zarkov zarkov skrev:
Varför skall vi halshugga kungen, han har väl inget med elpriset att göra?
Jag trodde andemeningen gick fram utan att behöva vara bokstavlig. Men med tanke på hur många kvm kungens fastigheter består av så kommer nog elräkningen vara ungefär samma sak som att bli av med huvudet.
 
J Jens33 skrev:
Så var det med flygbiljetterna oxå i början av panddemin. KLM är skyldig mig 18 tusen för inställda flygbiljetter som de betalade aldrig ut. Oförutsägbara händelse som det heter!
Det finns nånting som heter ''avsikt'' i avtalslagen. Men när det kommer upp i rätten då verkar det alltid finnas olika avsikter mellan motparterna. Inte ens högsta domstolen går nu för tiden efter avsikt med avtalet utan avtalet ska tolkas subjektivt. Det som står svart på vitt som gäller avsikten har ringa betydelse.
dom pengarna kan du få tillbaka från flygbolaget
 
I media rapporteras det att elbolag utreder möjligheten att säga upp elavtal med hänvisning till klausulen force majeure, på grund av de oförutsedda händelserna relaterade till energisituationen i Europa. Vattenfall hänvisar inte till force majeure. Vattenfalls ingångna avtal gäller.
Sveriges största producent av fossilfri el - Vattenfall
Är nog mindre bolag det gäller
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nåja, så enkelt är det nog inte. De måste ju föra en bevisning som styrker deras påstående. "Kriget" har ju varit igång sedan 2014, väl före jag tecknade mitt avtal, och att alla förstår ju att det finns risk för att en pågående konflikt kan eskalera. Dessutom blev känsligheten i vårt elsystem känt redan 2021. P.g.a. av båda dessa tecknade jag ett fastprisavtal. Kan jag som lekman se detta borde de som proffs i branschen se detta.
Det blir förmodligen ett vägledande rättsfall av detta som blir avgörande för hur elbolagen kommer att agera.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
J
S Styrman_jansson skrev:
Precis, bolaget har ju rimligen kunnat undanröja detta genom att själva säkra sig. Istället har man varit lite girig och tagit en extra risk. Tough luck, men som man bäddar får man ligga.
De köper förtås terminer och optioner för att gardera sig för prisuppgångar för de bundna avtalen. Satsar man på de känsliga finasiella verktygen på ett felaktigt sätt då kan det bli som enrgi företaget Enron i USA som kunkade 01.
Nu är det så här att det är ingen som vet hur energibolagen har hanterat fina finaser. Det kan hända att ett och annat bolag har satsat på fel hästar och kommer att förlora stora pengar på terminer som löper ut.
Jag skulle inte bli förvånad om vi ser flera energi bolag som går i kk.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
J
mickewest mickewest skrev:
I media rapporteras det att elbolag utreder möjligheten att säga upp elavtal med hänvisning till klausulen force majeure, på grund av de oförutsedda händelserna relaterade till energisituationen i Europa. Vattenfall hänvisar inte till force majeure. Vattenfalls ingångna avtal gäller.
Sveriges största producent av fossilfri el - Vattenfall
Är nog mindre bolag det gäller
P PW92 skrev:
dom pengarna kan du få tillbaka från flygbolaget
Nu blir det offtopic men kort sagt var de skyldiga från början 25 tudsen betalade bara 7 och resten hänvisade de till pandemin. Försäkringen täckte inte förlusten heller. Det var precis i slutet av feb när pandemin började.
 
S Styrman_jansson skrev:
Vad är egentligen meningen med bundet elavtal om det kan sägas upp så fort något "oförutsett" händer. Oförutsett förresten, jag band därför att jag hade mina aningar om hur all misshandel av vårt elsystem skulle leda oss. Kan jag förutse kan väl de.

Kommer det ett sådant här brev hem till mig så kommer det en stämning för avtalsbrott tillbaka... Om samtliga som har bundet gör likadant kanske de tänker sig för innan de fortsätter på inslagen bana.
Det är nog bolagen medvetna om.
Dom lär inte säga upp sådana avtal om dom inte tror att dom kan vinna sådana fall.

För enskilda osm blir klämda, om detta skulle ske, tror jag det bästa är att gå ihop kring någon större gruppering för att få bra jurister som kan föra ens talan.

Blir det ett par tusen småmål så lör dom avskrivas och troligen inte ens gå upp i en domstol då konsekvenserna, monetärt, ju inte är så stora för enstaka fall. Om inte någon enskild då tar risken att driva det vidare trots att uppsidan hamnar på tusenlappar, men risken är i miljonklassen...
 
  • Gilla
Jens33 och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ska bli intressant och se varför dom anser att det är force majeure.

Vi har inget krig i sverige och dom myndighetsbeslut som påverkar elpriset i Sverige togs för många år sedan..

Men visst det blåste lite i Augusti..
Nu är det ju enligt gasleverantören inte ett krig utan en militär specialoperation och det täcks alltså inte av FM... De får lobba för att FN:s säkerhetsråd klassar det som krig och det vet vi hur det kommer att gå...
 
  • Gilla
  • Haha
elloffo och 14 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Så nej det berodde inte på invasionen i Ukraina, men definitivt delvis på Putins "energikrig".
Priset på naturgas inom EU steg kraftigt under 2021, ca 600% höjning. Hur mycket av det som hängde på Putin kan jag inte uttala mig om om men det började helt klart kärva med den ryska gasen redan innan invasionen. En sådan höjning av gaspriset slog garanterat igenom även på elpriset i Sverige.
 
  • Gilla
Staffan-N och 1 till
  • Laddar…
Alltid lätt att hänvisa till "källor". Kom tillbaks, dagspressen, när ni kan peka ut ett av dessa elbolag istället...
 
S Styrman_jansson skrev:
Politikerna verkar inte imponerade av dylika påstående;
[länk]

”Skulle det visa sig att detta är lagligt – att det ryms inom force majeure – kommer vi vilja göra det olagligt”, skriver L-ledaren.

:)
Det är lite komiskt att det hela tiden är liberalerna som är snabbast att skrika om mer regler.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 12 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Det är lite komiskt att det hela tiden är liberalerna som är snabbast att skrika om mer regler.
Det är väl därför vänstern brukar prata om batong-liberalerna i folkpartiet :)

Och Liberalerna är ju typexemplet på ett parti som inte är vad de heter...
 
  • Gilla
LennartMimmi och 1 till
  • Laddar…
mickewest mickewest skrev:
I media rapporteras det att elbolag utreder möjligheten att säga upp elavtal med hänvisning till klausulen force majeure, på grund av de oförutsedda händelserna relaterade till energisituationen i Europa. Vattenfall hänvisar inte till force majeure. Vattenfalls ingångna avtal gäller.
Sveriges största producent av fossilfri el - Vattenfall
Är nog mindre bolag det gäller
Flera stora bolag har nu gått ut och sagt att man Inte kommer att försöka säga upp avtalen.
 
Hävda force majeure kan man göra om en oförutsedd händelse utom sin kontroll gör att man inte kan uppfylla avtalet, inte att det gör att det blir dyrt att uppfylla avtalet. Sedan kan de ha andra skrivelser i avtalet som gör att de kan säga upp det, men det är inte force majeure. Dessutom ska motsvarande gälla båda parter, annars kan det finnas möjlighet att det räknas som ett oskäligt avtalsvillkor, men det behöver i så fall prövas rättsligt.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.