Känns rätt pretentiöst att köpa dyra specialprodukter för att baka en pizza.

Kan man inte baka en fantastisk pizza i en vanlig ugn ligger inte felet i hårdvaran, utan i mjukvaran.

Frugan gör fantastiska brödrätter i vår gamla 20+ år gamla ugn. Pizzabröd, ciabatta eller som i dag, baguetter.

Det är resultatet som räknas, inte vilken apparat man kör degen genom...
 
  • Haha
  • Arg
fgo och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Känns rätt pretentiöst att köpa dyra specialprodukter för att baka en pizza.

Kan man inte baka en fantastisk pizza i en vanlig ugn ligger inte felet i hårdvaran, utan i mjukvaran.

Frugan gör fantastiska brödrätter i vår gamla 20+ år gamla ugn. Pizzabröd, ciabatta eller som i dag, baguetter.

Det är resultatet som räknas, inte vilken apparat man kör degen genom...
Nej du har rätt, temperaturen har stor inverkan.
Klarar er gamla 400-500°C är det bara att gratulera, många av oss andra har nyare ugnar som grejar 275-300°C.
;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Känns rätt pretentiöst att köpa dyra specialprodukter för att baka en pizza.

Kan man inte baka en fantastisk pizza i en vanlig ugn ligger inte felet i hårdvaran, utan i mjukvaran.

Frugan gör fantastiska brödrätter i vår gamla 20+ år gamla ugn. Pizzabröd, ciabatta eller som i dag, baguetter.

Det är resultatet som räknas, inte vilken apparat man kör degen genom...
Antar att du aldrig provat en napoletansk pizza, och jämför med vad du får på din lokala pizzeria. Men passa på att testa riktig pizza nån gång, det är något helt annat.
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Antar att du aldrig provat en napoletansk pizza, och jämför med vad du får på din lokala pizzeria. Men passa på att testa riktig pizza nån gång, det är något helt annat.
+1 för napoletask pizza, har inte köpt pizza på länge när det är så lätt att göra goda själv.
 
J
Kilrain Kilrain skrev:
Känns rätt pretentiöst att köpa dyra specialprodukter för att baka en pizza.

Kan man inte baka en fantastisk pizza i en vanlig ugn ligger inte felet i hårdvaran, utan i mjukvaran.

Frugan gör fantastiska brödrätter i vår gamla 20+ år gamla ugn. Pizzabröd, ciabatta eller som i dag, baguetter.

Det är resultatet som räknas, inte vilken apparat man kör degen genom...
Det är väl mer pretto att komma in i tråden och säga att alla andra suger...
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 2 till
  • Laddar…
AXS
Testade igen, denna gång med flaskan i lite varmt vatten. Då funkade det perfekt.

Ska testa lite mer, men ser ändå möjligheter.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Då ger jag mig in i den här tråden också! (Känns som livsfarligt, då jag inte vill göra annat än att moffla Pizza...hur många timmar i skogen på Mountainbiken behöver jag kompensera med för varje pizza? ;)

Fick en Ooni Karu 12 i födelsedagspresent. Grymt nöjd med den de gångerna jag lagat än så länge.

Nybakad pizza på en spade framför en Ooni Karu 12 pizzaugn på ett utomhuskök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kör med Oonis recept än så länge (På bilden blev det fel proportioner med jäst etc då vågen dog...).

Kommer ett gäng frågor (har skummat igenom tråden och nog fått en del inspiration och svar på några frågor)

Pizzaspade - Vad finns det för något som är prisvärt? Kör idag den på bilden + en träspade. Båda fick jag med pizzasten för 15+ år sen.
Tänker att jag vill ha en fasad i trä för att lägga in pizzan, men inte för långt skaft, men ändå lite skaft.
Vill gärna ha en i alu / plåt, för att vända / ta ut pizzan. Samma här, inte för lång, blir otympligt med liten ugn...

Jäsning av degen - Kör som sagt Oonis recept = baka ihop degen, låt jäsa länge i kyl, dela sedan upp i bollar för att jäsa i rumstemp. Hur "syretätt" behöver det vara? I receptet säger de plastfilm, men bör man istället ha riktigt lock som sluter tätt?

Burkar - skulle föredrar glasburk, finns det till vettiga priser? Eller funkar det lika bra på en plåt med lite space emellan, eller risk att de sväller ut i sida?

Bord till Pizzaugnen, idag står den på grillens "sideboard", men tips på andra bra bord, som inte tar allt för mycket plats, gärna på hjul.


/Jocce
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag jäser mina på bakbordet med plastfilm över. Det funkar utmärkt, och blir tillräckligt tätt..
 
J
Jocce81 Jocce81 skrev:
Då ger jag mig in i den här tråden också! (Känns som livsfarligt, då jag inte vill göra annat än att moffla Pizza...hur många timmar i skogen på Mountainbiken behöver jag kompensera med för varje pizza? ;)

Fick en Ooni Karu 12 i födelsedagspresent. Grymt nöjd med den de gångerna jag lagat än så länge.

[bild]

Kör med Oonis recept än så länge (På bilden blev det fel proportioner med jäst etc då vågen dog...).

Kommer ett gäng frågor (har skummat igenom tråden och nog fått en del inspiration och svar på några frågor)

Pizzaspade - Vad finns det för något som är prisvärt? Kör idag den på bilden + en träspade. Båda fick jag med pizzasten för 15+ år sen.
Tänker att jag vill ha en fasad i trä för att lägga in pizzan, men inte för långt skaft, men ändå lite skaft.
Vill gärna ha en i alu / plåt, för att vända / ta ut pizzan. Samma här, inte för lång, blir otympligt med liten ugn...

Jäsning av degen - Kör som sagt Oonis recept = baka ihop degen, låt jäsa länge i kyl, dela sedan upp i bollar för att jäsa i rumstemp. Hur "syretätt" behöver det vara? I receptet säger de plastfilm, men bör man istället ha riktigt lock som sluter tätt?

Burkar - skulle föredrar glasburk, finns det till vettiga priser? Eller funkar det lika bra på en plåt med lite space emellan, eller risk att de sväller ut i sida?

Bord till Pizzaugnen, idag står den på grillens "sideboard", men tips på andra bra bord, som inte tar allt för mycket plats, gärna på hjul.


/Jocce
Hembyggt trädgårdsbord i trä med en stor ugn ovanpå, spade på sidan och en säck grillkol, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byggde ett bord men i slutändan blev det väl lika dyrt som att köpa ett färdigt... dessutom har jag köpt ny ugn precis som är för stor för bordet. Så det blir att bygga ett till :crysmile:

Spaden på bilden finns på netonnet för typ 2-300:-. Passar till 12".
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
AXS
Jocce81 Jocce81 skrev:
Yes, dessa från Lilla Napoli har jag sett, men har hellre glas.

Är det dessa från Ikea? Eller är de för små?
[länk]

/Jocce
Ja, fast 6dl.

Om jag hade plats hemma skulle jag fixa stora plastlådor för typ 9 degar. Tätt lock och bra plast som inte fäster i degen.

Har även kört på plåt med plastfilm över, men akta så inte degarna jäser ihop eller fastnar i plastfilmen.
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Då ger jag mig in i den här tråden också! (Känns som livsfarligt, då jag inte vill göra annat än att moffla Pizza...hur många timmar i skogen på Mountainbiken behöver jag kompensera med för varje pizza? ;)

Fick en Ooni Karu 12 i födelsedagspresent. Grymt nöjd med den de gångerna jag lagat än så länge.

[bild]

Kör med Oonis recept än så länge (På bilden blev det fel proportioner med jäst etc då vågen dog...).

Kommer ett gäng frågor (har skummat igenom tråden och nog fått en del inspiration och svar på några frågor)

Pizzaspade - Vad finns det för något som är prisvärt? Kör idag den på bilden + en träspade. Båda fick jag med pizzasten för 15+ år sen.
Tänker att jag vill ha en fasad i trä för att lägga in pizzan, men inte för långt skaft, men ändå lite skaft.
Vill gärna ha en i alu / plåt, för att vända / ta ut pizzan. Samma här, inte för lång, blir otympligt med liten ugn...

Jäsning av degen - Kör som sagt Oonis recept = baka ihop degen, låt jäsa länge i kyl, dela sedan upp i bollar för att jäsa i rumstemp. Hur "syretätt" behöver det vara? I receptet säger de plastfilm, men bör man istället ha riktigt lock som sluter tätt?

Burkar - skulle föredrar glasburk, finns det till vettiga priser? Eller funkar det lika bra på en plåt med lite space emellan, eller risk att de sväller ut i sida?

Bord till Pizzaugnen, idag står den på grillens "sideboard", men tips på andra bra bord, som inte tar allt för mycket plats, gärna på hjul.


/Jocce
Jag kör med 14" varianten av denna i vår Koda16.
14-tums perforerad pizzaspade av märket Ooni, visas på en webbshopssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket lättanvänd.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Kan tillägga att jag tänkte snickra ett eget bord, men kapitulerade och beställde Ooni från Amazon. :oops:

Spaden jag postade ovan funkar väldigt bra till både iläggning och uttag. Glider lätt, brukar baka ut på durumvete.
 
J
Vad säger ni om vändspade. Tillför det någonting? Går de även att plocka ut med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.