75 404 läst · 793 svar
75k läst
793 svar
Hur fattiga blir medelklassen av höga elräkningar?
Men tänk va många som skulle komma i sysselsättning med den administrationen!B b8q skrev:Och hur beräknar man det på ett enkelt sätt, så att ett elstöd slår ”rätt”? För du menar väl inte att man ska ansöka om stöd, och sen ska en massa tjänstemän sitta och granska ansökningarna och jämföra med fastighetstaxeringar, inkomstdeklarationer, banktillgodohavanden, passkontroller, osv? Och sen en funktion för att hantera överklaganden?
Vilken modell man än väljer på stödet, måste det vara enkelt att automatisera.
Hur ser du på de som lagt pengarna på kontot istället och inte reser flera ggr per år eller köper trender och är vanlig knegare? Som har ett par hundratusen på kontot för att de inte måste trenda?L Lakritsianen skrev:Hatar? OOoooh blir så trött om man har råd att betala rina elräkningar behöver man ingen ekonomisk hälp punkt!
Då pratar jag om familjer som har överflöd, åker utomlands fler gånger per år, dyra hobbies, hobbierenoverar hela tiden och uppdaterar efter senaste trender och köper icke funktionell inredning för att det är vackert etc etc, de som har ett rejält överskott i sin ekonomi som kan dra ned på icke nödvändiga saker.
Eller väljer att jobba deltid, väljer ett jobb med kortare pendling, väljer att inte utbilda sig.R Rkarlsson skrev:
Mot den som tar stora studielån, pendlar långt eller flyttar till dit jobb finns (även om dyrt), jobbar heltid/övertid)ob osv.
Ska det inte kunna vara en skillnad? Om det nu är en skillnad, ska den långpendlande akademikern med stora studielån bli utan bidrag för elen pga något högre lön?
Ja, de bråkade med Soran Ismail. Soran åkte dit i MeToo.Dan_Johansson skrev:
Men om du kallar SD för nazister/bruna. Kallar du Ukraina för nazister också då? De har ju faktiskt haft någon nazist i sin armé.
Är du lika skruvad i huvudet som Putin?
Sluta dra alla över en kam.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 086 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 086 inlägg
Men vad är det som är så svårt för dig att inse?!L Lakritsianen skrev:Hatar? OOoooh blir så trött om man har råd att betala rina elräkningar behöver man ingen ekonomisk hälp punkt!
Då pratar jag om familjer som har överflöd, åker utomlands fler gånger per år, dyra hobbies, hobbierenoverar hela tiden och uppdaterar efter senaste trender och köper icke funktionell inredning för att det är vackert etc etc, de som har ett rejält överskott i sin ekonomi som kan dra ned på icke nödvändiga saker.
Ju mer man tjänar desto mer betalar man in i skatt till statskassan som du hela tiden tjatar om.
Hur motiverar du att nån som betalar in hundratusentals mer i skatt än dig inte ska få ta del i det du kallar välfärden?
Bor vi inte i ett land där alla ska vara lika mycket värda, fattig som rik.
Så snälla förklara för oss, hur har du har tänkt att samhället ska fungera om inte alla samhällsklasser bidrar samt behandlas lika?
Att tjäna pengar är fult enligt dig, faktum är att du inte har en aning om hur folk/samhället fungerar vad det verkar.
Tror du på riktigt att Sverige skulle fortsätta utvecklas och gå framåt om man får stå utanför samhället bara för man jobbat sig uppåt och tjänar pengar?
Tror du på riktigt att du skulle ha något jobb om det inte fanns företagare och tjänstemän som sliter för att göra pengar?
Min nu pensionerade kollega var just av den typen. Han jobbade, joggade och jagade. Åkte på resa typ när han fyllde jämt. Har inga lån eller några utgifter.J JohanLun skrev:Eller väljer att jobba deltid, väljer ett jobb med kortare pendling, väljer att inte utbilda sig.
Mot den som tar stora studielån, pendlar långt eller flyttar till dit jobb finns (även om dyrt), jobbar heltid/övertid)ob osv.
Ska det inte kunna vara en skillnad? Om det nu är en skillnad, ska den långpendlande akademikern med stora studielån bli utan bidrag för elen pga något högre lön?
Han sparade för att gå 5 år tidigare, och han trivdes med det. Varför ska inte han isåfall få ta del av detta?
Och varför ska inte som du säger den som lagt ett par år på att plugga upp för att komma ifatt med inkomsten på senare år.
