E Elajomannen skrev:
Mitt stora problem är vatten. Det lär ta slut efter några timmar om vi får en blackout.
Hej Elajomannen

Om du placerar en tank (t.ex. 200 liter hydrofontank) vid inloppet till ditt hus och en kran i botten och försedd med en backventil så att vattnet i tanken inte går ut i hela vattensystemet. Då har du automatiskt 200 liter vatten ”instängt” i ditt hus vid ”blackout”.

Placerar du tanken före varmvattenberedaren då slipper du ha ditt kallvatten (200 liter) uppvärmt till rumstemperatur i normalfallet, annars kan du sätta tanken där du tar ut ditt kallvatten.
 
yonna yonna skrev:
Nej, jag har en pelletskamin, italiensk extraflame Ketty Evo. Skulle gärna vilja komplettera med något (braskamin? ) som funkar när man är strömlös. Men det mest praktiska vore naturligtvis ett elverk (som jag nu på ålderns höst orkar kånka in själv).
KMP kaminerne är oxo pellets. Har själv en KMP Lilla frö, som peaker på 700W under uppstart, 500W när tändelementet startar och sedan c:a 35W i drift (skruv och fläktar). Jag kör med batteri + inverter och har ett gammalt no-name elverk från Jula för längre avbrott.

Vanliga elverk låter en del. Har tittat på att byta till en Mighty Atom Champion som ska va relativt tystgående (58 dB @ 7m). Och finns i en modell som går att köra på gasol.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K
Någon som har erfarenhet av
Champion elverk?
 
Googlade och den har fått bra omdömen så verkar vara ett bra köp
 
K
Kloge Kloge skrev:
Googlade och den har fått bra omdömen så verkar vara ett bra köp
Precis kollade med och verkar vara bra omdöme. Märket är ju också rätt välkänt med elverk verkar det som sen fick ju någon annan modell bra betyg i ett test.
 
K Krux skrev:
Precis kollade med och verkar vara bra omdöme. Märket är ju också rätt välkänt med elverk verkar det som sen fick ju någon annan modell bra betyg i ett test.
Gör forumet en tjänst och köp elverket. Vi vill gärna ha en recension ;)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K
Kloge Kloge skrev:
Gör forumet en tjänst och köp elverket. Vi vill gärna ha en recension ;)
Finns nog risk för det :)
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
"Billigt" och "kontinuerligt" brukar sällan samexistera....

/M
 
K
Gult Champion-elverk på 2200 watt placerat på ett mönstrat golv i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det blev elverket från champion tillslut :) tyvärr får ni nog vänta lite på en recension då det väntar en rätt hektisk tid med både jobb och hemma projekten som måste avslutas. Men den kommer! :)
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
C
K Krux skrev:
tyvärr får ni nog vänta lite på en recension
Perfekt!
Börja med att köra ett 150-timmartest så får vi se om det håller måttet. Bäst att börja med det medans den fortfarande har garanti :rofl:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Var har man elverket ståendes? Skyddad i carporten och med 15 m kabel?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Var har man elverket ståendes? Skyddad i carporten och med 15 m kabel?
Jag försvarar min i källaren och tar ut den när den ska användas
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har ett eluttag utanför huset där elverket kopplas in och på insidan ett uttag
 
  • Utomhus eluttag på en husvägg för anslutning av elverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbeluttag märkt "ELVERK" på en vägg inuti ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krux och 4 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Jag har ett eluttag utanför huset där elverket kopplas in och på insidan ett uttag
Just det. Ska fixa uttag i ytterväggen vid kaminen. Det är väl inte lämpligt att elverket står på trädäcket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.