103 030 läst · 196 svar
103k läst
196 svar
Villa 250kvm drar 30.000 kWh/år. Hjälp!
Snacket om den höga temperaturen är lite obildat. Ja, visst gör det problemet lite värre, men vi har också haft varmt inne, pool, prylar som står på osv och man är ändå inte i närheten av 30000kwh om man producerar värmen på rätt sätt i ett hus av denna storlek.
Här behövs en värmepump som gör hela jobbet. Inte en som gör 20% av jobbet och resten blir en elpatron. Stäng av elgolvvärme. Investera er bort från all direktverkande el.
En Luft-luft värmepump per våning är antagligen en bra investering som också kan gå snabbt att få på plats.
Här behövs en värmepump som gör hela jobbet. Inte en som gör 20% av jobbet och resten blir en elpatron. Stäng av elgolvvärme. Investera er bort från all direktverkande el.
En Luft-luft värmepump per våning är antagligen en bra investering som också kan gå snabbt att få på plats.
Hur menar du med obildat?MathiasS skrev:
De flesta skulle nog inte säga att det blir lite värre att hålla 26° jämfört med 20°, det är ju en ganska avsevärd skillnad, givet tumregeln att energiförbrukningen ökar med 5% för varje grad man höjer.
Även om ett par LLVP så klart är en mycket bra investering här. Det ena utesluter ju inte heller det andra.
Jag menar helt enkelt att det inte är DET som är problemet i huvudsak, utan hur värmen produceras. Någon antydde att +25 inne är som att tanka med hål i tanken. Det är det om man värmer med direktverkande el i huvudsak, men inte om man har en värmepump som täcker effektbehovet.C cpalm skrev:Hur menar du med obildat?
De flesta skulle nog inte säga att det blir lite värre att hålla 26° jämfört med 20°, det är ju en ganska avsevärd skillnad, givet tumregeln att energiförbrukningen ökar med 5% för varje grad man höjer.
Även om ett par LLVP så klart är en mycket bra investering här. Det ena utesluter ju inte heller det andra.
Dessutom har ju TS varit tydlig med att man måste ha varmt inne av hälsoskäl.
Ska vi gissa att detta hus drar lite mer än hälften av idag om man blir av med all direktverkande el?
Glöm inte att ni måste påpeka den höga tempen så ni får en tillräckligt stor maskin som klarar av att värma såpass bra. Utan patron stöttning alls, utom vid extrem utomhus kyla möjligen.
Själv har jag runt 15 grader hemma då min dam är alergisk mot värme. Måste nog kolla upp om hon lider av någon hyperaktiv sköldkörtel eller något.
Som redan sagts så kan lite kallare rum den sjuka sälla eller aldrig är i vara en bra plan.
Själv har jag runt 15 grader hemma då min dam är alergisk mot värme. Måste nog kolla upp om hon lider av någon hyperaktiv sköldkörtel eller något.
Som redan sagts så kan lite kallare rum den sjuka sälla eller aldrig är i vara en bra plan.
Varje extra grad kostar ju oerhört mycket.StefanEriksson skrev:Hej!
Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.
Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?
Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.
Tacksam för tips!
Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Ju högre differens mellan inne - utetemperatur, ju mer läcker och behöver tillföras.
Så måste ni ha 25-27 grader i alla rum (som flera skriver ?)
Det kanske bli en konflikt hemma, och jag vet nu inte vilka ev diagnoser den sjuke har osv, men det låter som att man bör dra ned till kanske iaf 18-20 i vissa rum ?
Sen kanske ni kan spara litegrann på att stänga av elgolvvärme och se över lite mindra saker.
Och uppgradera till en kraftigare pump kan säkert hjälpa till viss del, men det är då också en investering i hundratusenkronorsklassen...
Säg att ni installerar bergvärme för 200000 kr, och får ned förbrukningen till 22 000 kWh/år: På kort sikt får ni ju då ännu mer utgifter.
På lång sikt kan ni dock förstås spara pengar även om det tar några år (kanske 4-8 år nånting?) att få igen pengarna för pumpen.
Frågan är om du vill ha snabb lösning eller om du vill ha en bra permenent lösning.
som jag ser det ligger det hyffsat så här
Snabb lösning:
* 1st Luft/Luft värmepump per våning.
