M M_H skrev:
Hur blir resultatet om man jämför en Ooni Koda 16 och ett bakstål man kör i ugnen?

Jag inbillar mig att en pizzaugn ger ett bättre resultat, men har svårt att se mig själv stå ute i minusgrader i februari med en pizzaugn. Jag har som ambition att komma igång med att baka bröd, så tanken är att det ska gräddas året om 1-2 gånger i veckan och då kanske det är enklare och mer praktiskt att använda ugnen i köket. Eller tänker jag bakvänt?
Jag lånade ett stål av en kollega innan köp av Koda16. Blev imponerad över resultatet i vanlig 300° ugn. Vi har ägt Oonin i dryga året, har den ute på inglasade altanen under vinterhalvåret, hela altanen värms upp av den. Då jag normalt sett grillar, utomhus, året runt skulle jag nog kunna tänka mig grädda pizza utomhus i februari.
Blir Kodan bättre än ugnen, tja den kommer ju upp i högre temperatur och kortare gräddningstid, om pizzorna blev godare/bättre - tveksamt. Ev lite lite mindre torr botten. :thinking:
:cool:
 
j.erkers
Hembakad pizza med tryffelsalami, champinjoner och smält ost serveras på svart tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pizza med tryffelkräm, tryffelsalami, skogschampinjoner, mozzarella och percorino.
Degen blev lite för bra och var svår att klämma/dra ut till ca 30 cm. Gräddad i oonin med gas i ca 50 sekunder. Gott som...
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
[bild]
Pizza med tryffelkräm, tryffelsalami, skogschampinjoner, mozzarella och percorino.
Degen blev lite för bra och var svår att klämma/dra ut till ca 30 cm. Gräddad i oonin med gas i ca 50 sekunder. Gott som...
Ser förbaskat gott ut!
Kunde nästan känna lukten av att titta på bilden. :D
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
J
T test1 skrev:
japp det är alltså gasmodellen jag pratar om.
Efter ännu ett misslyckat försök med pelletsugn tidigare i veckan blir det att sälja den.

Såg nu att det är kampanj på den du har, 16".
Nedsatt till 1,7 k sen slang för 300:-
Frågan är om man ska göra ett nytt försök med gas men kanske dumsnålt att köra budget igen :)

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...eque-aabq-pizza-oven-gas-40-cm/1018620.15980/
 
Redigerat:
J Jonobe skrev:
Efter ännu ett misslyckat försök med pelletsugn tidigare i veckan blir det att sälja den.

Såg nu att det är kampanj på den du har, 16".
Nedsatt till 1,7 k sen slang för 300:-
Frågan är om man ska göra ett nytt försök med gas men ka ske dumsnålt att köra budget igen :)

[länk]
Kör vedugn, enda raka
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kör vedugn, enda raka
Nja - poängen är att det ska gå snabbt att starta upp och vara stabilt från gång till gång. Vedeldat går bort då. Dessutom har ju allt som kräver ved sjunkit i attraktion då det knappt går att få tag i (här nere säljs ved för 3.5k per staplad kubikmeter).
 
J Jonobe skrev:
Nja - poängen är att det ska gå snabbt att starta upp och vara stabilt från gång till gång. Vedeldat går bort då. Dessutom har ju allt som kräver ved sjunkit i attraktion då det knappt går att få tag i (här nere säljs ved för 3.5k per staplad kubikmeter).
Tror tyvärr inget kommer ge samma resultat
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror tyvärr inget kommer ge samma resultat
Vad mer än brännbart ämne skiljer tänker du?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vad mer än brännbart ämne skiljer tänker du?
Gas kommer ju aldrig ge samma grej som vedeldad ugn. Gas funkar ju inte ens som ersättare av kolgrill.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gas kommer ju aldrig ge samma grej som vedeldad ugn. Gas funkar ju inte ens som ersättare av kolgrill.
Det beror väl på vad man är ute efter ? En pizza gräddas med hjälp av värme och kan rimligen inte veta vad som ger värmen. Inte ens rökgaserna tar ju vägen förbi pizzan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gas kommer ju aldrig ge samma grej som vedeldad ugn. Gas funkar ju inte ens som ersättare av kolgrill.
Haha nu är du på cykeln Malmen..

Vi pratar hemmaugnar nu, typ Ooni Koda16, eller hur?
Klart det går att grädda en pizza med gasolvärmd ugn. Du värmer en ugn, med en låga, där sedan maten tillagas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gas kommer ju aldrig ge samma grej som vedeldad ugn. Gas funkar ju inte ens som ersättare av kolgrill.
Nej det är klart att det är en annan sak att vedelda. Poängen med gas är ju att det ska vara en snabb och stabil värmekälla.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Haha nu är du på cykeln Malmen..

Vi pratar hemmaugnar nu, typ Ooni Koda16, eller hur?
Klart det går att grädda en pizza med gasolvärmd ugn. Du värmer en ugn, med en låga, där sedan maten tillagas.
S Stefan1972 skrev:
Det beror väl på vad man är ute efter ? En pizza gräddas med hjälp av värme och kan rimligen inte veta vad som ger värmen. Inte ens rökgaserna tar ju vägen förbi pizzan.
Så alla restauranger som investerat i vedeldad kunde mao lika gärna köpt gas då
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så alla restauranger som investerat i vedeldad kunde mao lika gärna köpt gas då
Förmodligen :crysmile:
Skillnaden i en sån är väl att du har stora mängder sten som värms, det har du inte i en hemmaugn.
Sen vet jag inte om träslaget som eldas tillför någon smak, eller om det är olika energirika träslag som eldas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så alla restauranger som investerat i vedeldad kunde mao lika gärna köpt gas då
Fast där inbjuder ju vedeldandet en speciell kundgrupp...........jag tror inte att de enbart har en sådan för att det blir bättre utan för att de vet att det genererar mer pengar......
 
  • Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.