23 985 läst · 126 svar
24k läst
126 svar
Har ni påbörjat uppvärmning av boyta ännu
Ja tycker likadant , vill inte ha för kallt inomhus då blir det att sätta på llvp ochH hablam skrev:
element om inte vedvärmen räcker men
vi har som tur är bundet pris se3.
Har sänkt bergvärmepumpens start till när graderna går under 4° utomhus. Har inte nått dit ännu så det börjar bli lite rått inomhus nu. Pendlar mellan 17-19° om dagarna, beror på vädret. Nu är det 14° ute, mulet och lite blåsigt.
Värre är det för dottern som bor i källaren och där är det någon grad lägre.
Sen 1 sep har vi helt förändrat våra dusch/badrutiner. Korta duschar och knappt bad alls. Hittills i september har vi ca 40% lägre förbrukning än motsvarande period förra året.
Värre är det för dottern som bor i källaren och där är det någon grad lägre.
Sen 1 sep har vi helt förändrat våra dusch/badrutiner. Korta duschar och knappt bad alls. Hittills i september har vi ca 40% lägre förbrukning än motsvarande period förra året.
Min LVVP i nordvästra Skåne kör helt på automatik så den har så smått börjat skicka ut lite värme på natten. På dagen sjunker differensen mellan framledning och retur under 2 grader så huset drar inget i alla fall. Solen värmer och solcellerna orkar fortfarande över dryga 8kW på dagen. Allt nyluftat, det var förvånande mycket luft i själva pannan, kan vara värt att hålla koll på. Avluftade genom övertrycksventilen.
Pga diverse haverier och bekymmer går värmepumpen på elpatron nu och värmer lite på nätterna. Har bundet pris, så det är värt extrakostnaden att inte frysa. Har varit igång två veckor kanske i Östergötland.
Hare vi haft eldstäder i fungerande skick hade jag använt dom nu i övergångsperioden. Behövs inte mycket för att hålla temperaturen stången på morgonkvisten innan solen värmt upp huset.
Hare vi haft eldstäder i fungerande skick hade jag använt dom nu i övergångsperioden. Behövs inte mycket för att hålla temperaturen stången på morgonkvisten innan solen värmt upp huset.
Håller 21-22 inne, så värmen är på. Men det är ved som värmekälla. Ved som köps in på stock, så det är väl runt 200-250kr/månad som årsmedel ungefär för vedens kostnad.
Man får svettas lite mer på vedbacken för att hålla varmt, men jag har ingen lust att småfrysa inomhus hela vintrarna.
Man får svettas lite mer på vedbacken för att hålla varmt, men jag har ingen lust att småfrysa inomhus hela vintrarna.
Timpris på el, låter BVP jobba några timmar på natten när det är billigare, både uppvärmning och varmvatten. Nu när solen skiner i Göteborg är det 23c inne, har även öppet alla fönster för vädring för det blir för varmt annars. Gammalt hus från 50 talet. Lyckats sänka förbrukning med 25% och kostnad med 50% senaste månaden
Har ni inte mer effektiv uppvärmning är direktverkande el? Min dotter frös också januari-februari 2021 och fick ett elelement. Det blev dyrt. Nu har vi fixat till radiatorsystemet; dragit lite nya rör, justerat ventiler mm så att uppvärmningen av hennes och andra rum fungerar bättre.S Stefan1972 skrev: