291 668 läst · 1 070 svar
292k läst
1,1k svar
Ni som använder Tibber!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se! Har beställt solpaneler o får väl leverans till årsskiftet hoppas jag! Installerade dock min Pulse idag och inser direkt att jag kommer bli riktigt sjuk i huvet av det härAllan J skrev:
En fråga, såg nu på kvällskvisten att jag får riktigt sjuka effektspikar.. misstänker att det har med pannan att göra, en LVVP Nibe VVM500.. den är kopplad till smart price adaption och att det ska ge maximalt utslag på såväl värme som varmvatten..
ser det inte konstigt ut att det blir sådana spikar? Pumpen hinner väl knappt ens varva upp på den korta tiden? Eller är det nåt annat som kan orsaka dem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På förekommen anledning testade jag att vrida på termostaten på VVBn lite idag, du kan själv se vad effekten blev. Här ska det installeras Aeotec heavy-duty switch och styras med Raspberry och HA är planen.S super70 skrev:
screenshot från Ferroamp energy hub.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
att ställa om mätaren känns ju konstigt känner jag, har aldrig stött på en mätare som pushar ut mätvärden utan förfrågningar.S StevieGee skrev:Jag svarar mig själv.
Efter ca 4h i telefonkö idag så har jag svaren.
Vissa elbolag, däribland Vattenfall (min leverantör) ger dig automatisk timmätning om man har timmätning på elmätaren. De vägrade att ge mig månadsmätning/schablon trots att det var det jag tecknat via Elskling.
För att få tillbaka månadsmätning måste man ställa om mätaren. Detta gör din nätägare. Min nätägare Ellevio gjorde detta kostnadsfritt inom 7 dagar..
Ställ frågan en gång i månaden tänker jag
kanske är deras fjärravläsning problematiken ligger i, kanske olika hos olika lev.
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Har använt min Pulse åt att hitta precis sånt där, även gått runt och haft Pulse öppen och typ slagit på köksfläkten och andra saker (allt för många .. ) och kollar hur mycket som börjar dras. Riktigt roligt!
Det där ser riktigt galet ut i mina ögon, vi har något el-element som ger samma effekt med massa små spikar, med betoning på små, känns ju mindre rimligt att något ligger och dutt-drar typ 2300W väl?
Det där ser riktigt galet ut i mina ögon, vi har något el-element som ger samma effekt med massa små spikar, med betoning på små, känns ju mindre rimligt att något ligger och dutt-drar typ 2300W väl?
hoffret skrev:[bild]
Kul att se! Har beställt solpaneler o får väl leverans till årsskiftet hoppas jag! Installerade dock min Pulse idag och inser direkt att jag kommer bli riktigt sjuk i huvet av det här
En fråga, såg nu på kvällskvisten att jag får riktigt sjuka effektspikar.. misstänker att det har med pannan att göra, en LVVP Nibe VVM500.. den är kopplad till smart price adaption och att det ska ge maximalt utslag på såväl värme som varmvatten..
ser det inte konstigt ut att det blir sådana spikar? Pumpen hinner väl knappt ens varva upp på den korta tiden? Eller är det nåt annat som kan orsaka dem?
[bild]
Följer upp denna trådB BSOD skrev:@Müssli en normal familj på 4 säger man förbrukar ca 4000kWh på varmvatten. Schablonmässigt.
Om man kan har 1kr i diff per kWh mellan lågpris högpris (högt ur ett historiskt perspektiv, men lågt om man jämför med sista månaderna), och du har cop på 2 vid vv produktion så sparar man ca 2000kr/år att flytta vv till lågpristimmarna. Dvs 2.5års paybacktid.
Det går ju att fejka vv temp också. Tempmätaren är ju i regel ett motstånd. Om man kopplar med ett relä och ett fast motstånd som motsvarar en hög temp, så kommer värmepumpen inte göra varmvatten.
En shelly uni kan kopplas för att mäta temp, och sköta ett relä. Går rätt enkelt att lägga in två villkor, ett för att vara på nattetid (lågpristimmar) och ett annat för att slå på vv när det faller under en viss temp på övriga timmar. Det blir inte perfekt att styra så, men det är en enkel lösning som är billig.
Beroende på vilken typ av sensor (NTC/PTC) som används i inne eller utomhus sensorn så kan man lura denna med ett motstånd. Man får mäta eller läsa sig till för att förstå vilken sensor som används och vilket motstånd som ska användas för att ge en viss temperatur. NTC/PTC sensorns motstånd varierar med temperaturen.
En viss temperatur ger ett visst motstånd i Ohm (Kan mätas med multimeter).
De sensorer som normalt används kallas normalt PTC eller NTC och går att köpa på nätet.
Motstånden går att köpa tex på Kjell&Co.
Vill du lura v-pumpen att det är varmt ute kan du koppla ett motstånd parallellt över den.
Paralellkoppling
Rtot = R1xR2/R1+R2
Kopplar du ett 20kOhm parallellt blir värdet som läses ca 10kOhm
då tror vpumpen att det är 40 grader i st för verkliga 25gr.
