Jag har idag en Nibe F370 Frånluftsvärmepump installerad 2020 i en villa byggd 2004 på 145 kvm, 4 personer i hushållet i Stockholmsområdet. Nuvarande årsförbrukning ca 15.500 kwh.

Är det någon som vet om jag skulle tjäna på att kombinera detta med en bra luftvärmepump så att luftvärmepumpen går istället för elpatronen i frånluftsvärmepumpen när det är som kallast ? Nu har jag förvisso bara en utegivare på frånluftsvärmepumpen och jag vet inte hur den avgör om den måste dra igång elpatronen men om jag kan höja tröskeln för att köra på elpatronen och istället låta luftvärmepumpen gå så borde jag ju spara pengar.

Någon som har någon erfarenhet kring detta eller är det pengar i sjön ?
 
Ja, du kommer att förbruka mindre elenergi med LLVPn än om FLVPn ska ta till elspets.
Men hur länge det tar innan innan du har sparat in installationen av LLVPn är en annan femma.
 
harry73
S Saintus skrev:
Nu har jag förvisso bara en utegivare på frånluftsvärmepumpen och jag vet inte hur den avgör om den måste dra igång elpatronen men om jag kan höja tröskeln för att köra på elpatronen och istället låta luftvärmepumpen gå så borde jag ju spara pengar.
Det du kan göra, är att sänka temperaturgränsen mellan höst och vinter ordentligt, eller sätta FLVP i höst/vår läge, alltså inte automatisk övergång mellan säsongsinställningar. I Höst/vår-läge använder pumpen inte elpatron för att värma huset. Sedan kan du sätta igång LLVP när du tycker att det blir för kallt inomhus.

Om man sparar på det, är en bra fråga, du kommer nog att spara några tusen kWh per år. Säg att du kommer att spara 3 000 kWh med LLVP, då blir det kanske 10 tkr per år beroende på elpriset. Är besparingen mindre än 3 000 kWh, då blir det ju också mindre i reda pengar.

Sedan tycker jag att en LLVP känns lite B med stor utedel och innedel som låter och blåser. Det kanske går att spara pengar på andra sätt med? På vintern kan man med fördel sätta ventilationshastigheten lite lägre. Då behöver man inte värma så mycket kall uteluft och sparar man också. Brukar ni ha väldigt torr inomhusluft på vintern, blir det även lite trevligare inomhus med mindre ventilation
 
harry73 harry73 skrev:
Det du kan göra, är att sänka temperaturgränsen mellan höst och vinter ordentligt, eller sätta FLVP i höst/vår läge, alltså inte automatisk övergång mellan säsongsinställningar. I Höst/vår-läge använder pumpen inte elpatron för att värma huset. Sedan kan du sätta igång LLVP när du tycker att det blir för kallt inomhus.

Om man sparar på det, är en bra fråga, du kommer nog att spara några tusen kWh per år. Säg att du kommer att spara 3 000 kWh med LLVP, då blir det kanske 10 tkr per år beroende på elpriset. Är besparingen mindre än 3 000 kWh, då blir det ju också mindre i reda pengar.

Sedan tycker jag att en LLVP känns lite B med stor utedel och innedel som låter och blåser. Det kanske går att spara pengar på andra sätt med? På vintern kan man med fördel sätta ventilationshastigheten lite lägre. Då behöver man inte värma så mycket kall uteluft och sparar man också. Brukar ni ha väldigt torr inomhusluft på vintern, blir det även lite trevligare inomhus med mindre ventilation
Om man sänker hastigheten på ventilationen sänker man inte effekten då också?
Pumpen får ju mindre luft att jobba med.
 
  • Gilla
BigB och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Detta är min erfarenhet .
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .

Mitt garage på 35 kvm svarade mycket bra på en LLVP , självdrag i garaget !
Bostadshuset , tror inte det :D
Men bättre värmekomfort (y)
 
  • Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du kommer att förbruka mindre elenergi med LLVPn än om FLVPn ska ta till elspets.
Men hur länge det tar innan innan du har sparat in installationen av LLVPn är en annan femma.
Är det grundat på egen erfarenhet , FLVP + LLVP ?
 
  • Gilla
Nattkungen
  • Laddar…
harry73
A Argastesnickaren skrev:
Om man sänker hastigheten på ventilationen sänker man inte effekten då också?
Pumpen får ju mindre luft att jobba med.
Om det är rätt är ventilationshastigheten så inställd att man även vid lägre ventilationshastighet får tillräckligt med luft för att pumpen ska fungera. Det som händer är att luften som kommer ur pumpen blir lite kallare. Blir den för nära fryspunkten, behöver pumpen stå stilla ibland för att defrosta, då påverkar det funktion, men så länge det inte händer, tror jag inte att effekten påverkas så mycket.

Egentligen ska man se energibalansen i ett hus med FLVP på följande sätt:
- utgå från att isoleringen är bra och att man inte förlorar värme genom tack/fönster/väggar.
- All luft som kommer in i huset genom ventilationsgaller, ska värmas (och kostar energi)
- All luft som lämnar huset genom FLVP kyls av i värmepumpen (och genererar energi)
Om man nu tittar på den totala energibalansen (enligt ovan), fungerar FLVP så länge utetemperaturen är högre än temperaturen av ventilationsluften efter värmeväxlaren. Så fort det blir minusgrader, kommer uteluften (= ventilation IN) vara kallare en ventilationsluften efter värmeväxlaren (= ventilation UT). Då kan värmepumpen inte längre leverera tillräckligt med energi, och behöver man tillskott.
Har man hög ventilationshastighet, kommer ventilationsluften efter värmeväxlaren (= ventilation UT) vara varmare (t ex 7 grader) och behöver FLVP tillskott vid högre utetemperatur
Har man låg ventilationshastighet, kommer ventilationsluften efter värmeväxlaren vara kallare (t ex 3 grader och behöver FLVP tillskott vid lägre utetemperatur. Det är där besparingen ligger vid lägre ventilationshastighet (+ att det blir en mindre mängd luft som behöver värmas med tillskott)
Nu finns det också bättre FLVP, som klarar att kyla ner ventilationsluften till minus 20, då klarar FLVP att hålla huset varmt ner till lägre temperatur, men för din Nibe 370 och min Nibe 360 är det mitt resonemang som gäller.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om det är rätt är ventilationshastigheten så inställd att man även vid lägre ventilationshastighet får tillräckligt med luft för att pumpen ska fungera. Det som händer är att luften som kommer ur pumpen blir lite kallare. Blir den för nära fryspunkten, behöver pumpen stå stilla ibland för att defrosta, då påverkar det funktion, men så länge det inte händer, tror jag inte att effekten påverkas så mycket.

Egentligen ska man se energibalansen i ett hus med FLVP på följande sätt:
- utgå från att isoleringen är bra och att man inte förlorar värme genom tack/fönster/väggar.
- All luft som kommer in i huset genom ventilationsgaller, ska värmas (och kostar energi)
- All luft som lämnar huset genom FLVP kyls av i värmepumpen (och genererar energi)
Om man nu tittar på den totala energibalansen (enligt ovan), fungerar FLVP så länge utetemperaturen är högre än temperaturen av ventilationsluften efter värmeväxlaren. Så fort det blir minusgrader, kommer uteluften (= ventilation IN) vara kallare en ventilationsluften efter värmeväxlaren (= ventilation UT). Då kan värmepumpen inte längre leverera tillräckligt med energi, och behöver man tillskott.
Har man hög ventilationshastighet, kommer ventilationsluften efter värmeväxlaren (= ventilation UT) vara varmare (t ex 7 grader) och behöver FLVP tillskott vid högre utetemperatur
Har man låg ventilationshastighet, kommer ventilationsluften efter värmeväxlaren vara kallare (t ex 3 grader och behöver FLVP tillskott vid lägre utetemperatur. Det är där besparingen ligger vid lägre ventilationshastighet (+ att det blir en mindre mängd luft som behöver värmas med tillskott)
Nu finns det också bättre FLVP, som klarar att kyla ner ventilationsluften till minus 20, då klarar FLVP att hålla huset varmt ner till lägre temperatur, men för din Nibe 370 och min Nibe 360 är det mitt resonemang som gäller.
Men hur kan du då anse att hans befintliga LLVP är ganska onödig. Med olika argument. En LLVP kan gå så tyst som 18 decibel. Däremot skulle jag aldrig placera en sådan i typ sovrum och litet vardagsrum.

Är det då inte bättre i detta fallet att använda den befintliga LLVP. Om man även sänker både hastighet och grader på FLVP. Han får därmed åtminstone möjlighet till en varmare övervåning. Där värmen från bl.a. LLVP hjälper till att göra så att elpatronen i FLVP inte behöver gå in så ofta. Där han sparar som du säger ca 3000 kWh.

Hade man istället haft en modern FLVP som exempelvis F750 så är det tveksamt om även en LLVP skulle vara lönsam. Om man i inte som i detta fall ville mest ha den för kyla.
 
Redigerat:
Tomture61
Har en äldre FLVP (IVT490) i medvind och nedförsbacke kan den producera max 2kw värme med kompressorn .
När det blir kallare utanför huset , typ +5 gr , så räcker inte 2 kw värmeenergi till för att värma huset .
Spelar ingen roll hur varmt det är i huset , FLVP kan enbart få till 2 kw värmeenergi (utan elpatroner)
Den kalla tilluften som måste in i huset för att FLVP ska fungera fungerar lite som ett motstånd för en LLVP .
LLVP:ens värme får jobba i motvind till rum med tilluftsdon .

Min LLVP sitter i trapphuset till ö-våningen så den har långt till ngt tilluftsdon / frånluftsdon .
Men LLVP har inte sparat ngr pengar för mig , dock en bättre värmekomfort .
 
Har den inte sparat några pengar har man fel inställningar i huset. Ställ ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når på 15° och låt FLVP sköta värmen i rum med stängda dörrar (badrum, toalett, grovkök, eventuellt sovrum etc.) samt göra varmvatten.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en äldre FLVP (IVT490) i medvind och nedförsbacke kan den producera max 2kw värme med kompressorn .
När det blir kallare utanför huset , typ +5 gr , så räcker inte 2 kw värmeenergi till för att värma huset .
Spelar ingen roll hur varmt det är i huset , FLVP kan enbart få till 2 kw värmeenergi (utan elpatroner)
Den kalla tilluften som måste in i huset för att FLVP ska fungera fungerar lite som ett motstånd för en LLVP .
LLVP:ens värme får jobba i motvind till rum med tilluftsdon .
Min LLVP sitter i trapphuset till ö-våningen så den har långt till ngt tilluftsdon / frånluftsdon .
Men LLVP har inte sparat ngr pengar för mig , dock en bättre värmekomfort .
Jag tror ändå att din LLVP har tillfört lite. Men däremot inte lika lönande. Om man inte placerar LLVP rätt.

Nu finns det även hus som Typ Team Boro hus. De har frånluftintag i typ hall eller allrum. Vilket gör att den varma luften sprids bättre och tas tillvara bättre. Men FLVP har även problem att värma upp rum som är längst bort från anläggningen. Vilket gör att dessa rum ofta behöver komplettera med en extern värmekälla vill kyla.

Så du kanske skulle sänka hastigheten på FLVP fläkt och värmen som Harry 73 har nämnt. Och låta LLVP stå för en stor del av värmen.
 
  • Gilla
Uffe-Nacka
  • Laddar…
Tomture61
J Josth skrev:
Har den inte sparat några pengar har man fel inställningar i huset. Ställ ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når på 15° och låt FLVP sköta värmen i rum med stängda dörrar (badrum, toalett, grovkök, eventuellt sovrum etc.) samt göra varmvatten.
I tvättstugan där FLVP står finns ingen termostat (måste finnas en öppen slinga i GV) den är ställd i GV fördelaren så värmen är låååg .
I badrummet kör vi 23 gr med en termostat .
I sovrum kör vi 21 gr med termostat (har tilluftsdon)
I vardagsrum med en täljstenskamin är golvvärmen avstängd (värmer med kaminen)
I kök / hall kör vi med termostat , termostaten sitter väldigt nära LLVP så den brukar vara släckt .
OBS värmekurvan i IVT490 är ställd mot badrummets 23 gr (maxtemp)
Slut på rum på nedre plan .
På ö-våning finns ej ngn uppvärmning alls förutom det som LLVP värmer från trapphuset .

Ventilationen är ställbar i IVT490 , har justerat denna för att få så få stopp som möjligt + inte för hög temp på avluften .
Tilluftsdonen är justerbara med ett jalusi , brukar till vintern ställa dom i ett väldigt nära stängt läge .
Med golvvärme blir det kallras från tilluftsdon .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det grundat på egen erfarenhet , FLVP + LLVP ?
Ingen egen erfarenhet, däremot logiskt tänkande.

Om man startar LLVPn istället för att låta elspetsen i FLVPn gå så behöver inte FLVPn ge lika mycket värme till radiatorkretsen.

Så ju mer elspets som ersätta med LLVPn ju bättre är det.
 
  • Gilla
Dunnar
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen egen erfarenhet, däremot logiskt tänkande.

Om man startar LLVPn istället för att låta elspetsen i FLVPn gå så behöver inte FLVPn ge lika mycket värme till radiatorkretsen.

Så ju mer elspets som ersätta med LLVPn ju bättre är det.
Ja , du ser vad mina förbrukningssiffror är + hur jag har ställt in allt i huset .
Min erfarenhet ang FLVP + LLVP bygger på verkligheten och inte teorier .
 
Tack för alla svar. Jag följer med stort intresse.

Jag hittar inte någonstans hur jag i min Nibe F370 kan se när elpatronen slår till och inte eller hur mycket den kör och när över tid. Så skulle jag skaffa en LLVP så kommer det ta tid innan jag vet om jag får ut något av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.