7 785 725 läst · 38 127 svar
7786k läst
38,1k svar
Humorhörnan ...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vi har tre(?) masugnar i Sverige idag och en i laboratoriestorlek, för att ge ytterligare perspektiv.Mikael_L skrev:Nu ska jag vara lite groddödare, men det är lite fakta som jag tror det är bra att många typ tar till sig.
SSAB i Luleå, som är ett världens minsta stålverk, det är litet i alla fall. Producerar ca 2 miljoner ton stål om året.
I Ukraina har det totalförstörts pansarfordon med en vikt på ca 400.000 ton (en ren gissning från min sida, 10000 fordon på i snitt 40 ton vardera, men det är å andra sidan en övervikt på pansarskyttefordon, som kanske väger mer typ 20 ton, å andra sidan är det totalt kanske en del fler fordon).
Slutsats? Ja, lilla SSAB i Luleå producerar lika mycket stål på ca 5 månader som all metall som nu står rostar i Ukraina.
Tänker man lite ett tag i dessa banor, så inser man ju hur otroligt mycket stål som det produceras i världen.
När vi besökte Japan och 5 olika stålverk där, så hade de kring 6 st masugnar på varje verk.
Då vi berättade om Sveriges årsproduktion så skrattade de då de producerade mer själva om jag minns rätt.
Men vi får väl glädjas åt att vi i Sverige tillverkar bland världens dyraste stål istället, kvalitet före kvantitet
En ”rolig” sak om Japans stålproduktion var att de exporterade bara 10-15 %.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Tror att Japan exporterar mer än 10-15%, men då står det t.ex. Toyota eller Mazda på stålet.
Protte UPA
Protte UPA
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 356 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 356 inlägg
1971 startade Toyota sin tillverkning av bilar i Europa. Platsen var Ovar i Portugal och produktionen bestod först till en början att montera Corolla-modeller. Den fabriken lever vidare, numera bygger de Land Cruiser 70 för export till Sydafrika.
Fullskalig massproduktion inleddes drygt 20 år senare, 1992, i Storbritannien med dels en motorfabrik, dels en fabrik där Carina E-modellen tillverkades. Det senaste tillskottet är en fabrik i Sankt Petersburg i Ryssland, som startade 2007. Toyota är även delägare med franska PSA i den tjeckiska fabrik där Aygo tillverkas tillsammans med systerbilarna Peugeot 108 och Citroën C1. Viss produktion vid Toyotas europeiska anläggningar exporteras till USA och även till Japan.
I dag tillverkar Toyota dels bilar i sex fabriker i Europa, dels motorer och växellådor i ytterligare tre europeiska fabriker. De bilmodeller som tillverkas är Auris, Auris Touring Sports och Yaris (med respektive fullhybridversioner) samt Aygo, Avensis, Corolla, Verso och Camry. Under 2016 tillkommer ytterligare två modeller, när produktionen av RAV4 startar i Ryssland och C-HR börjar tillverkas i Turkiet. Dessutom tillverkas tre bensinmotorer, tre dieselmotorer och två typer av växellådor i Europa.
Förutom tillverkning av bilar och drivlinor har Toyota också alltmer utveckling i Europa. Till exempel har både Yaris, Auris och Avensis designats vid det egna designcentret ED2 i Frankrike och den tekniska utvecklingen har skett vid det tekniska centret i Belgien.
Under 2015 tillverkade Toyota 660 000 bilar i Europa, vilket kan jämföras med en total försäljning på 810 000 bilar. De närmaste två åren räknar Toyota med att öka sin europeiska produktionskapacitet med 20 procent.
Kan vara svenskt stål i dessa
Fullskalig massproduktion inleddes drygt 20 år senare, 1992, i Storbritannien med dels en motorfabrik, dels en fabrik där Carina E-modellen tillverkades. Det senaste tillskottet är en fabrik i Sankt Petersburg i Ryssland, som startade 2007. Toyota är även delägare med franska PSA i den tjeckiska fabrik där Aygo tillverkas tillsammans med systerbilarna Peugeot 108 och Citroën C1. Viss produktion vid Toyotas europeiska anläggningar exporteras till USA och även till Japan.
I dag tillverkar Toyota dels bilar i sex fabriker i Europa, dels motorer och växellådor i ytterligare tre europeiska fabriker. De bilmodeller som tillverkas är Auris, Auris Touring Sports och Yaris (med respektive fullhybridversioner) samt Aygo, Avensis, Corolla, Verso och Camry. Under 2016 tillkommer ytterligare två modeller, när produktionen av RAV4 startar i Ryssland och C-HR börjar tillverkas i Turkiet. Dessutom tillverkas tre bensinmotorer, tre dieselmotorer och två typer av växellådor i Europa.
Förutom tillverkning av bilar och drivlinor har Toyota också alltmer utveckling i Europa. Till exempel har både Yaris, Auris och Avensis designats vid det egna designcentret ED2 i Frankrike och den tekniska utvecklingen har skett vid det tekniska centret i Belgien.
Under 2015 tillverkade Toyota 660 000 bilar i Europa, vilket kan jämföras med en total försäljning på 810 000 bilar. De närmaste två åren räknar Toyota med att öka sin europeiska produktionskapacitet med 20 procent.
Kan vara svenskt stål i dessa
Roligare, tack!hsd skrev:1971 startade Toyota sin tillverkning av bilar i Europa. Platsen var Ovar i Portugal och produktionen bestod först till en början att montera Corolla-modeller. Den fabriken lever vidare, numera bygger de Land Cruiser 70 för export till Sydafrika.
Fullskalig massproduktion inleddes drygt 20 år senare, 1992, i Storbritannien med dels en motorfabrik, dels en fabrik där Carina E-modellen tillverkades. Det senaste tillskottet är en fabrik i Sankt Petersburg i Ryssland, som startade 2007. Toyota är även delägare med franska PSA i den tjeckiska fabrik där Aygo tillverkas tillsammans med systerbilarna Peugeot 108 och Citroën C1. Viss produktion vid Toyotas europeiska anläggningar exporteras till USA och även till Japan.
I dag tillverkar Toyota dels bilar i sex fabriker i Europa, dels motorer och växellådor i ytterligare tre europeiska fabriker. De bilmodeller som tillverkas är Auris, Auris Touring Sports och Yaris (med respektive fullhybridversioner) samt Aygo, Avensis, Corolla, Verso och Camry. Under 2016 tillkommer ytterligare två modeller, när produktionen av RAV4 startar i Ryssland och C-HR börjar tillverkas i Turkiet. Dessutom tillverkas tre bensinmotorer, tre dieselmotorer och två typer av växellådor i Europa.
Förutom tillverkning av bilar och drivlinor har Toyota också alltmer utveckling i Europa. Till exempel har både Yaris, Auris och Avensis designats vid det egna designcentret ED2 i Frankrike och den tekniska utvecklingen har skett vid det tekniska centret i Belgien.
Under 2015 tillverkade Toyota 660 000 bilar i Europa, vilket kan jämföras med en total försäljning på 810 000 bilar. De närmaste två åren räknar Toyota med att öka sin europeiska produktionskapacitet med 20 procent.
Kan vara svenskt stål i dessa
[bild]
Vanlig bilplåt är för billigt för att SSAB ska vara med och konkurrera där.
Sidokrockskydd är en stor exportframgång för Plannja Hardtech.
Det är malm från kiruna, som blir stål i SSAB Luleå (+ en del kylskrot till LD-konverten) som sen kallvalsas i Borlänge, återvänder som stålplåtsrullar till Luleå, där de stansas ut och bockas till bilmodellspecifika sidokrockbalkar.
Blev en omedelbar succé när de tog fram produkten, ingen annan kunde göra en lika stark balk med samma låga vikt.
Hur det är numera vet jag inte, men jag antar att de fortsätter producera men att marknaden har större konkurrens idag.
//Slut rant. Nu ska jag försöka låta bli tråden tills jag har något humoristiskt att posta.
Sidokrockskydd är en stor exportframgång för Plannja Hardtech.
Det är malm från kiruna, som blir stål i SSAB Luleå (+ en del kylskrot till LD-konverten) som sen kallvalsas i Borlänge, återvänder som stålplåtsrullar till Luleå, där de stansas ut och bockas till bilmodellspecifika sidokrockbalkar.
Blev en omedelbar succé när de tog fram produkten, ingen annan kunde göra en lika stark balk med samma låga vikt.
Hur det är numera vet jag inte, men jag antar att de fortsätter producera men att marknaden har större konkurrens idag.
//Slut rant. Nu ska jag försöka låta bli tråden tills jag har något humoristiskt att posta.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 299 inlägg