halper halper skrev:
Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
Egentligen så gräver jag för att jag är för snål för att köpa ett gymkort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hålet än. En hel del tallar till höger utanför bild och rötterna börjar bli tjocka, så vågar inte gräva längre ditåt. De stora stenarna måste delas upp lite, ty jag förmår inte flytta dem i sina helheter.

Var kan man köpa kilar för att spräcka sten och finns det några av godtagbar kvalitet som rekommenderas en nybörjare?
Finns en lååång tråd för oss som gillar att spräcka sten med kilar! (kan inte länka men sök)
Ett av de mest tillfredsställande ljud när man hör klicket när den spräcks :love:
(sen alltid massa jobb att gräva fram och få bort stenen..)
 
FreQa FreQa skrev:
Finns en lååång tråd för oss som gillar att spräcka sten med kilar! (kan inte länka men sök)
Ett av de mest tillfredsställande ljud när man hör klicket när den spräcks :love:
(sen alltid massa jobb att gräva fram och få bort stenen..)
Ska kika. Dessa är i alla fall redan framgrävda. Det var då jag märkte att de är för tunga för att rulla iväg :poop:
 
Mycket äppeltema nu, men kanske inte så konstigt med tanke på årstiden.
Plockat ihop fallfrukt löpande under senaste veckorna, och plockades det in äpplen.
Mos, första gången i livet, trots 15år med äppelträd samt en äppelpaj.
Två glasburkar med hemgjort äppelmos på en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybakad äppelpaj i vit pajform, gyllenbrun och sockrig på ytan, på ett svartvitt randigt underlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan nog bli en laddning mos till innan säsongen är över, eller iaf frysta äppelklyftor.
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Lejt in lite experthjälp för att beskära äppelträden till det facila priset av kaffe och en bit sockerkaka.
[bild]
Vad smidigt att kunna köra så nära med traktorn när man ska gallra träden. :rofl:
 
FredrikR FredrikR skrev:
Mycket äppeltema nu, men kanske inte så konstigt med tanke på årstiden.
Plockat ihop fallfrukt löpande under senaste veckorna, och plockades det in äpplen.
Mos, första gången i livet, trots 15år med äppelträd samt en äppelpaj.
[bild] [bild]

Kan nog bli en laddning mos till innan säsongen är över, eller iaf frysta äppelklyftor.
Tips. Gör mos med mer socker i så kan man ha den svalt istället för frys (även om jag ser du har glasburkar). Öppnade en burk mos i helgen, 2 år gammal och inget fel på den!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Tips. Gör mos med mer socker i så kan man ha den svalt istället för frys (även om jag ser du har glasburkar). Öppnade en burk mos i helgen, 2 år gammal och inget fel på den!
Alla råd är välkomna och uppskattas då detta var livspremiär. :cool:
Inbillar mig det blev gott, ska se vad barnen säger framöver.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi gillar moset bäst som det är och har frysen delvis för att värma upp ett av uthusen, så det är rätt ok.

Om man skippar konserveringsmedel funkar det även utmärkt i bröd :cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Vad smidigt att kunna köra så nära med traktorn när man ska gallra träden. :rofl:
Ovärderligt!
Lastbilen för bortforsling av klippet parkerades straxt utanför bild till vänster, tyvärr ledsnade chauffören på arbetet rätt snabbt, det var roligare att medelst piasava hjälpa regnvattnet ned i dagvattenbrunnen. :D
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Tips. Gör mos med mer socker i så kan man ha den svalt istället för frys (även om jag ser du har glasburkar). Öppnade en burk mos i helgen, 2 år gammal och inget fel på den!
Vi kokar våra burkar efter att vi fyllt dem med mos. Då håller de minst 1 år i rumstemperatur utan extra socker.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har förberett för att hyra grävare och ta bort syrenen.
Kapade ned den och plockade bort plattorna.
Skall göra en träaltan och kanske något klättermässigt som ersättning för syrenen.

Vi har också lämnat tillbaka kompostkvarnen vi köpte, en Al-Ko som vi inte var nöja med. den flisade på bra i det stora hela men för många grenar tuggades bara och åkte genom och stoppade mot botten i lådan. Vi skruvade på vredet så skären slipades -vilket inte skall behövas på ny maskin- och det blev bättre men inte helt bra. Dessutom blev det flera stopp varje gång då sly orsakade en gröt av otuggat som lade sig ovanför valsen. Vi fick dra ur sladden och dra loss allt med en långskaftad tång.
Men efter en kortare diskussion med butiken så tog de tillbaka den och vi fick pengar i retur.

Tom yta framför hus där syrenhäck tagits bort i förberedelse för att bygga en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som rensar en kompostkvarn från grenar och sly utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Det där är inte ovanligt med valsmaskiner. Jag brukar ha en hög med grövre material vid sidan av och köra ner när det börjar bli lite grötigt. Så länge det inte blir stopp spelar det ingen roll hur mycket det går sönder.
Syrenen struntar jag iofs nästan helt att köra det finaste på då det i alla fall försvinner vid täckning eller i komposten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gången mellan garageinfart och hus är inne på sluttampen.

Nygjord gång med grå betongplattor mellan ett garage och ett hus, med några plattor liggande løst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att kapa ett par betongplattor tänkte jag att jag skulle prova att göra några egna där det behövs. Har ingen aning om vad jag håller på med men jag måste ju prova.

Hemmagjorda träformar för betongplattor på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite pyssel med att göra formar vidtog.

Träformar på arbetsbord med färskt cement för gjutning av anpassade betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De sista resterna ur en gammal säck med bruk räckte nästan, istället för 45 mm tjocka plattor blir de 30 mm men förhoppningsvis kommer det att fungera.
 
  • Gilla
rampante och 13 till
  • Laddar…
Fallfrukt...
En grönsaks trädgårdskärra full av äpplen bredvid en svart sopsäck, med fallna äpplen på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutade med 6st säckar, uppskattningsvis 300l.
Finns lite mer kvar att peta fram i häcken...
 
  • Gilla
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för frukt du har i häcken..? Eller är det bär? :thinking::seenoevil:
 
  • Haha
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag personligen har väl inte gjort så mycket mer än grävt för fiber.
Sen har dessa gått lite extra bananas efter några dagars regn :)

Grävd jordig sträcka i en gräsmatta med stenar och träd i bakgrunden, indikerande arbete med fiberkabelinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd fiberkabelschakt vid husgrund med stenkant och spridda grönytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
gerva252 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.