713 218 läst · 11 029 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Vert inte om jag skrivit om det förut, men det blev aktuellt nu igen när frosten låg vit på gräsmattan.
Jag startade värmaren på firmabilen, en Transit Custom -21. Förra bilen var en lika dan -17.
Den gamla hade manuella värmereglage, den nya elektroniska.
Den nya riktar bara luften från värmaren mot vindrutan, så när man kommer ut i bilen efter en halvtimme är det smällhett i takhöjd, minusgrader på golvet och stolen är kall. Problemet går inte att lösa/ändra enligt Ford.
På den gamla ställde man själv in var det skulle blåsa varmluft.
Jag startade värmaren på firmabilen, en Transit Custom -21. Förra bilen var en lika dan -17.
Den gamla hade manuella värmereglage, den nya elektroniska.
Den nya riktar bara luften från värmaren mot vindrutan, så när man kommer ut i bilen efter en halvtimme är det smällhett i takhöjd, minusgrader på golvet och stolen är kall. Problemet går inte att lösa/ändra enligt Ford.
På den gamla ställde man själv in var det skulle blåsa varmluft.
Konstigt att de gjort en sån försämring av funktionenIsakare skrev:Vert inte om jag skrivit om det förut, men det blev aktuellt nu igen när frosten låg vit på gräsmattan.
Jag startade värmaren på firmabilen, en Transit Custom -21. Förra bilen var en lika dan -17.
Den gamla hade manuella värmereglage, den nya elektroniska.
Den nya riktar bara luften från värmaren mot vindrutan, så när man kommer ut i bilen efter en halvtimme är det smällhett i takhöjd, minusgrader på golvet och stolen är kall. Problemet går inte att lösa/ändra enligt Ford.
På den gamla ställde man själv in var det skulle blåsa varmluft.
Du behöver fara till någon som kan programmera bilar som inte är ansluten till Ford. Eventuellt kan det påverka garantier.Isakare skrev:Vert inte om jag skrivit om det förut, men det blev aktuellt nu igen när frosten låg vit på gräsmattan.
Jag startade värmaren på firmabilen, en Transit Custom -21. Förra bilen var en lika dan -17.
Den gamla hade manuella värmereglage, den nya elektroniska.
Den nya riktar bara luften från värmaren mot vindrutan, så när man kommer ut i bilen efter en halvtimme är det smällhett i takhöjd, minusgrader på golvet och stolen är kall. Problemet går inte att lösa/ändra enligt Ford.
På den gamla ställde man själv in var det skulle blåsa varmluft.
Jo, firmabil på leasing, så vi hoppar nog över det. Ny bil om 2 år, man får hoppas att de tänkt bättre då.N Niq skrev:
Man förstår väl tanken lite att rutan ska avfrostas, men bilen har elvärme i rutan som gör den isfri på en minut, så det är inget problem.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 120 inlägg
Fördelen med Ford, de har uppvärmd framruta som standard på vissa modeller...
Jo, jag skulle välja bort den om jag kunde, man sitter ju som i en ständig dimma, som blir värre om det är dimmigt eller snö, vitt gör att man ser slingorna mera.N Niq skrev:
Det går att ställa hur som helst, men värmaren värmer bara rutan iaf.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Min firma lämnade VW pga mycket fel o problem, och odugliga verkstäder som skulle ha betalt för att kliva över tröskeln.richardtenggren skrev:
"Det här blev dyrt" sa chefen " Nu provar vi nått annat"
Efterföljande Renault var bättre om inte felfria men lika dåliga verkstäder. Fordarna har varit bra, och vi har i Stockholm en helt underbar verkstad.
Av den anledning blev det en Ford till.
Man köper ju inte nått som är dåligt en gång till.
Fordens aber är bladfjädringen bak som gör den stuttig, men tål mycket last. Jag har ett ton i skåpet, men det syns inte.
Min erfarenhet också, lustigt...Isakare skrev:Min firma lämnade VW pga mycket fel o problem, och odugliga verkstäder som skulle ha betalt för att kliva över tröskeln.
"Det här blev dyrt" sa chefen " Nu provar vi nått annat"
Efterföljande Renault var bättre om inte felfria men lika dåliga verkstäder. Fordarna har varit bra, och vi har i Stockholm en helt underbar verkstad.
Av den anledning blev det en Ford till.
Man köper ju inte nått som är dåligt en gång till.
Fordens aber är bladfjädringen bak som gör den stuttig, men tål mycket last. Jag har ett ton i skåpet, men det syns inte.
Idag finns det till många olika märken att få eluppvärmd vindruta vet dock inte vilka som har det som standard. Kan tänka mig att det ingår i vissa utrustningspaket.richardtenggren skrev:
Vw gruppens nya modeller har en film i vindrutan som värmer istället för trådar.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jo absolut, finns både på VW, Skoda och Volvo, dock inte standard, så troligen finns det hos de flesta tillverkare.N Niq skrev: