Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M mlb88 skrev:
De bedriver facklig verksamhet i smyg :rolleyes:
Allt för att göra världen ett bättre ställe för alla som inte är rika.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns följder av kollektivavtal som ni facktomtar inte tänker på. Jag och andra har ju försökt få er att förstå det nu i över 100 sidor. Tex även om det går förhandla individuellt på ett anslutet företag så sätts det käppar i hjulet på olika vis.
Eftersom jag drivit företag i många år som haft kollektivavtal och inte känner igen mig i dina beskrivningar så är det något som är fel, eller hur?

Antingen är mina erfarenheter fel, eller så stämmer inte dina beskrivningar…
 
  • Gilla
mattias1343 och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Allt för att göra världen ett bättre ställe för alla som inte är rika.
Yes, det är väll bra och egentligen grunden till debatten här inne.

Frågan i rubriken är ställd så att man kan tolka den som;
är det det värt pengarna att vara med i facket för mig?
eller är det det värt pengarna att vara med i facket för kollektivet?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, i mitt bolag är det precis tvärt om. Folk som kan akronym och enbart akronym ser vi igenom på två röda. Men det betyder inte man automatiskt höjer de duktigas lön med 15 procent varje år.

Det här jobbade vi med igår. Skriver egen nätkod, det är lite på en annan nivå än er blåställare

[media]
Enklare nivå ?
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
fast nu fungerar ju det inte så i dessa länder. Du har en offentlig grundförsäkring som är mycket bättre än svensk offentlig sjukvård
Anders Malmgren, eftersom allt tydligen är värdelöst i Sverige kan inte du vara vänlig och flytta till något av dina drömställen.
Du tillför inget.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nej. Facken är som så mycket annat i civilsamhället socialdemokratiska lobbyorganisationer från en svunnen tid. Särskilt de mer traditionella facken är ju inget annat än organiserad maffiaverksamhet.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha en försäkring, gå med a kassa. Att vara med facket ingen försäkring bara.......
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är ju helt onödigt
Det handlar ju inte bara om lön , solidaritet och försäkringar. De fackliga organisationerna har också varit avgörande för att vi idag har lagar och regler kring skydd mot farligt arbete. Byggarbete, gruvor, fabriker och faktiskt överallt har vi idag arbetsplatser som inte skadar hälsan.
På bankens arbetsplatser har ni bra belysning, ögonvänliga bildskärmar, bra temperatur och frisk luft från ventilationssystemet.
Det är villkor som facket krävt. Inget som kapitalet frivilligt har investerat i.
Rätt mycket i vårt samhälle har facket varit starkt bidragande till att förbättra.
Själv anser jag att facket är alldeles nödvändigt som förhandlingspart mot ägarna.
Den "svenska modellen" innebär att ägarna har en tydlig part att diskutera med. Utan facken kan ägarna göra som de vill. Så var det för hundra år sedan.
Gå genast med i facket
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden men som anställd har man svårt att säga att facken bara är skräp. Åtminstone tycker jag att förbud mot barnarbete, avskaffade kvinnolönet, 8 timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan med någon form av pension på ålderns höst är helt ok.
Argumentet att kollektivavtal är begränsande har jag svårt att förstå, det sätter bara lägstanivån som arbetsgivaren måste förhålla sig till i anställningen. Vill man sedan höja lönerna 100% per år, ge 40 dagars semester, 5 timmars arbetsdag så är det fritt fram även med kollektivavtal men de företagsledarna är ruskigt ovanliga
 
  • Gilla
mattias1343 och 5 till
  • Laddar…
S sebbu skrev:
Nej. Facken är som så mycket annat i civilsamhället socialdemokratiska lobbyorganisationer från en svunnen tid. Särskilt de mer traditionella facken är ju inget annat än organiserad maffiaverksamhet.
Väl sagt
 
  • Gilla
sebbu
  • Laddar…
G gunric skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men som anställd har man svårt att säga att facken bara är skräp. Åtminstone tycker jag att förbud mot barnarbete, avskaffade kvinnolönet, 8 timmars arbetsdagar 5 dagar i veckan med någon form av pension på ålderns höst är helt ok.
Argumentet att kollektivavtal är begränsande har jag svårt att förstå, det sätter bara lägstanivån som arbetsgivaren måste förhålla sig till i anställningen. Vill man sedan höja lönerna 100% per år, ge 40 dagars semester, 5 timmars arbetsdag så är det fritt fram även med kollektivavtal men de företagsledarna är ruskigt ovanliga
Det kanske är så på pappret. Men vi har ju i tråden redan belyst flera fall där facket sätter sig på tvären vid individuell löneförhandling.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kanske är så på pappret. Men vi har ju i tråden redan belyst flera fall där facket sätter sig på tvären vid individuell löneförhandling.
Om man någon gång har engagerat sig i civilsamhällets organisationer, BRF styrelse, scouter, idrottsföreningar, fackföreningar, etc etc, så lär man sig att de som jobbar i styrelserna, i förtroendeuppdrag och allt annat som görs i föreningarna, de är inga proffs, de är vanliga människor med vanliga människors tillkortakommanden. Det är människor som inte var bäst i klassen, människor som inte gått i gymnasiet osv. Några av dom har underliga åsikter och många tycker inte som du.
Därför måste man engagera sig. Ställa upp som förtroendevald i en förening.
Gå med i facket och ställ upp för val till styrelsen!
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Om man någon gång har engagerat sig i civilsamhällets organisationer, BRF styrelse, scouter, idrottsföreningar, fackföreningar, etc etc, så lär man sig att de som jobbar i styrelserna, i förtroendeuppdrag och allt annat som görs i föreningarna, de är inga proffs, de är vanliga människor med vanliga människors tillkortakommanden. Det är människor som inte var bäst i klassen, människor som inte gått i gymnasiet osv. Några av dom har underliga åsikter och många tycker inte som du.
Därför måste man engagera sig. Ställa upp som förtroendevald i en förening.
Gå med i facket och ställ upp för val till styrelsen!
Facken i sin nuvrande form är inget man vill gå med i. DE är tex för kopplade till vänsterblocket.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja självfallet. Det är ditt ansvar
Så du menar alltså att du hellre betalar en hög lön åt någon som är bra på att snacka än någon som är bra på sitt jobb?
 
  • Gilla
mattias1343 och 3 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Så du menar alltså att du hellre betalar en hög lön åt någon som är bra på att snacka än någon som är bra på sitt jobb?
Nej? Någon som är bra på sitt och och kan lägga fram varför han ska ha en högre lön.
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.