Min utomhus sensor (NTC) är kopplat mot ett relä (NC). Den andra relä slingan (NO)är kopplad med ett NTC motstånd. Relä slingorna styrs av en Shelly1. När Shellyn slår på relät så kopplas reläts NO slinga in med motståndet som lurar pumpen att det är 25 grader varmt ute. Normalt tillstånd (strömlöst) så är NC slingan inkopplad dvs den vanliga sensorn.
// J
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
För styrningen av min VVB (el-patronen) så har jag kopplat en Shelly som styr en kontaktor (3-fas) av/på.
Shelly1 / ShellyPM + Temperatur Add-On med 3 temp sensorer är kopplat mot VVB o mäter bla temp i pannan, då kan Shelly slå av pannans el-patron via kontaktor när rätt temp är uppnådd.
Shelly1 / ShellyPM + Temperatur Add-On med 3 temp sensorer är kopplat mot VVB o mäter bla temp i pannan, då kan Shelly slå av pannans el-patron via kontaktor när rätt temp är uppnådd.
Du kan nog välja nån billigare tänkte jag än heavy dutyn, var även lite undrande om du hade 2fas beredare,då kan man bryta 1fas,detta gör ofta interna termostaten på en beredare,men man bör tänka på att även om man matar med 240v per fas får man 400v över brytaren när den är bruten dock ingen belastning men om det kan skada brytaren vill jag inte svara på officielltDial_595 skrev:
Summa summarum köp nån billigare brytare än heavy då den endast ska dra kontaktorn även energimätning behövs ju inte på den,exp en shelly kostar väl bara 1/10 del mot heavy
Sant! En shelly får det bli så kan jag med fördel spendera Tibber-bonusen på något annat. Tack för all input!S super70 skrev:Du kan nog välja nån billigare tänkte jag än heavy dutyn, var även lite undrande om du hade 2fas beredare,då kan man bryta 1fas,detta gör ofta interna termostaten på en beredare,men man bör tänka på att även om man matar med 240v per fas får man 400v över brytaren när den är bruten dock ingen belastning men om det kan skada brytaren vill jag inte svara på officiellt
Summa summarum köp nån billigare brytare än heavy då den endast ska dra kontaktorn även energimätning behövs ju inte på den,exp en shelly kostar väl bara 1/10 del mot heavy
Har en Nibe 1125 med extern vvb som jag tänkt styra med en ngenic för husvärmen. Fattar inte riktigt hur jag skulle kunna styra vvb. Ser endast en givare från bvp till vvb som jag antar styr produktionen med vilken temperatur det är i vvb. Fattar inte riktigt det där med parallellkopplad givare och relä, går det att beskriva tydligare hur man skulle kunna styra bvp:ens produktion av varmvatten. Känner mig som en novis när det kommer till detta därav ngenic för värmen men inser ju att det går att bygga själv.E Emanr skrev:
Är bara å koppla som på min fina ritning, fast givaren I vvb istället för utegivaren, shelly 1 med potentialfri kontakt funkar bra, vilken ntc givare beror på hur mycket du vill ändra temperaturen,går även med fast motstånd men då blir tempskillnaden högre ju kallare det är i tanken men det spelar kanske mindre rollB burton skrev:Har en Nibe 1125 med extern vvb som jag tänkt styra med en ngenic för husvärmen. Fattar inte riktigt hur jag skulle kunna styra vvb. Ser endast en givare från bvp till vvb som jag antar styr produktionen med vilken temperatur det är i vvb. Fattar inte riktigt det där med parallellkopplad givare och relä, går det att beskriva tydligare hur man skulle kunna styra bvp:ens produktion av varmvatten. Känner mig som en novis när det kommer till detta därav ngenic för värmen men inser ju att det går att bygga själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack, här har du två gula orginal varav en går till utegivare(vvb) och en till shelly 1. I nuläget har jag bara en gul till vvb. Skall jag koppla både ny gulS super70 skrev:Är bara å koppla som på min fina ritning, fast givaren I vvb istället för utegivaren, shelly 1 med potentialfri kontakt funkar bra, vilken ntc givare beror på hur mycket du vill ändra temperaturen,går även med fast motstånd men då blir tempskillnaden högre ju kallare det är i tanken men det spelar kanske mindre roll
[bild]
angående givare och ändra temperaturen, vad är att rekommendera? Jag kopplar alltså ny gul tillS super70 skrev:Är bara å koppla som på min fina ritning, fast givaren I vvb istället för utegivaren, shelly 1 med potentialfri kontakt funkar bra, vilken ntc givare beror på hur mycket du vill ändra temperaturen,går även med fast motstånd men då blir tempskillnaden högre ju kallare det är i tanken men det spelar kanske mindre roll
[bild]
angående givare, vad är att rekommendera när det gäller ändring temperatur? Jag kopplar alltså ny gul till shelly 1 och vidare till vvb. Sedan grå fr Shelly 1 till vvp. Den gula mellan vvp och vvb har jag sedan innan.S super70 skrev:Är bara å koppla som på min fina ritning, fast givaren I vvb istället för utegivaren, shelly 1 med potentialfri kontakt funkar bra, vilken ntc givare beror på hur mycket du vill ändra temperaturen,går även med fast motstånd men då blir tempskillnaden högre ju kallare det är i tanken men det spelar kanske mindre roll
[bild]