Hej!

En av mina grannar har anlitat en elfirma för att montera solceller på sitt hus. Han har hittat en hel del underligheter och elfirman har varit där och försökt fixa till saker efterhand som problem upptäckts. Jag kommer inte att nämna alla dessa saker och inte heller vilken elfirma det rör sig om eftersom det pågår en process.

Jag tänkte ändå lägga ut en bild på hur DC-kablarna dragits genom yttertaket. Elfirman menar att "inget fel föreligger". "Slangen är tätat med taktätningsmassa och slangarna rör sig inte när takpannorna läggs på" Jag skulle inte vilja ha det så på mitt tak, främst för att jag inte tror att det är garanterat tätt. Elmässigt så är jag osäker på vad jag känner men, nä så skulle jag inte vilja ha det. Vad känner ni? Elfirman menar att det är fackmän som gjort installationen.

Förstörda svarta flexibla rör utlagda på betong nära en mossbelagd kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Dilato
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej!

En av mina grannar har anlitat en elfirma för att montera solceller på sitt hus. Han har hittat en hel del underligheter och elfirman har varit där och försökt fixa till saker efterhand som problem upptäckts. Jag kommer inte att nämna alla dessa saker och inte heller vilken elfirma det rör sig om eftersom det pågår en process.

Jag tänkte ändå lägga ut en bild på hur DC-kablarna dragits genom yttertaket. Elfirman menar att "inget fel föreligger". "Slangen är tätat med taktätningsmassa och slangarna rör sig inte när takpannorna läggs på" Jag skulle inte vilja ha det så på mitt tak, främst för att jag inte tror att det är garanterat tätt. Elmässigt så är jag osäker på vad jag känner men, nä så skulle jag inte vilja ha det. Vad känner ni? Elfirman menar att det är fackmän som gjort installationen.

[bild]
Elsäkerhetsmässigt torde det inte vara några problem om flexslangarna går igenom taket och in till centralen, det är ju så man vill ha det.
Täthetsmässigt är dock en annan sak. Även om det är tätt nu, hur ser det ut om 5-10 år ?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är väl bara i underlagspappen dom som det är hål så det är nog inga större problem för där ska det ju inte komma nått vatten så länge taket är helt. Det är lite värre med mossan som ligger på takpannorna den kan vålla bekymmer.

• Gilla
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl bara i underlagspappen dom som det är hål så det är nog inga större problem för där ska det ju inte komma nått vatten så länge taket är helt. Det är lite värre med mossan som ligger på takpannorna den kan vålla bekymmer.
Ah det är ju mossa ! :D
Jag trodde det var ett sedumtak som skymtade :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Öckeröhus och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl bara i underlagspappen dom som det är hål så det är nog inga större problem för där ska det ju inte komma nått vatten så länge taket är helt.
Genomföringen är utförd på en annan äldre del av taket som inte belagts med solceller. Jag förstår att det inte ska rinna något vatten där normalt men jag tänker att eftersom det ligger underlagspapp så är det väl tänkt att det kan rinna kondens där emellanåt samt att underlagspappen ska kunna fungera som ett extra skydd ifall någon takpanna går sönder och man inte upptäcker och reparerar det direkt.

Är inte detta uppe vid nock? Isåfall tycker jag det verkar rättså vettigt för där bör ju regnmängden också vara som minst? Är mer skeptisk när jag ser genomföringar mitt på taket. Men tycker det är svårt exakt att se på bilden. Har du bättre bild/möjlighet att förklara problematiken?

kramfors kramfors skrev:
Genomföringen är utförd på en annan äldre del av taket som inte belagts med solceller. Jag förstår att det inte ska rinna något vatten där normalt men jag tänker att eftersom det ligger underlagspapp så är det väl tänkt att det kan rinna kondens där emellanåt samt att underlagspappen ska kunna fungera som ett extra skydd ifall någon takpanna går sönder och man inte upptäcker och reparerar det direkt.
Jag ville bara påpeka att mossan på taket kanske är en större fara, den kan tvinga in vatten under takpannorna och dessutom riskerar pannorna att frysa sönder.

• Gilla
Öckeröhus och 2 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Är inte detta uppe vid nock? Isåfall tycker jag det verkar rättså vettigt för där bör ju regnmängden också vara som minst? Är mer skeptisk när jag ser genomföringar mitt på taket. Men tycker det är svårt exakt att se på bilden. Har du bättre bild/möjlighet att förklara problematiken?
Gissar att det ligger nära nocken. Har bara fått den bilden av min granne. Förstår vad du säger och att det bör rinna mindre vatten intill nocken men samtidigt så ska det väl vara tätt även där för även nockpannor kan väl gå sönder.

Ja mossan är inte bra. Den bör han ta bort.

Jag jobbar ju vare sig med bygg eller el så jag vet inte men ska jag tolka era svar som om det ser OK ut och att det är så som det brukar se ut när solcellskablar ska genom yttertak?

• Gilla
Karobi
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Ja mossan är inte bra. Den bör han ta bort.

Jag jobbar ju vare sig med bygg eller el så jag vet inte men ska jag tolka era svar som om det ser OK ut och att det är så som det brukar se ut när solcellskablar ska genom yttertak?
För min del så ser det lite hafsigt ut men jag kan inte på bilden se om det är säkert eller osäkert. Jag tror inte att jag skulle lämnat det där efter mig, men som sagt lite svårt att se. Det viktigaste är ju inte hur "vackert" det är utan hur bra det kommer och täta.
Ps
Det ska väl vara ett yttertak som täcker genomföringen?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
... Det ska väl vara ett yttertak som täcker genomföringen?
Ja det är ett "vanligt" tak med betongpannor, bärläkt, ströläkt, underlagspapp och råspont under.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ah det är ju mossa ! :D
Jag trodde det var ett sedumtak som skymtade :crysmile:
Genomföringen är nog minsta problemet om taket har så mycket mossa undra hur råsponten och andra genomföringar ser ut på befintliga taket..

• Gilla
Adammedhåret och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tänker tvärtemot, underlagspappen är det som måste vara tätt och beläggningen ska bara skydda det, även om den också ska vara så tät som möjligt.

• Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
De solcellsinstallationer jag sett så har de gjort genomföringen längst ut på taket och ut på väggen för växelriktaren sitter för det mesta på utsidan oavsett vart centralen sitter. Men elfirmor saknar kunskap gentemot solcellsföretag

V
kramfors kramfors skrev:
Hej!

[bild]
Mossan är ett större problem skulle jag säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.