Status
Tråden går ej att kommentera.
M Markarbetaren skrev:
Håller med till 100%! Den situationen vi har nu är värre än 1991! Att vräka ur sig att man får skylla sig själv när vi har en extremsituation som i princip INGEN har tagit höjd för, är bara barnsligt och egoistiskt!

Finns INGEN som för nått år sedan tänkte att "nu kommer elen kosta 20,000kr/mån i vinter" och la undan för detta på kontot. Att räntan skulle gå upp lite kom nog inte som en chock för dom flesta, att mat och daligvaror skulle sticka upp lite i pris löser vi nog. Men när det trillar in elräkningar som ligger 10-15,000 högre per månad är inget man planerar för i ekonomin. Buffert skriker många, tro f-n att man har en buffert för oväntade saker, som att kylskåpet, eller diskmaskinen pajar, gärna på samma vecka, men inte f-n att elpriset ska tiofaldigas!
Exakt så.
 
G
N Noun skrev:
Det jag skulle vilja se är ett system som liknar utsläppsrätter där de
som använder lite energi gynnas. Detta måste självklart anpassas
för olika "zoner" eftersom de som bor i norr kommer självklart
att förbruka mer på uppvärmningen än de som bor i söder.
De i norr betalar redan lägre energiskatt.
 
G
M mtmmtm skrev:
De genererar el vilket inte skapar några problem alls (hur tänkte du här) ?
Kolla mitt svar;)
 
N Noun skrev:
Det jag skulle vilja se är ett system som liknar utsläppsrätter där de
som använder lite energi gynnas. Detta måste självklart anpassas
för olika "zoner" eftersom de som bor i norr kommer självklart
att förbruka mer på uppvärmningen än de som bor i söder.
De får skylla sig själva som bosätter sig så långt norrupp. Lite ansvar måste man själv ta var det visst någon som sa för inte så länge sedan och det gäller även här.
 
  • Haha
gone_fishing
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lokal producering gör även att näten inte behöver byggas ut och sparar pengar. Vad gäller bidrag så finns det en hel hög med bidrag som borde ses över innan dessa för solenergi mm. Dessa typer av bidrag lär förmodligen bestå eller öka, det ges även generösa bidrag till batterier.
Näten är inte gjorda för att konsumenten ska producera och solceller skapar instabilitet. Inga problem med få solceller i större nät men ute i mindre nät funkar det inte med mycket solceller utan att uppgradera nätet.

Bidrag, jag tycker barnomsorgsavgiften ska tillbaks till samma kostnad som på början på nittiotalet (+ inflationen då klart) och att flerbarnstillägg ska avskaffas. Ingen politiker vågar säga sådant då minskar ju rösterna.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
G
T Thomas_Blekinge skrev:
Enligt min mening finns det fortfarande stora potential att minska elförbrukning. Hörde en tomatodlare klaga att han sluta odla tomater kommande vinter för elen blir för dyr. Betyder det att han odlade tometer vintertid i eluppvärmda växthus i svenskt klimat? Hur idiotiskt är det egentligen ur klimatsynpunkt? Trodde knappt det var möjligt.
Med kommande elpriser kommer många besparingsinvesteringar blir lönsamma som inte lönade sig förr.
Gå till din arbetsplats och gör en nattvandring. Där ser man alla dom små saker som slöser el:
* varför går den där dricksvattencistern dag som natt, när det jobbas bara dagtid?
* varför läcker den där tryckluftsslangen?
* här går en fläkt i högvarv. Finns det en anledning?
* hissen går enbart mellan bottenplan och andra våningen . Lyset (120 W) är på dygnet runt. Enda nödvändiga användning är städvagnar och kollegan i rullstol. Stäng av för alla andra och släck.
* mackens skåp för luft/vatten: varför är värmen på hela sommaren? Slentrian.
Listan kan göras oändligt.
Javisst men vad ska tex gjuterierna göra?

Ang tomatodling i Sverige, det är ingen energikris i hela värden, det är i huvudsak problem på den europeiska kontinenten. Ska allt importeras från tex Kina?
 
  • Gilla
mstreamer och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fick 3.55/kWh med timdebitering, med avgifter, i SE4
Tycker det låter mycket då du måste planera förbrukningen. Jag trodde man skulle kunna spara mer...
 
  • Gilla
mimblewimble
  • Laddar…
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Finns INGEN som för nått år sedan tänkte att "nu kommer elen kosta 20,000kr/mån i vinter"
Konstigt nog hörde man inte ett knyst om detta från oppositionen, inte ens för ett par år sedan, fast det i valtider enligt de själva var en självklarhet att så skulle bli. Det är för övrigt deras förbannande skyldighet att berätta det om de visste något (de sitter inte bara i riksdagen välbetalda för skojs skull).
(Och nej, jag röstar varken grönt eller rött).
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Javisst men vad ska tex gjuterierna göra?

Ang tomatodling i Sverige, det är ingen energikris i hela värden, det är i huvudsak problem på den europeiska kontinenten. Ska allt importeras från tex Kina?
Jag kan inget om gjuteriteknik men antar att spillvärmen kan tas om hand t ex av en tomatodling next door. Hela samhället måste successivt planeras smartare. Att återuppbygga Polarbrödets bageri i Norrland där varken kunder eller råvaran finns, är samhällsekonomist väldigt dumt, men många lastbilstransporter som följd. Bara som exempel.
 
  • Gilla
mimblewimble
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Konstigt nog hörde man inte ett knyst om detta från oppositionen, inte ens för ett par år sedan, fast det i valtider enligt de själva var en självklarhet att så skulle bli. Det är för övrigt deras förbannande skyldighet att berätta det om de visste något (de sitter inte bara i riksdagen välbetalda för skojs skull).
(Och nej, jag röstar varken grönt eller rött).
Jag anser att ingen politisk sida visar tecken på sakkunskap vad gäller framtida energiförsörjning.
 
D Daniel 109 skrev:
Separering av marknader kan inte ske utan acceptans från EU.
Jo.
 
G OMathson skrev:
Ang tomatodling i Sverige, det är ingen energikris i hela värden, det är i huvudsak problem på den europeiska kontinenten. Ska allt importeras från tex Kina?
Det är förmodligen mer klimatsmart att inte odla dem i Sverige, i alla fall vintertid.
Mat från Kina skulle jag generellt inte vilja äta.
 
G OMathson skrev:
Vad skulle du tycka om jag tyckte att du inte ska få nån effekt ( max 1kW) till din bostad när det är som kallast (när din luftvärmepump inte ger ett skit) och du får 10C inne i en vecka eller mer?
10 grader inomhus är inte något problem, det är en vanesak. Finns folk som har det svalare än så och överlever.
Men jag skulle inte vilja vara utan varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.