120 937 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom jag drivit företag i många år som haft kollektivavtal och inte känner igen mig i dina beskrivningar så är det något som är fel, eller hur?AndersMalmgren skrev:
Antingen är mina erfarenheter fel, eller så stämmer inte dina beskrivningar…
Yes, det är väll bra och egentligen grunden till debatten här inne.DennisCA skrev:
Frågan i rubriken är ställd så att man kan tolka den som;
är det det värt pengarna att vara med i facket för mig?
eller är det det värt pengarna att vara med i facket för kollektivet?
Enklare nivå ?AndersMalmgren skrev:
Anders Malmgren, eftersom allt tydligen är värdelöst i Sverige kan inte du vara vänlig och flytta till något av dina drömställen.AndersMalmgren skrev:
Du tillför inget.
Det handlar ju inte bara om lön , solidaritet och försäkringar. De fackliga organisationerna har också varit avgörande för att vi idag har lagar och regler kring skydd mot farligt arbete. Byggarbete, gruvor, fabriker och faktiskt överallt har vi idag arbetsplatser som inte skadar hälsan.AndersMalmgren skrev:
På bankens arbetsplatser har ni bra belysning, ögonvänliga bildskärmar, bra temperatur och frisk luft från ventilationssystemet.
Det är villkor som facket krävt. Inget som kapitalet frivilligt har investerat i.
Rätt mycket i vårt samhälle har facket varit starkt bidragande till att förbättra.
Själv anser jag att facket är alldeles nödvändigt som förhandlingspart mot ägarna.
Den "svenska modellen" innebär att ägarna har en tydlig part att diskutera med. Utan facken kan ägarna göra som de vill. Så var det för hundra år sedan.
Gå genast med i facket
Nu har jag inte läst hela tråden men som anställd har man svårt att säga att facken bara är skräp. Åtminstone tycker jag att förbud mot barnarbete, avskaffade kvinnolönet, 8 timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan med någon form av pension på ålderns höst är helt ok.
Argumentet att kollektivavtal är begränsande har jag svårt att förstå, det sätter bara lägstanivån som arbetsgivaren måste förhålla sig till i anställningen. Vill man sedan höja lönerna 100% per år, ge 40 dagars semester, 5 timmars arbetsdag så är det fritt fram även med kollektivavtal men de företagsledarna är ruskigt ovanliga
Argumentet att kollektivavtal är begränsande har jag svårt att förstå, det sätter bara lägstanivån som arbetsgivaren måste förhålla sig till i anställningen. Vill man sedan höja lönerna 100% per år, ge 40 dagars semester, 5 timmars arbetsdag så är det fritt fram även med kollektivavtal men de företagsledarna är ruskigt ovanliga
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Det kanske är så på pappret. Men vi har ju i tråden redan belyst flera fall där facket sätter sig på tvären vid individuell löneförhandling.G gunric skrev:Nu har jag inte läst hela tråden men som anställd har man svårt att säga att facken bara är skräp. Åtminstone tycker jag att förbud mot barnarbete, avskaffade kvinnolönet, 8 timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan med någon form av pension på ålderns höst är helt ok.
Om man någon gång har engagerat sig i civilsamhällets organisationer, BRF styrelse, scouter, idrottsföreningar, fackföreningar, etc etc, så lär man sig att de som jobbar i styrelserna, i förtroendeuppdrag och allt annat som görs i föreningarna, de är inga proffs, de är vanliga människor med vanliga människors tillkortakommanden. Det är människor som inte var bäst i klassen, människor som inte gått i gymnasiet osv. Några av dom har underliga åsikter och många tycker inte som du.AndersMalmgren skrev:
Därför måste man engagera sig. Ställa upp som förtroendevald i en förening.
Gå med i facket och ställ upp för val till styrelsen!
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Facken i sin nuvrande form är inget man vill gå med i. DE är tex för kopplade till vänsterblocket.L LaoLars skrev:Om man någon gång har engagerat sig i civilsamhällets organisationer, BRF styrelse, scouter, idrottsföreningar, fackföreningar, etc etc, så lär man sig att de som jobbar i styrelserna, i förtroendeuppdrag och allt annat som görs i föreningarna, de är inga proffs, de är vanliga människor med vanliga människors tillkortakommanden. Det är människor som inte var bäst i klassen, människor som inte gått i gymnasiet osv. Några av dom har underliga åsikter och många tycker inte som du.
Därför måste man engagera sig. Ställa upp som förtroendevald i en förening.
Gå med i facket och ställ upp för val till styrelsen!
Självbyggare
· 242 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg