Du kan inte säkra 100% efter som du inte helt vet vilken förbrukningsprofil kunden har.
Börjar kunderna dessutom att sälja el till grannens elbil eller liknande blir det ännu värre.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte säkra 100% efter som du inte helt vet vilken förbrukningsprofil kunden har.
Så är det ju, den osäkerhetsfaktorn är en del av kalkylen. Det lär dock i första hand vara en risk om det kommer en riktig vargavinter. I den mån någon av handlarna ligger risigt till så här i början på hösten gissar jag att det inte beror på att kunderna konsumerat mer el än beräknat.
 
I InsidersUnited skrev:
Här är mitt elavtal med Skekraft s FM paragraf:

Hinder mot avtalets fullgörande 2.9
Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, störningar i allmänna transportväsendet, extrema väderleksförhållanden eller annan händelse av exceptionell karaktär som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte kunnat förutse och vars menliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.


Jag trodde i min enfald att när en kund tecknar ett fast elavtal så säkrar elbolaget framtida elpris i samma mängd genom terminshandel. Det gör ju alla andra som säljer råvaror på "framtiden". Att ha nakna positioner är för amatörer.
Med denna formulering borde avtalet brytas om man blir arbetslös...
C cpalm skrev:
Så är det ju, den osäkerhetsfaktorn är en del av kalkylen. Det lär dock i första hand vara en risk om det kommer en riktig vargavinter. I den mån någon av handlarna ligger risigt till så här i början på hösten gissar jag att det inte beror på att kunderna konsumerat mer el än beräknat.
Nej, problemet nu är marginalprissättningen inom EU. Det finns alltid någon jävel någonstans som varje given timme är villig att betala en bapiljon per kWh, och måste alla vi andra betala samma pris.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så är det ju, den osäkerhetsfaktorn är en del av kalkylen. Det lär dock i första hand vara en risk om det kommer en riktig vargavinter. I den mån någon av handlarna ligger risigt till så här i början på hösten gissar jag att det inte beror på att kunderna konsumerat mer el än beräknat.
Nej, men jag kan tänka mig att man prissäkrat 70-80% av förväntad förbrukning. Då blir även en normal förbrukning dyr för bolaget i det här prisläget.
 
J
Är det nån som vet elbolagen i vilka Europeiska länder har rivit sina fasta avtal?
Hörde att de svenska elbolagen hänvisar till det.
 
Så blir det när marknaden havererar. Vi band relativt nyligen i 3 år på 75 öre. Hur skall man få ut ett bra sparincitament i det läget? Samtidigt kommer vi ändå att hålla tillbaka så mycket vi kan i krisen....
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Tycker dock det är efterblivet att bara för att det står "i oförutsägbara händelser som krig...." så borde det gälla krig i Sverige. Inte fan kan man säga att "jamen det är krig i X land så vi bryter avtalet här". Då kan vilket företag som helst påkalla FM....
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte säkra 100% efter som du inte helt vet vilken förbrukningsprofil kunden har.
Börjar kunderna dessutom att sälja el till grannens elbil eller liknande blir det ännu värre.
Tyvärr fungerar inte prismodellen vilket kommer skapa ohanterbara problem av denna typen. Jag misstänker att elen som handlats upp gör att väldigt små diffar skapar väldigt stora summor.

Jag tror vi kommer att se att prismodellen inte bara är ett stort problem för slutkonsumenter utan även för elhandel och i viss mån producenter också.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
R
S Stefansod68 skrev:
Allt är krigets fel. Att staten behövde betala ut 2000 spänn i månaden i kompensation i december-februari berodde såklart på att kriget i ukraina skulle starta senare.
Putin hade redan börjat förbereda inför kriget genom att minska gasleveranserna, så ja, det berodde på kriget det också.
 
Hur fanken kan egentligen Turkiet fortsätta vara med i NATO? Går det inte kicka ut nån från NATO... Fast samtidigt så kanske det ändå är bra att ha med Turkiet i båten mot att ha dem utanför?

Turkiets president Recep Erdogan anklagar väst för att genomföra "provokationer" mot Ryssland, rapporterar AFP.

Han menar också att "provokationerna" lett till att Ryssland tvingats stoppa energitillförseln till Europa.

– Jag kan säga mycket tydligt att jag inte tycker att västvärldens attityd, utan att nämna några namn, är korrekt, eftersom det är en politik som bygger på provokationer, säger Erdogan.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur fanken kan egentligen Turkiet fortsätta vara med i NATO? Går det inte kicka ut nån från NATO... Fast samtidigt så kanske det ändå är bra att ha med Turkiet i båten mot att ha dem utanför?
De firar ju ändå 70 år som medlem i år.... ;)
 
R
Z Zlatje skrev:
Tycker dock det är efterblivet att bara för att det står "i oförutsägbara händelser som krig...." så borde det gälla krig i Sverige. Inte fan kan man säga att "jamen det är krig i X land så vi bryter avtalet här". Då kan vilket företag som helst påkalla FM....
Det måste förstås vara ett krig som påverkar avtalet. Det måste förstås inte vara krig i Sverige.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
osiris osiris skrev:
Nej, problemet nu är marginalprissättningen inom EU. Det finns alltid någon jävel någonstans som varje given timme är villig att betala en bapiljon per kWh, och måste alla vi andra betala samma pris.
Nej, har elhandlaren köpt terminskontrakt så är det det priset som gäller, oavsett om dagspriset är en bapiljon.

D Daniel 109 skrev:
Nej, men jag kan tänka mig att man prissäkrat 70-80% av förväntad förbrukning. Då blir även en normal förbrukning dyr för bolaget i det här prisläget.
Så kan det vara, men det är ju i så fall en medveten risk man tagit som är svår att skylla på yttre omständigheter.
Angående profilrisken du tog upp vill jag förresten minnas att det finns derivat även för att säkra sig mot denna(?)
 
Konsumentverket har sagt sitt.

Eftersom företagen kan leverera el till konsumenterna finns, enligt Konsumentverkets bedömning i dagsläget, inget utrymme för att företagen skulle kunna hänvisa till force majeure.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.