Hallå! har börjat fundera lite på om det inte vore bra att skaffa ett billigt elverk att ha vid längre strömavbrott.
Då jag är väldigt dåligt insatt så tänkte jag senor någon här kanske skulle kunna råda mig i valet av elverk.
Ska funka att köra kontinuerligt vid längre strömavbrott.
Prio att använda det till är kyl och frys
någon mindre kokplatta
Så billigt som möjligt.
Då jag är väldigt dåligt insatt så tänkte jag senor någon här kanske skulle kunna råda mig i valet av elverk.
Ska funka att köra kontinuerligt vid längre strömavbrott.
Prio att använda det till är kyl och frys
någon mindre kokplatta
Så billigt som möjligt.
Har inga konkreta förslag, men energimyndigheten har lite matnyttig info:
https://www.energimyndigheten.se/tr...k--reservvarme/rad-infor-kop-av-reservelverk/
Och inte minst ett test, dock från 2015:
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/
Endast 3 av 8 elverk klarade sig igenom deras långtidstest på 150 timmar. Värt att tänka på om man tänker sig att verket skall gå kontinuerligt under en längre tid är att drifttimmarna snabbt tickar på, och det är nog bara att inse att många elverk i dessa prisklasser helt enkelt inte är särskilt tillförlitliga i kontinuerlig drift.
https://www.energimyndigheten.se/tr...k--reservvarme/rad-infor-kop-av-reservelverk/
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/
Endast 3 av 8 elverk klarade sig igenom deras långtidstest på 150 timmar. Värt att tänka på om man tänker sig att verket skall gå kontinuerligt under en längre tid är att drifttimmarna snabbt tickar på, och det är nog bara att inse att många elverk i dessa prisklasser helt enkelt inte är särskilt tillförlitliga i kontinuerlig drift.
Tack så jättemycket för bra svar! Ska läsa på lite om dettaC cpalm skrev:Har inga konkreta förslag, men energimyndigheten har lite matnyttig info:
[länk]
[länk]
Jag kör ett Honda EU22 tror ja den heter när det blir avbrott hemma, räcker till kyl frys och ett element som går på halvfart eller en kokplatta, fungerar ypperligt!
Har 2 förlängningskablar dragen in i skrubben under trappen från bodan ute på gården där verket får stå å prutta på, smidigt som tusan
Har 2 förlängningskablar dragen in i skrubben under trappen från bodan ute på gården där verket får stå å prutta på, smidigt som tusan
Okej! Det låter som det jag vill driva! Det är ett inverter elverk va?L LantbrukarN skrev:Jag kör ett Honda EU22 tror ja den heter när det blir avbrott hemma, räcker till kyl frys och ett element som går på halvfart eller en kokplatta, fungerar ypperligt!
Japp, kan köra finelektronik på det
Jag saknar egen kunskap då jag eldar ved utan finesser, men har för mig att du värmer med en KMP kamin och då finns det ganska säkert kunskap på pellets.info om vad som behövs för att driva den utan elnät.yonna skrev:
Har läst mig till att man ska använda ett inverter verk när man kör känslig elektronik exemplen på det är mobil platta dator viss kyl o frys är exempel på sidorna jag läst. Men vad innebär viss kyl och frys tro? Har svårt att tro att vanlig kyl och frys utan finesser utan bara med en skärm med temp och olika inställningar kan räknas som känslig elektronik. Någon som vet mer om det?
Ett "vanligt"elverk ger rätt sinus men det som kan hända är om man kopplar in en tung förbrukare så sjunker motorns varvtal och spänning under några sekunder.
Möjligen skulle då ett kretskort ta timeout pga låg spänning.
Invertern stora fördel är att den kan minska varvtalet och ändå hålla rätt spänning och dra mindre bensin i eco läget
Möjligen skulle då ett kretskort ta timeout pga låg spänning.
Invertern stora fördel är att den kan minska varvtalet och ändå hålla rätt spänning och dra mindre bensin i eco läget