J Jonobe skrev:
Nja - poängen är att det ska gå snabbt att starta upp och vara stabilt från gång till gång. Vedeldat går bort då. Dessutom har ju allt som kräver ved sjunkit i attraktion då det knappt går att få tag i (här nere säljs ved för 3.5k per staplad kubikmeter).
Oonis variant för ved är snabb, och för min del är ju eldningen en del av hantverket... Är man bara intresserad av att äta pizza funkar gasen lika bra. Men det är ju lite tråkigare...
 
engs
Kör på min vanliga Napoleon gasolgrill. Rektangulär pizzasten som placeras med kortsida in i mitten av grillen.

Brassar på för fullt på de fyra huvudbrännarna. När den nått maxtemp vad det nu blir, när inbyggda tempmätaren bottnat. På med pizzan och stänger samtidigt av de två brännarna precis under stenen. (Har man de på under gräddningen bränns botten i mitt fall).

Inte lika bra som en pizzaugn men tycker det blir snäppet bättre än i ugnen i vilket fall. Med samma pizzasten.
 
T test1 skrev:
Jag vill slå ett slag för Netonnets pizzaugn från austin bbq. Rangligt bygge med dålig termometer men bra och snabb upp i temp och snål i gasdrift.
Vilken variant har du? Just nu verkar den större envåningsvarianten 16" vara billigast då de har någon kampanj med klubbpris.

Gasoldriven pizzaugn i rostfritt stål med pizza inuti, på kampanjpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Oonis variant för ved är snabb, och för min del är ju eldningen en del av hantverket... Är man bara intresserad av att äta pizza funkar gasen lika bra. Men det är ju lite tråkigare...
I normalfallet håller jag med men efter mina tveksamma resultat med pellets är jag benägen att välja det enklare alternativet denna gången (Ooni har dock hybrider med).
 
J
Kan vara så att jag köpte gasolpizzaugnen ovan... visade sig tillkomma en hel del extrakostnader med gasoltub etc.

Så... någon som har en uppfattning om hur mycket gasol som går åt och vilken tub kör ni?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
någon som har en uppfattning om hur mycket gasol som går åt och vilken tub kör ni?
Jag har egentligen ingen aning om vad pizzaugnen drar men jag använder kompositflaskorna PC10:

Halvgenomskinlig PC10 kompositgasflaska med synlig gasnivå och varningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Magkänslan säger att en sådan ger många pizzor. En bra egenskap med dessa flaskor är att de är "halvgenomskinliga" så man kan se gasnivån. Det finns även PC5 med halva volymen men jag tycker den större flaskan ger bättre värde,
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har egentligen ingen aning om vad pizzaugnen drar men jag använder kompositflaskorna PC10:

[bild]

Magkänslan säger att en sådan ger många pizzor. En bra egenskap med dessa flaskor är att de är "halvgenomskinliga" så man kan se gasnivån. Det finns även PC5 med halva volymen men jag tycker den större flaskan ger bättre värde,
PC10 är ju helt klart det met ekonomiska alternativet - här är dock plats en faktor. Går det bra att kånka fram en sån när det är dags att laga pizza eller är den för otymplig för det?
 
J Jonobe skrev:
Går det bra att kånka fram en sån när det är dags att laga pizza eller är den för otymplig för det?
Hur stark är du och hur långt måste du kånka? ;) Fulla väger de strax över 15 kg så är man normalbyggd är det inga problem att lyfta den. Men det klart, måste den släpas långt så är den ganska otymplig att bära runt på. Men det är nog bara du som kan svara på din fråga.
 
AXS
Jag har precis bytt till engångsflaska. Mest för att jag flyttar runt den ganska ofta. Blir såklart dyrare, men det får det vara värt.

006466.jpg
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Hur stark är du och hur långt måste du kånka? ;) Fulla väger de strax över 15 kg så är man normalbyggd är det inga problem att lyfta den. Men det klart, måste den släpas långt så är den ganska otymplig att bära runt på. Men det är nog bara du som kan svara på din fråga.
Bara från förråd till altan - så bara 10 m. Det ska jag nog klara av ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J
AXS AXS skrev:
Jag har precis bytt till engångsflaska. Mest för att jag flyttar runt den ganska ofta. Blir såklart dyrare, men det får det vara värt.

[bild]
Fungerar det lika bra? Läste någonstans att gasmixen var sämre i dem. Vad går det åt - 1 flarra per gång?
 
AXS
J Jonobe skrev:
Fungerar det lika bra? Läste någonstans att gasmixen var sämre i dem. Vad går det åt - 1 flarra per gång?
Inte bakat någon pizza ännu, återkommer till helgen.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Kan vara så att jag köpte gasolpizzaugnen ovan... visade sig tillkomma en hel del extrakostnader med gasoltub etc.

Så... någon som har en uppfattning om hur mycket gasol som går åt och vilken tub kör ni?
PC10 här med, har bakat bra många gånger på samma tub.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag lånade ett stål av en kollega innan köp av Koda16. Blev imponerad över resultatet i vanlig 300° ugn. Vi har ägt Oonin i dryga året, har den ute på inglasade altanen under vinterhalvåret, hela altanen värms upp av den. Då jag normalt sett grillar, utomhus, året runt skulle jag nog kunna tänka mig grädda pizza utomhus i februari.
Blir Kodan bättre än ugnen, tja den kommer ju upp i högre temperatur och kortare gräddningstid, om pizzorna blev godare/bättre - tveksamt. Ev lite lite mindre torr botten. :thinking:
:cool:
6 minuter tar det med bakstål i vanlig 275 graders ugn. Svalnar inte nämnvärt mellan laddningarna så jag tycker att det funkar vintertid iaf.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
AXS
AXS AXS skrev:
Inte bakat någon pizza ännu, återkommer till helgen.
Tyvärr ingen succé. :(

Flaskan blir kall och verkar tappa effekt, fick bara upp ugnen till 300 grader.

Det räckte att hålla handen på flaskan så blev det bättre fjutt. 6 pizzor gjorde av med ca 200g gas.
 
  • Haha
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.