Det är ju det jag menar med mitt första inlägg, jag ser problem att straffa förmögna och exkludera de.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Jag har något vagt minne av att jag hört det pratas en del om nazister i Ukraina för många (10?) år sen, men såhär i efterhand kan det ju lika väl varit propaganda från ett land som redan då hade siktet ställt på ett övertagande....Bengt1964 skrev:
I dagsläget får jag nöja mig med att konstatera att jag inte vet något om nazister i Ukraina, men att Putins propaganda inte stämmer är ju allmänt känt.
Vad gäller de SD så har jag aldrig kallat dem "nazister" rakt ut, men att du tolkar mina återkommande referenser till dem som "bruna" som samma sak, är ju inte helt konstigt. De har nazistiska rötter. Punkt. Vill man skönmåla det kan man säga rasistiska. Hela deras politiska program har utvecklats ur ett enfrågeparti som handlade om invandrare. En aldrig sinande ström av medlemmar gör rasistiska uttalanden. De kommer med förslag som är rasistiska.
Tja, Soran kanske har annat att svara för, men i det här sammanhanget är det ju ointressant... Ekerot och kompani var ju bara på jakt efter nån med "fel" hudfärg.
Jag är bara en person med många som är väldigt orolig att hela Sveriges statskassa blir ruinerad av valfläsk.G OMathson skrev:
Andras pengar? Du menar vår välfärd!
Och sedan skulle ju kriminalitet bekämpas radikalt nu men vad hjälper det om välfärden försvinner vilket i sin tur kommer att öka brottsligheten. Inbrott och rån kommer att öka, alltså kommer rika förlorar lika mycket på att skyddsystemet tynar bort.
L Lakritsianen skrev:Jag är bara en person med många som är väldigt orolig att hela Sveriges statskassa blir ruinerad av valfläsk.
Och sedan skulle ju kriminalitet bekämpas radikalt nu men vad hjälper det om välfärden försvinner vilket i sin tur kommer att öka brottsligheten. Inbrott och rån kommer att öka, alltså kommer rika förlorar lika mycket på att skyddsystemet tynar bort.
Varken välfärden och statskassan kommer att försvinna vid elsubventioneringar.
Svenska kraftnät och staten har pga. överpris på el fått in "extrapengar" och det är dessa pengar som ska återbetalas till elkunder som betalat detta överpris.
Jag tycker det gott kan finnas en gräns för hur mycket el man ska få bidrag för. Vare sig du är fattig eller rik är det inte rimligt att du får förbruka många gånger mer el än någon annan (då det råder brist), dessutom med bidrag från skattepengar.R Rkarlsson skrev:
Jag skiter egentligen i om den som får bidraget är fattig eller rik. Men jag vill inte andra ska slösa med el så jag riskerar få min avstängd.
Hur tänker du att gränsen skulle kunna utformas?J JohanLun skrev:Jag tycker det gott kan finnas en gräns för hur mycket el man ska få bidrag för. Vare sig du är fattig eller rik är det rimligt att du får förbruka många gånger mer el än någon annan (då det råder brist), dessutom med bidrag från skattepengar.
Jag skiter egentligen i om den som får bidraget är fattig eller rik. Men jag vill inte andra ska slösa med el så jag riskerar få min avstängd.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det är nog för sent tyvärr. De senaste regeringar har skapat ett Sverige som borde kvala in i tv programmet lyxfällan! Vi vet ju vad de lovat med sitt "valfläsk" i många år, "lånat ut" våra barns pengar till eus corona fond osv.L Lakritsianen skrev:Jag är bara en person med många som är väldigt orolig att hela Sveriges statskassa blir ruinerad av valfläsk.
Med elen är det en helt annat problem, stora delar av pengarna som ökningen består av går rätt in på svenska kraftnät s Riksgäldenkonto och ALLA ska få tillbaka lika mycket per kWh oavsett "förmögenhet" rikedomar osv. En annan del av prisökningen är moms som också kan återbördas. Sen finns det ingen anledning att producenterna eller tex Baltic cable ska tjäna på kriget så dem kan man skatta extra. Staten ska inte behöva gå back på någon form av återbetalningssystem ang elen.
Priset per kWh kommer ändå vara mycket högre än för några år sedan och det kommer dra ned förbrukning och förhoppningsvis ska sammhället, företag och privatkonsumenter klara detta hyffsat, "fattig" som "rik".
Jag har skrivit det längre upp. Det funkade lite så förra vintern. Man får bara bidrag upp till ett visst antal kwh. Tex max 2000 per månad.Lill72 skrev:
Förra vintern spelade det dock ingen roll vad man betalat för elen varför de med fast pris tror jag i vissa fall gick med vinst.
Införde man den modellen skulle nog inte den del av befolkningen som saknar arbete räcka till utan vi skulle nog behöva lägga ut kontrollerna på nått bolag i IndienB b8q skrev: