26 412 läst · 175 svar
26k läst
175 svar
Orättvisa elpriser?!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 782 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 782 inlägg
Är verkligen åkrarna små i Norrland? En större åker omkring 1000 kvm, en medelstor cirka 500 kvm och en liten omkring 250 kvm?O oldtimersmc skrev:
Jag har ju bara besökt en begränsad del av Norrland, men nog har de åkrarna jag har sett varit större.
Var tänker du att Norrland börjar? Visste du att Sundsvall i princip ligger mitt i riket. Har du tagit dig från Malmö till Sundsvall - så har du alltså lika mycket mycket kvar innan du kommit längst upp i landet.Fairlane skrev:
Bor du längre norrut så tycker du kanske att "Norrland" börjar vid Sundsvall medans övriga tycker att Norrland börjar där tunnelbanan i Stockholm slutar
Redigerat:
Jo allt är beroende vem man frågar.@ @ndreas skrev:Var tänker du att Norrland börjar? Visste du att Sundsvall i princip ligger mitt i riket. Har du tagit dig från Malmö till Sundsvall - så har du alltså lila mycket mycket kvar innan du kommit längst upp i landet.
Bor du längre norrut så tycker du kanske att "Norrland" börjar vid Sundsvall medans övriga tycker att Norrland börjar där tunnelbanan i Stockholm slutar
Jag skulle nog säga att riktiga norrland börjar någonstans vid Högakusten. Tom Umeå känns lite väl storstad för att vara Norrland Dock en väldigt fin stad
Redigerat:
@ @ndreas skrev:Många klagar över hur orättvisa elpriserna är. Men det finns samtidigt att antal orättvisor som samma personer sannolikt aldrig klagat över . . . .
Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:
Den absoluta majoriteten av all mat som producers i Sverige, produceras i södra Sverige.
Om vi skall använda samma principer som för elen, borde en limpa kosta 250 spänn i norra Sverige..
Och vad en liter rapsolja borde kosta vågar jag inte ens tänka på..
/Link
Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:
Den absoluta majoriteten av all mat som producers i Sverige, produceras i södra Sverige.
Om vi skall använda samma principer som för elen, borde en limpa kosta 250 spänn i norra Sverige..
/Link
/Link
Maten är dyrare i norra Sverige på grund av transporten.T Thomas S Eiselberg skrev:Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:
/Link
Maten är ju redan dyrare här uppe! Verkar bli ockdå bara dyrare och dyrare...skulle här en dag handla Bregott och priset var nästan 70kr.T Thomas S Eiselberg skrev:Man skulle ju också kunna göra denna jämförelse:
/Link
Blev och handla utomlands
Nej, den prisskillnad som transporten kostar.
Det är inte en bra situation. Men en bättre kapacitet skulle i princip enbart få upp priset i norr, men en marginell påverkan i söder. Med den industriutbyggnad som är på gång kommer säkerligen skillnaderna att försvinna även om det inte byggs kablar.
Det är inte en bra situation. Men en bättre kapacitet skulle i princip enbart få upp priset i norr, men en marginell påverkan i söder. Med den industriutbyggnad som är på gång kommer säkerligen skillnaderna att försvinna även om det inte byggs kablar.
Seriöst så är vi ju inte så långt ifrån priserna i söder. Inte i alla fall med Tibber nu när jag jämför.
Idag låg vi på nästan 5kr kWh klockan 8-9
Just nu är det 3.54kr.
Har ni i SE4 ännu mer??
Först vid 22.00 idag börjar vi hamna på normalpriser! 65öre.
23-00 48öre.
Vad det blir på natten och imorgon vet jag inte än.
Idag låg vi på nästan 5kr kWh klockan 8-9
Just nu är det 3.54kr.
Har ni i SE4 ännu mer??
Först vid 22.00 idag börjar vi hamna på normalpriser! 65öre.
23-00 48öre.
Vad det blir på natten och imorgon vet jag inte än.
Morgonen tycks ha varit lika dyr i hela Sverige, eftermiddagstopoen blir dyrare i södra än i norra Sverige.