, det är nog en såg för oss fritidssågare som håller 10-20år utan problem. Köp gärna en med värme i handtagen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 734 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 734 inlägg
Fin såg förvisso, men kanske inte riktigt vad TS frågade efter. Den kostar ju 8500 kr ungefärNorrtull skrev:En Hva utan Autotune, dvs inte en såg ur 5-serien, då kan man skruva själv. Trots allt går en hobbysåg länge, men en proffsåg som är tänkt för dagligt användande, den håller hur länge som helst för oss fritidssågare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 734 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 734 inlägg
Ja, ungefär så. Jag köpte själv den billiga skitsågen för några år sen och sågar mer än vad TS kommer göra låter det som. Skitsågen klarar jobbet, men skulle jag kunnat backa i tiden skulle jag köpt den begagnade proffssågen för dubbla priset. Skulle däremot inte gått upp till 8500 kr, så mycket sågar jag inte.F fribygg skrev: