Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Många här på forumet tycker dem ska ha kreditsen där sakerna produceras. Men när det kommer till el är det plötsligt andra åsikter. Varför ska t ex Stockholm ha hela kakan?
Jag vet inte riktigt vilka saker som man tycker att den lokala platsen där det produceras ska få mer eller mindre av pengarna, men skattepengar hamnar väl i stat, region eller kommun beroende på vem som beskattar. Skatt för el, moms, energi, bolagsvinster etc hamnar i statskassan, vilket inte är samma sak som att de hamnar i Stockholm
 
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte riktigt vilka saker som man tycker att den lokala platsen där det produceras ska få mer eller mindre av pengarna, men skattepengar hamnar väl i stat, region eller kommun beroende på vem som beskattar. Skatt för el, moms, energi, bolagsvinster etc hamnar i statskassan, vilket inte är samma sak som att de hamnar i Stockholm
Det är kanske en svår fråga. Man vill inte ha kommunism men inte heller kapitalism.

Jag vill heller inte ha något av det. Vill man ha som i Usa och ha ett spel om man får bra vård eller inte, kan man ju flytta dit och vill man ha kommunism diktatur kan man dra till t ex Nord-Korea :seenoevil: Båda extremen liknar faktist varandra dvs det är bara få som vinner med det.

Fast på ren allvar borde man kanske flytta till Spaniens värme och slippa frysa i alla fall, även om det säkert dyker upp nya problem där (fast tänk sol året om, fast elpriset skulle vara 100kr kwh så kan man använda solkraft, vinterdäck till bilar behövs ej, inga vinterkläder behövs....) :thinking:Sedan en EU som likställer oss, då bara för andra EU länder som Sverige och Finland öppna börsen. Elpriset är ju inte någons fel i hela Sverige egentligen.

Däremot kan man ju undra varför det blåser mer i Norrland än Stockholms skärgård (tänker på vindkraft).
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Där ser man, men ska man vara krass är det ju en stad som ligger över två länder, medan Haparanda/Torneå är två städer som ligger i två länder, förvisso två städer som är tätt integrerade.

Om det var vettigt att stänga den gränsen eller inte kan diskuteras, liksom om det var lämpligt att stänga för trafik mellan Danmark och Sverige (i en riktning), men jag tror inte på att folk i söder jublade när man stängde gränsen mellan Haparanda och Torneå.
F Y I
OM man skall vara helt korrekt så är det Finland (Ryssland). När Sverige loosade emot Ryssarna så vann Ruserna Finland av Sverige och då gick gränsen vid luleälv men Sverige lurade Ryssarna att gränsen gick vid Torneälv...
 
Fairlane
O oldtimersmc skrev:
F Y I
OM man skall vara helt korrekt så är det Finland (Ryssland). När Sverige loosade emot Ryssarna så vann Ruserna Finland av Sverige och då gick gränsen vid luleälv men Sverige lurade Ryssarna att gränsen gick vid Torneälv...
Nu är jag inte med på vad du menar. Menar du att Finland är Ryssland och Haparanda tillhör Finland (Ryssland)?
 
I främst Stockholm så lever man i villfarelsen att Norrlad "lever på bidrag" från södra Sverige och att man inte ha
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är jag inte med på vad du menar. Menar du att Finland är Ryssland och Haparanda tillhör Finland (Ryssland)?

Det lär ha varit så historiskt, men inte nu dvs vi Blåste ryssarna vid fredsuppgörelsen med rysssarna.
btw Finland har varit Svenskt längre än de har varit Finskt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är jag inte med på vad du menar. Menar du att Finland är Ryssland och Haparanda tillhör Finland (Ryssland)?
Han menar att gränsen mellan Finland och Sverige gick vid Lule älv förr, men det spelade mindre roll då Finland var en del av Sverige under stormaktstiden.
Så Haparanda låg i Finland.

När så Sverige förlorade Finland till Ryssland så borde man överlämnat hela Finland inklusive Haparanda, men man drog en lögn för ryssarna och sa att Finland bara sträckte sig till Torne älv. Därmed kvarstod Haparandas ”västra halva” i Sverige.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane
Jaha, fast nu talade vi ju om att gränsen mellan Haparanda och Torneå stängdes under pandemin, pga dåliga beslut i Stockholm och Haparanda.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nåja. Karta över läget ca 1560. Uppdelningen och svenskt och finskt var nog långt från tanken och en inte obetydlig del av dåvarande Västerbotten (inklusive nuvarande Norrbotten) blev sedermera finskt efter riksdelningen, fortfarande med namnet Västerbotten på svenska, trots att det ligger öster om Bottenviken.
Karta över historiska svenska landskap ca 1560 med färgkodade områden och namn som Västerbotten och Österbotten.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Det påstås ha varit så att under fredsförhandlingarna i Fredsrikshamn så krävde någon rysk förhandlare att gränsen skulle gå vid Lule älv men någon svensk förhandlare bluffade och fick gränsen att gå vid Torne älv i stället. Om det här är sanning eller moralhöjande propaganda årsmodell 1809 vet jag inte.
Däremot så är det tämmeligen säkert att den svenska förhandlingsdelegationen bluffade till sig en del av Haparanda genom sin bättre lokalkännedom.

Innan dess varierade det väldigt hur stor del av riket som räknades som Finland. Under någon period verkar man ha ansett att gränsen mellan riksdelarna gick i skogen mellan Malax och Petalax i Österbotten. Det som var norr och väster därom räknades som Norrland och det som var söderom räknades till Satakunda i Finland.

Att gränsen stängdes under pandemin handlade såvitt jag vet enbart om handlingsförlamning följd av en rad dåliga beslut i Stockholm. Det var enda gången som jag har upplevt att österbottningarna sympatiserade fullt ut med Finland. Man försökte inte ens hålla igång olovlig trafik. Det säger någonting om hur illa folk tyckte om tokerierna som de styrande i Tokholm höll på med.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
H heimlaga skrev:
Det påstås ha varit så att under fredsförhandlingarna i Fredsrikshamn så krävde någon rysk förhandlare att gränsen skulle gå vid Lule älv men någon svensk förhandlare bluffade och fick gränsen att gå vid Torne älv i stället. Om det här är sanning eller moralhöjande propaganda årsmodell 1809 vet jag inte.
Däremot så är det tämmeligen säkert att den svenska förhandlingsdelegationen bluffade till sig en del av Haparanda genom sin bättre lokalkännedom.

Innan dess varierade det väldigt hur stor del av riket som räknades som Finland. Under någon period verkar man ha ansett att gränsen mellan riksdelarna gick i skogen mellan Malax och Petalax i Österbotten. Det som var norr och väster därom räknades som Norrland och det som var söderom räknades till Satakunda i Finland.

Att gränsen stängdes under pandemin handlade såvitt jag vet enbart om handlingsförlamning följd av en rad dåliga beslut i Stockholm. Det var enda gången som jag har upplevt att österbottningarna sympatiserade fullt ut med Finland. Man försökte inte ens hålla igång olovlig trafik. Det säger någonting om hur illa folk tyckte om tokerierna som de styrande i Tokholm höll på med.
Svenskspråkiga Finland håller ju på Finland. Inte håller dem på Sverige t ex i hockey :crysmile:

Pandemin visade det riktigt tydligt! Hur folk än var svenskspråkiga så gjorde Sverige fel. Det var tom häxjakt på svenska bilar i just Österbotten trakten.

I Torneå tyckte väl de flesta hela gränsstoppet var bara löjligt.

Angående orättvisor så tog jag lite foton igår.

Bränslepristavla i Finland med priser för bensin och diesel, reklamskylt och björkträd mot himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finland dyrare bensin.
Prisskylt på bensinstation med priser för E85, 95-oktanig bensin och diesel mot skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sverige betydligt dyrare diesel.
 
Trådens ämne: "Orättvisa elpriser?!"

Kan ni inte starta en egen tråd om historisk gränspolitik och relationen mellan Finland/Sverige och dess olika nyanser? Det är säkert ett jätteintressant ämne för er som har kopplingar till detta, men för oss andra som är mer intresserade av den svenska elpolitiken blir det lite tröttsamt att gång på gång få mejlavisering om att något nytt inlägg kommit i tråden om svenska elområden, och sedan läsa om finnars uppfattning om svenskar i Torneå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.