55 144 läst · 84 svar
55k läst
84 svar
Häck och jobbig granne...
Du får tycka att jag är knäpp, det bryr jag mig inte det minsta om, men att plantera gigantiska träd i tomtgränsen utan någon som helst medgivande är mera knäppt.SamiHus skrev:
Klipp din häck så den är vårdad. Sen skiter du i grannen. Din granne verkar må lika dåligt som vår granne. Den sorten kan man inte hjälpa i sitt mående. De hittar bara mer och mer fel och retar upp sig själv.S Sweetme skrev:Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.
Mot en granne har vi en avenbokshäck som förra ägarna planterat. Denna står precis vid tomtgränsen. Precis vid avenbokshäcken så har grannen en thujahäck (lite fånigt men så är det). De står alltså precis bredvid varandra och det går inte att gå emellan. Deras thujahäck är ca 4,5-5 meter hög och våran avenbokshäck är ca 5-6 meter hög (avenbok växer ju mer så den kan variera en del).
När vi flyttade in så var grannen ganska snabbt på att de ville att vi skulle klippa ner häcken samt ta bort grenar som växer in på deras tomt mellan thujahäcken. Vid deras thujahäck har de en rabatt med rosor och annan blomsterplantering. När jag klippte häcken första gången så tyckte de att jag skulle vara försiktigare så rosorna inte kom till skada när grenar och toppar föll till marken. De klagade även på att häcken var ojämn klippt i toppen...
Jag har klippt häcken en gång till sen dess.
I år fick vi meddelande från kommunen om ett tillsynsärende där grannarna anonymt anmält bla häcken för nästan 10 år sedan. Kommunen var här och kikade och slutligen bedömde att häcken inte strider mot 8 kap. 15 § PBL samt att det heller inte finns andra bestämmelser i plan- och bygglagen om hur en häck ska skötas.
Bestämde mig då att jag inte kommer klippa häcken i år men har meddelat grannen att de har tillåtelse att kapa grenar som kommer över tomtgränsen. Därefter har jag blockerat deras nummer och kommer inte vilja tala mer med dem.
Nu fick jag precis meddelande från kommunen om ännu en tillsynsanmälan gällande häcken, denna gång ej anonymt. Grannens beskrivning av överträdelsen är att vi inte sköter häcken och att våran häck (som är marginellt högre än deras) har trängt in i deras thuja och stängt in dem som om det vore Berlinmuren och hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......
Nu är jag inte orolig över den här tillsynsanmälan men undrar hur andra tänker om situationen?
Hade ni skött om häcken tills grannen är nöjd eller hade ni ignorerat dem eller erbjudit dem att de själva har tillåtelse att kapa avenbokshäcken på höjden så att den håller samma höjd som thujahäcken samt att de kan ta bort överskjutande grenar själva..?
Till saken hör också att jag ogillar thuja och vill inte se thujatopparna sticka upp ovanför våran fina avenbok. Vi har även en stor tomt med andra växter som står högre i prioritet för oss att hålla efter.
4-6 meter höga häckar!?
Det får mig att tänka på Jack och bönstjälken, men det är ju klart kommer ni inte överens så är det ju lika bra att inte se varandra. För övrigt, sköt din häck och strunta i grannen.
Det får mig att tänka på Jack och bönstjälken, men det är ju klart kommer ni inte överens så är det ju lika bra att inte se varandra. För övrigt, sköt din häck och strunta i grannen.
Med den metoden skapar du problem för dig själv. Ta hand om din häck på båda sidor, det är ditt ansvar så länge det inte är en gemensam häck, vilket det inte verkar vara. Sen mår avenbok bättre / blir finare av att ”hållas in”.S Sweetme skrev:
harry73 skrev:Jordabalken är väldigt tydligt angående hur du och grannen ska sköta häcken.
Ni behöver inte sköta häcken, men störs grannen av rot eller gren som tränger över fastighetsgränsen, får grannen ta bort dom. Mycket enklare att du klipper eller tar en motorsåg och sågar häcken på 1000 mm så är den lätt att klippa o sköta sen har du tujan som skyddar
Skulle åtgärden kunna orsaka skada, ska de ge er möjlighet att utföra åtgärden själv.
Med andra ord har grannen ingen laglig möjlighet att tvinga er att klippa häcken. Och genom i förhand ge grannen tillåtelse att klippa häcken på sin sida gränsen, har ni varit tillräckligt tillmötesgående.
Jag skulle svara kommunens handläggare att du tyvärr inte står på talande fot med grannen, men att de gärna får förklara för grannen att de får klippa häcken på sin sida gränsen.
Kan bara inte låta bli.
Grannar är tydligen i en del fall det värsta som vår herre eller hans hornprydde konkurrent skapat till världen. Förstås näst svåra sjukdomar i familjekretsen, Pesten, kemiska eller kärnvapenanfall mot våra hemorter.
Vad är det som driver oss till:
1) Att inte kunna respektera varandra och samarbeta om t.ex. växtlighet i en tomtgräns?
2) Att utgjuta sig i ett nätforum i stället för att prata med "motparten"?
3) Att engagera sig med hundratals kommentarer, uppvisande av kunskap och förslag i trådarna om allt från "förgöring" till att bara backa i konflikter, fika etc . (Ja jag borde inte heller kommentera, jag vet)
4) Att engagera samhällsfunktioner ("överhet") för att huta åt en granne? Jfr barnens "Pappa, säg åt dem!")?
Jag förstår om det är "låst" men be varsin nära vän (inte partner!) att de hjälper Er. Några med rimliga kunskaper, respekt, hyfsat lika "nivå", bra attityder, rimlig humor, inga hetsporrar och ingen alkohol vid "mötet". Personer Ni på respektive håll känner förtroende för och som kan hålla distans till Er konflikt.
Ta bort inlägget om det känns förnumstigt eller att jag "faller admin i ämbetet". Jag är en enkel lagom fet pensionär, fd villaägare på landet utan grannfejder - iofs långt mellan gårdarna. Blir mest ledsen, och OK, jag vet att det är frivilligt att läsa - min k. hustru tycker jag ska göra något nyttigare...
Grannar är tydligen i en del fall det värsta som vår herre eller hans hornprydde konkurrent skapat till världen. Förstås näst svåra sjukdomar i familjekretsen, Pesten, kemiska eller kärnvapenanfall mot våra hemorter.
Vad är det som driver oss till:
1) Att inte kunna respektera varandra och samarbeta om t.ex. växtlighet i en tomtgräns?
2) Att utgjuta sig i ett nätforum i stället för att prata med "motparten"?
3) Att engagera sig med hundratals kommentarer, uppvisande av kunskap och förslag i trådarna om allt från "förgöring" till att bara backa i konflikter, fika etc . (Ja jag borde inte heller kommentera, jag vet)
4) Att engagera samhällsfunktioner ("överhet") för att huta åt en granne? Jfr barnens "Pappa, säg åt dem!")?
Jag förstår om det är "låst" men be varsin nära vän (inte partner!) att de hjälper Er. Några med rimliga kunskaper, respekt, hyfsat lika "nivå", bra attityder, rimlig humor, inga hetsporrar och ingen alkohol vid "mötet". Personer Ni på respektive håll känner förtroende för och som kan hålla distans till Er konflikt.
Ta bort inlägget om det känns förnumstigt eller att jag "faller admin i ämbetet". Jag är en enkel lagom fet pensionär, fd villaägare på landet utan grannfejder - iofs långt mellan gårdarna. Blir mest ledsen, och OK, jag vet att det är frivilligt att läsa - min k. hustru tycker jag ska göra något nyttigare...
Världen är tyvärr till betydande del befolkad av idioter , som bokstavligen hämtar näring ur konflikter med andra människor. Med total brist på insikt av behovet att kompromisser utifrån insikten att ”där min frihet slutar börjar din” . Tomtgränsen är ju bådas gräns och där måste man diskutera , kompromissa och komma överens i god grannanda. Men nej(!) de kommer att bråka, gnälla och anmäla , för DERAS rätt gäller ju oinskränkt! Hade samma slags dispyt med min granne, som ville rycka upp vår gemensamma gränshäck som blommar vackert och get bina möjlighet att pollinera mina fruktträd, och sätta ditt fult trästaket som jag dessutom skulle bekosta till hälften ! Jag vägrade naturligtvis ! Då planterade han tuja häck precis vid sidan om den befintliga på sin sida och för att jävlas låtit den bli 5 m. lång. Det skymmer delvis solen på min sida …men vet ni vad …jag tar det (!) slipper nu nu se och ha att göra med idioten - bara det är värt massor!S Sweetme skrev:Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.
Mot en granne har vi en avenbokshäck som förra ägarna planterat. Denna står precis vid tomtgränsen. Precis vid avenbokshäcken så har grannen en thujahäck (lite fånigt men så är det). De står alltså precis bredvid varandra och det går inte att gå emellan. Deras thujahäck är ca 4,5-5 meter hög och våran avenbokshäck är ca 5-6 meter hög (avenbok växer ju mer så den kan variera en del).
När vi flyttade in så var grannen ganska snabbt på att de ville att vi skulle klippa ner häcken samt ta bort grenar som växer in på deras tomt mellan thujahäcken. Vid deras thujahäck har de en rabatt med rosor och annan blomsterplantering. När jag klippte häcken första gången så tyckte de att jag skulle vara försiktigare så rosorna inte kom till skada när grenar och toppar föll till marken. De klagade även på att häcken var ojämn klippt i toppen...
I år fick vi meddelande från kommunen om ett tillsynsärende där grannarna anonymt anmält bla häcken för nästan 10 år sedan. Kommunen var här och kikade och slutligen bedömde att häcken inte strider mot 8 kap. 15 § PBL samt att det heller inte finns andra bestämmelser i plan- och bygglagen om hur en häck ska skötas.
Bestämde mig då att jag inte kommer klippa häcken i år men har meddelat grannen att de har tillåtelse att kapa grenar som kommer över tomtgränsen. Därefter har jag blockerat deras nummer och kommer inte vilja tala mer med dem.
Nu fick jag precis meddelande från kommunen om ännu en tillsynsanmälan gällande häcken, denna gång ej anonymt. Grannens beskrivning av överträdelsen är att vi inte sköter häcken och att våran häck (som är marginellt högre än deras) har trängt in i deras thuja och stängt in dem som om det vore Berlinmuren och hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......
Nu är jag inte orolig över den här tillsynsanmälan men undrar hur andra tänker om situationen?
Hade ni skött om häcken tills grannen är nöjd eller hade ni ignorerat dem eller erbjudit dem att de själva har tillåtelse att kapa avenbokshäcken på höjden så att den håller samma höjd som thujahäcken samt att de kan ta bort överskjutande grenar själva..?
Till saken hör också att jag ogillar thuja och vill inte se thujatopparna sticka upp ovanför våran fina avenbok. Vi har även en stor tomt med andra växter som står högre i prioritet för oss att hålla efter.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 830 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 830 inlägg
Att olika människor har olika syn på vad som är gott beteende och olika förståelse av lagregleringen kring växtlighet i gränser. Till detta finns olika syn på själva sakfrågan, om ett träd är vackert eller bara skräpar ned o s v.S stenolof skrev:
När forumet kommer in har nog redan kommunikationen med grannen havererat sedan en tid. Vi känner oss ensamma och utsatta och räcker ut en hand för stöd och hjälp helt enkelt. Rätt mänsikligt. En helvetesgranne kan vara en enorm stress, den tränger sig ju in i vår tryggaste vrå, vårt hem.S stenolof skrev:
Ja, det är syftet med ett forum så frågan blir lite underlig. Som du själv konstaterade, vad gör du själv här? För egen del har jag ett behov att lära mig saker för att hålla livet tristess stången och då erbjuder forumet frågeställningar som min hjärna kan jobba med. Det är också intressant att får tillgång till människors värderingar och åsikter som jag inte stöter på i min vardag.S stenolof skrev:
Auktoritetstron är stark hos en del av befolkningen. Väl belagt i forskningen. Denna grupp är troligen genetiskt predisponerade för detta tokiga tankesätt och de tror i grund och botten att det kommer in gudomliga rättsskipare som ställer livet till rätta. Även om de inte tror det när de tänker efter rationellt så vill de att samhället ska fungera så och människans hjärna har så svårt att skilja på verkligheten och hur den vill att det ska vara.S stenolof skrev:
Jag tycker att det låter som du struntar i att sköta häcken och slår dövörat till när grannar verkar ha berättigade klagomål.
De får själva kapa grenar som växer över tomtgränsen (se jordabalken) men måste först ge dig möjlighet att åtgärda. Vilket de gjort.
Verkar alltså som de följt alla regler och underrättat dig. Du har blockat dem som tack, eftersom du inte vill ha kontakt. Inte optimalt precis.
Trodde du att de skulle ge sig när de har rätt?
De sköter ju sin trädgård och begär bara att du ska göra detsamma i de delar där fastigheten möts.
De har dessutom all rätt att kräva att ansandet av din vanskötta jättehäck inte påverkar negativt på deras sida tomtgränsen.
Du kanske skulle ta en funderare på hur din trädgård behöver skötas och ta in ett proffs för en ordentlig genomgång?
De får själva kapa grenar som växer över tomtgränsen (se jordabalken) men måste först ge dig möjlighet att åtgärda. Vilket de gjort.
Verkar alltså som de följt alla regler och underrättat dig. Du har blockat dem som tack, eftersom du inte vill ha kontakt. Inte optimalt precis.
Trodde du att de skulle ge sig när de har rätt?
De sköter ju sin trädgård och begär bara att du ska göra detsamma i de delar där fastigheten möts.
De har dessutom all rätt att kräva att ansandet av din vanskötta jättehäck inte påverkar negativt på deras sida tomtgränsen.
Du kanske skulle ta en funderare på hur din trädgård behöver skötas och ta in ett proffs för en ordentlig genomgång?
S Sweetme skrev:Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.
Jag gjorde samma 1½ år sedan, min gamla granne flyttade från och vi var väldigt förstående och jag hjälpte honom för det mesta, den nya grannen tog ner alla häck och buskar i gränserna, jag planterade senare nya häck en meter inne, men sagan inte slut ! Han puttade alla stora stenar från sin trädgård i den här ½ meter och tog det som ett ny gräns..R rolflidvall skrev:
Höjden på din häck ska din granne skita i.
Men du få ju sköta/klippa häcken så den inte sticker in på grannens tomt.
Men du få ju sköta/klippa häcken så den inte sticker in på grannens tomt.