J
Bilder på resultatet från invigningen av nya gasolugnen förresten.
5 st. Pizza nr ett blev rejält bränd i kanterna (den halvätna). Pizza nr 2 ej med på bild pga ofrivillig calzone. Pizza 3-5 på bild.
Ganska enkel deg så inga fina kanter. Det här med värmen kräver en del övning och IR-termometer tror jag, som ni ser på bilderna.

Annars godkänt resultat. Pelletsugnen blev möjligen bättre när det fungerade - men det gjorde det allt för sällan för mig. Betydligt enklare med gas.

16" var mycket större än jag förväntat mig, möjligen hade 12" räckt.
 
  • Tre hembakade pizzor på bordet, varav en är delvis äten, med olika toppings och brända kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny gasolugn för pizza på ett träbord ute på en altan med en gasoltub kopplad till den och trädgårdsstolar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vad säger ni om vändspade. Tillför det någonting? Går de även att plocka ut med?
Smidig vid vändning, går nog att balansera ut pizzorna på också. :cool:(y)
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vad säger ni om vändspade. Tillför det någonting? Går de även att plocka ut med?
Vändspade är ett måste för mig med en 12" Koda-ugn. De är rätt trångt i ugnen. Sedan går det så satans fort att grädda och vändspaden gör att det går att rotera inne i ugnen on the fly. Jag använder den också för att ta ut pizzorna.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vad säger ni om vändspade. Tillför det någonting? Går de även att plocka ut med?
Jag gräddar i 15-20 sekunder sen tar jag ut pizzan i sin helhet med Ooni-pizzaspaden, snurrar den ett kvarts varv och skjutsar in den igen. Har luckan stängd i 10-15 sekunder och så upprepar jag. Brukar ha den inne fyra-fem gånger beroende på hur den ser ut.

Jag har alltså ingen särskild vändspade, tycker denna metod funkar bra.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vändspade är ett måste för mig med en 12" Koda-ugn. De är rätt trångt i ugnen. Sedan går det så satans fort att grädda och vändspaden gör att det går att rotera inne i ugnen on the fly. Jag använder den också för att ta ut pizzorna.
Visst har den ugnen ingen lucka?

Luckan på min austin är så jäkla budget att det tar 10 s bara för att öppna den :crysmile:.Kanske lika bra att köra utan.
 
J Jonobe skrev:
Visst har den ugnen ingen lucka?

Luckan på min austin är så jäkla budget att det tar 10 s bara för att öppna den :crysmile:.Kanske lika bra att köra utan.
Stämmer, den är öppen. Det är en ren gasolugn.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Jag har en Karu 12" och tycker det är lite trångt att vända inne i ugnen så jag tar ut pizzan och snurrar typ en 120 grader, gör det 2ggr och sen klar.
Jag äger bara en träspade som följde med när jag köpte pizzastålet men tycker den funkar fint. (kanske lite bränd undertill efter använt den i vedugnen...
 
Nu har jag prövat några pizzor med bakstål, ett stort lyft från vanligt i ugn! Undersidan blir fint gräddad.

Men jag har svårt att få till en tunn pizzabotten. Den blir åtminstone 5 mm tjock, kanske ännu mer, och kan hålla upp sig själv som en panpizza gör om man håller i en slice.

Jag knådar och drar ut pizzadegen på en mjölad skärbräda i trä så stort och tunt jag kan, men blir ändå för tjock. Jag har testat att använda kavel för att få den tunnare, men det slutade med att degen fastnade och det gick inte att få upp den med pizzaspaden sen. Någon som har något tips?
 
M M_H skrev:
Nu har jag prövat några pizzor med bakstål, ett stort lyft från vanligt i ugn! Undersidan blir fint gräddad.

Men jag har svårt att få till en tunn pizzabotten. Den blir åtminstone 5 mm tjock, kanske ännu mer, och kan hålla upp sig själv som en panpizza gör om man håller i en slice.

Jag knådar och drar ut pizzadegen på en mjölad skärbräda i trä så stort och tunt jag kan, men blir ändå för tjock. Jag har testat att använda kavel för att få den tunnare, men det slutade med att degen fastnade och det gick inte att få upp den med pizzaspaden sen. Någon som har något tips?
Hur gör du degen?
 
AXS
M M_H skrev:
Nu har jag prövat några pizzor med bakstål, ett stort lyft från vanligt i ugn! Undersidan blir fint gräddad.

Men jag har svårt att få till en tunn pizzabotten. Den blir åtminstone 5 mm tjock, kanske ännu mer, och kan hålla upp sig själv som en panpizza gör om man håller i en slice.

Jag knådar och drar ut pizzadegen på en mjölad skärbräda i trä så stort och tunt jag kan, men blir ändå för tjock. Jag har testat att använda kavel för att få den tunnare, men det slutade med att degen fastnade och det gick inte att få upp den med pizzaspaden sen. Någon som har något tips?

Hjälper denna länk?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
M M_H skrev:
Nu har jag prövat några pizzor med bakstål, ett stort lyft från vanligt i ugn! Undersidan blir fint gräddad.

Men jag har svårt att få till en tunn pizzabotten. Den blir åtminstone 5 mm tjock, kanske ännu mer, och kan hålla upp sig själv som en panpizza gör om man håller i en slice.

Jag knådar och drar ut pizzadegen på en mjölad skärbräda i trä så stort och tunt jag kan, men blir ändå för tjock. Jag har testat att använda kavel för att få den tunnare, men det slutade med att degen fastnade och det gick inte att få upp den med pizzaspaden sen. Någon som har något tips?
Låter du degen stå i rumstemperatur ~½-1h före utbakning?
 
Hur väl fungerar det att frysa en färdigjäst deg?

Tänker om man gör en sats men allt inte går åt. Går den att spara till senare ?

Hur bör den tinas? I kylen ?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Hur väl fungerar det att frysa en färdigjäst deg?

Tänker om man gör en sats men allt inte går åt. Går den att spara till senare ?

Hur bör den tinas? I kylen ?


/Jocce
Ska funka fint, men har inga egna erfarenheter av det.
Gissar både kyl och rumstemperatur funkar beroende på hur "bråttom" man har.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur gör du degen?
FredrikR FredrikR skrev:
Låter du degen stå i rumstemperatur ~½-1h före utbakning?
AXS AXS skrev:
[media]
Hjälper denna länk?
Jag har följt receptet på den "enklare" degen som följde med bakstålet. Gjorde degen på morgonen, lät jäsa i 1 timma i rumstemperatur, sen in i kylskåp tills att det var dags för middag 6 timmar senare.

Hälften av degen blev kvar så det blev pizza till middag igår igen, samma deg men nu hade den varit i kylskåp ett dygn till och jag såg till att plocka fram degen 1 timma innan tillagning denna gång. Det blev mycket bättre nu än tidigare, vet inte om det var min teknik eller själva degen, eller kanske både och.

När jag nu tittat på ett gäng videos hur man ska hantera degen så inser jag att jag har haft en riktigt dålig teknik. Jag försökte följa stegen i videon från Ooni nedan, det blev mycket bättre och nu känner jag att det åtminstone finns potential att bli riktigt bra med lite mer träning.

How to Stretch Pizza Dough - 4 Super Easy Steps Revealed:
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…

Grabbarna på Lilla Napoli pratar och går igenom sin filosofi kring pizza hemma mycket bra i videon!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.