714 034 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det var nån SAErapport som talade om något minskad verkningsgrad.DennisCA skrev:Att få nosslarna att hålla vet jag inte om det måste vara så svårt, injektorn håller ju och den är ganska utsatt. Annars förstod jag att DFI tillät man kunde använda EGR systemet utan att få de vanliga problemen med sot. Högre bränsleförbrukning har jag inte läst om dock, förstod tvärtom att bränslemängden som sprutas in kunde reduceras då mixingen blev bättre.
Jag är undrar om man kunde använda principen i en äldre motor med förkammare. Typ en nossel i förkammaren för ännu bättre blandining.
Injektorerna kyls ändå av bränsle och har en relativt liten yta mot förbränningsrummet.
De här nosslarna har stor yta och kan nog få svårt med kylning. Kylningen i sig minskar verkningsgraden.
Men med nog häftiga material kanske det går?
Jag tror också att ska man experimentera med en äldre motor så ska man söka info i redan utförda experiment med förkammare och luftinsprutning som har gjorts i alla möjliga former och färger. Iden med bättre blandning som sådan är inte ny. Det är nog mer kombinationen med högt bränsletryck och luftblandning som är det nya. Förr var det ett sätt att slippa högt bränsletryck.
Nu låter jag väldigt negativ... jag tror dessa forskare vet fullt ut vad de håller på med men de säger själva att det är en bit kvar att utveckla. Och jag har själv haft drömmar om att modifiera förkammare och experimentera hemma i garaget... jag drömmer fortfarande.
Nu låter jag väldigt negativ... jag tror dessa forskare vet fullt ut vad de håller på med men de säger själva att det är en bit kvar att utveckla. Och jag har själv haft drömmar om att modifiera förkammare och experimentera hemma i garaget... jag drömmer fortfarande.
Åkte lite ribb med ett eventföretag förra veckan. Passade på att fråga hur det såg ut på sjön med de bränslepriserna vi har nu. Han konstaterade att de större motorbåtarna fortfarande var ute och åkte, men de åkte 8 knop istället för 20.....Isakare skrev:
Jag menade snarare jag hoppades nån med utrustning och resurser skulle göra sådan forskning. Så fick man köpa en produkt sen om det blir till nåt.B Bjober skrev:
Märk det jag med. Förut fick man stup i kvarten slå av farten i min lilla jolle för att ta vågorna från 30-50 fots båtar i 25 knop. Nu får jag åka slalom runt de.MathiasS skrev:
Låter gött , vad är det för motor ?Isakare skrev:
Fy fasen , detta var rått finns det mer att se ?Tokslut skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag gissar Sverige då ena klippet nedan ser ut att vara från ArvikaIsakare skrev:
Hittade två klipp tillgalento skrev:
https://www.tiktok.com/@mickeskrotnilsson/video/7139407717273292037?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
https://www.tiktok.com/@mickeskrotnilsson/video/7139305677469633798?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 135 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 135 inlägg
Micke bor väl i Sunne.
Skrot som han kallas.
sen är det väl populärt att köra med jänkare här.
http://www.hjulhalja.se/wordpress/vara-tavlingar/3293-2/
tjej kompis till mig är med å kör med sin cheva där.
Skrot som han kallas.
sen är det väl populärt att köra med jänkare här.
http://www.hjulhalja.se/wordpress/vara-tavlingar/3293-2/
tjej kompis till mig är med å kör med sin cheva där.
Ja, den hade inga brytarspetsar, men vad som satt under fyrkanten till luftburk vet jag inte.G OMathson skrev:
Men då man fick pumpa 3 ggr med gasen för att få igång den, gissar jag att det just var en förgasare.