* Då de är installerade stäng golvärmen.
* Några rum borde ni kunna sänka temperaturen i. Alla bäckar små..
Medelsnabb:
snabb + installera ved/pellets kominations kamin där ni får mest nytta av den
Permanent lösning:
* minst 12kW Bergvärmepump kanske större. ( ni vill ju kunna ha det varmt utan elpatron och då blir det stor maskin)
* FTX ventilation för att kunna återvinna så mycket värme som möjligt. (om ni vill ha kamin se till att FTX aggregatet har eldstads läge)
* Kombo ved/pellets kamin typ i vardagsrummet (denna är nu mest för mys och stöttning då det blir svinkalt)
* Sänk värmen på golvvärmen, så att golvet bara inte känns kallt. Visst det drar ström, men inte alls i närheten som om man har på elgolvvärmen så att det känns varmt.
Kamin värme brukar vara en otroligt mycket skönare värme än all annan värme och iom att ni har en som vill ha VARMT så skulle jag nog försöka få in en i huset.
Kör ni den permanenta lösningen borde ni komma ned till kring 10-15000 kWh / år
Vi räknar låg så sparar ni 15000 kWh / år.
med dagens helt galna elpriser så sparar ni in den permenenta löseningen på kort tid.
Skillnaden mellan luft/vatten och bergvärme är hur de presterar vid olika temperaturer ute.
Bergvärme är "nästan" okänslig på ute-temp (om jag förstått det rätt) och ger 3-4 kW värme / 1 kW instoppad el.
Luft/vatten varierar kraftigt beroende på utetemperatur. Och bor man norr om Uppsala skulle jag nog säga att bergvärme är den bättre investeringen och ju längre söder du ju bättre blir Luft/Vatten.
Luft/vatten ger ca 2 kW värme / 1 kW instoppad el då det är -20 ute,
ca 2.5-3 kW värme / 1 kW el då det är kring 0an
och 5-8 då det är 15-20C (sommar mao)
Så har man pool som värms via värmepumpen och bor i skåne är en Luft/vatten bättre än bergvärme, medans bor man i Norrbotten utan pool så är bergvärme bäst.
Sen om du byter värmesystem och beroende på planlösning så kan även en variant med vattenmantlad kamin till AckTank samt berg/luftvatten till samma AckTank och från AckTank ut till huset vara en ide.
som jag ser det ligger det hyffsat så här
Snabb lösning:
* 1st Luft/Luft värmepump per våning.
* Då de är installerade stäng golvärmen.
* Några rum borde ni kunna sänka temperaturen i. Alla bäckar små..
Medelsnabb:
snabb + installera ved/pellets kominations kamin där ni får mest nytta av den
Permanent lösning:
* minst 12kW Bergvärmepump kanske större. ( ni vill ju kunna ha det varmt utan elpatron och då blir det stor maskin)
* FTX ventilation för att kunna återvinna så mycket värme som möjligt. (om ni vill ha kamin se till att FTX aggregatet har eldstads läge)
* Kombo ved/pellets kamin typ i vardagsrummet (denna är nu mest för mys och stöttning då det blir svinkalt)
* Sänk värmen på golvvärmen, så att golvet bara inte känns kallt. Visst det drar ström, men inte alls i närheten som om man har på elgolvvärmen så att det känns varmt.
Kamin värme brukar vara en otroligt mycket skönare värme än all annan värme och iom att ni har en som vill ha VARMT så skulle jag nog försöka få in en i huset.
Kör ni den permanenta lösningen borde ni komma ned till kring 10-15000 kWh / år
Vi räknar låg så sparar ni 15000 kWh / år.
med dagens helt galna elpriser så sparar ni in den permenenta löseningen på kort tid.
Skillnaden mellan luft/vatten och bergvärme är hur de presterar vid olika temperaturer ute.
Bergvärme är "nästan" okänslig på ute-temp (om jag förstått det rätt) och ger 3-4 kW värme / 1 kW instoppad el.
Luft/vatten varierar kraftigt beroende på utetemperatur. Och bor man norr om Uppsala skulle jag nog säga att bergvärme är den bättre investeringen och ju längre söder du ju bättre blir Luft/Vatten.
Luft/vatten ger ca 2 kW värme / 1 kW instoppad el då det är -20 ute,
ca 2.5-3 kW värme / 1 kW el då det är kring 0an
och 5-8 då det är 15-20C (sommar mao)
Så har man pool som värms via värmepumpen och bor i skåne är en Luft/vatten bättre än bergvärme, medans bor man i Norrbotten utan pool så är bergvärme bäst.
Sen om du byter värmesystem och beroende på planlösning så kan även en variant med vattenmantlad kamin till AckTank samt berg/luftvatten till samma AckTank och från AckTank ut till huset vara en ide.
Jag har en FLVP och satte in LLVP som komplement i vintras och ser en kraftig minskning av förbrukningen. Vet ju inte hur mycket än, men en LLVP för under 20000kr (inkl installation) betalar av sig väldigt snabbt i dessa tider.
Jag dygnsstyr den dessutom, så den jobbar hårdare på natten, något jag har nytta av på dagen.
Mina beräkningar antyder att jag kommer att gå från 19MWh per år till ca 13MWh per år.
I ditt fall har du ju vatten i golven, detta måste ju fortfarande få vara varmt, men du kan ju med luftvärme minska effekten i golvet rätt kraftigt.
Jag skulle gissa att detta är det enda du kommer att kunna hinna med innan det blir riktigt kallt ute. Jag skulle tro att du sparar lite mindre än vad jag gör, då jag också optimerar när och hur min FLVP arbetar ()i huvudsak poå natten) och då du även i fortsättningen bör ha runt 25 grader i slingorna i golven.
Jag dygnsstyr den dessutom, så den jobbar hårdare på natten, något jag har nytta av på dagen.
Mina beräkningar antyder att jag kommer att gå från 19MWh per år till ca 13MWh per år.
I ditt fall har du ju vatten i golven, detta måste ju fortfarande få vara varmt, men du kan ju med luftvärme minska effekten i golvet rätt kraftigt.
Jag skulle gissa att detta är det enda du kommer att kunna hinna med innan det blir riktigt kallt ute. Jag skulle tro att du sparar lite mindre än vad jag gör, då jag också optimerar när och hur min FLVP arbetar ()i huvudsak poå natten) och då du även i fortsättningen bör ha runt 25 grader i slingorna i golven.
På kort sikt är nog LLVP det enda du kan göra om du inte kan tänka dig att stänga ned delar av huset. Men även då hjälper en LLVP. Rätt placerad så har ni möjlighet till kyla på sommaren också (även om det inte verkar vara prio ett hos er). Vi har vår i suterrängvåningen där vi också sover, vilket gör att värmen stiger uppåt i huset och att vi på sommaren för en relativt liten peng kan hålla svalt när man skall sova.
Du kan hyra en värmekamera för några hundralappar hos Cramo, Ramirent osv. Du får dock bäst information från det om du väntar tills det blir lite kallare ute.StefanEriksson skrev:Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.
Frånluftspumpen vi har är IVT 490.
Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.
Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.
EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.
Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Om du skulle vilja ge dig på att optimera värmepumpens operation en aning så finns ju denna tråden:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/prata-med-ivt-490.44487/
men det kräver en del intresse och programmeringskunskap.
Det sista som diskuteras där, att sänka framledningsvärmen med EXT_IN och att stoppa produktionen av varmvatten när elen är som dyrast, går att göra utan några större ingrepp och kunskaper iofs. En enkel hemautomatiseringslösning bör räcka om man köper rätt saker.
Din värmepump är dock kraftigt underdimensionerad för ditt hus, så elpatron är ju det som gäller med den om du inte ersätter den med en annan värmekälla. Men lite förbättringar kan amn fixa, exempelvis om du kompletterar med en LLVP.
- https://www.byggahus.se/forum/threads/prata-med-ivt-490.44487/
men det kräver en del intresse och programmeringskunskap.
Det sista som diskuteras där, att sänka framledningsvärmen med EXT_IN och att stoppa produktionen av varmvatten när elen är som dyrast, går att göra utan några större ingrepp och kunskaper iofs. En enkel hemautomatiseringslösning bör räcka om man köper rätt saker.
Din värmepump är dock kraftigt underdimensionerad för ditt hus, så elpatron är ju det som gäller med den om du inte ersätter den med en annan värmekälla. Men lite förbättringar kan amn fixa, exempelvis om du kompletterar med en LLVP.