Hejsan allihopa!

Trots tummen mitt i handen, har jag (=ensamstående 2-barnsmamma) har köpt ett 70-talshus, vilket omedelbart måste isoleras inför vintern! Som ni ser på bilderna av krypvinden (vilken öppnas med lucka ifrån ett rum på övervåningen), så ligger det bara lite glasfiber(?)-plattor utslängda här och var, medan snedtaket bara består av träplank... inte konstigt att huset känns som att gå utan mössa på vintern!

Kan inget om isolering, men efter lite googlande, verkar det vara en dålig idé att välja fuktavvisande plattor (såsom tex stenull), pga risken för fuktskador. Istället rekommenderas fukttransporterande material, så att fukten ifrån huset kan ventileras ut.

Jag vet inte om taket har några fukt/ång-spärrar, men det ser iallafall inte fuktskadat/mögligt ut.

Snälla hjälp mig med vad jag kan göra! Det måste vara enkelt (är dessvärre inte alls händig av mig) och får inte vara giftigt, då mina barn bor i rummen intill krypvinden!

Jättetack för tips från någon som kan detta!

Ha det fint,

Miss Cookie Monster

Isolering och kablar på ett vindsgolv vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attik med isolering, träbalkar och kablar, sparsamt upplyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fario
  • Laddar…
På utsidan av ditt snedtak ligger det pannor, det isolerar man inte. I övrigt så är det bara att köpa ett gång balar isolering, förslagsvis så fortsätter du med glasull och någon back öl. Sedan anordnar du en hjälp mig så kan jag hjälpa dig helg. På söndagen så är ni klara, att lägga ut isolering behöver man inte några särskilda skills för. Om ni inte ska förlänga den vindavisande skivan som sitter nere vid takfoten så lägg INTE isolering hela vägen ut till råsponten, då pajjar ni luftningen av vinden.

I InsidersUnited skrev:
På utsidan av ditt snedtak ligger det pannor, det isolerar man inte. I övrigt så är det bara att köpa ett gång balar isolering, förslagsvis så fortsätter du med glasull och någon back öl. Sedan anordnar du en hjälp mig så kan jag hjälpa dig helg. På söndagen så är ni klara, att lägga ut isolering behöver man inte några särskilda skills för. Om ni inte ska förlänga den vindavisande skivan som sitter nere vid takfoten så lägg INTE isolering hela vägen ut till råsponten, då pajjar ni luftningen av vinden.
Tack för svaret! :) Finns det något som talar emot att slänga ut lös träfiberull på golvet, utan att ta bort glasfibern som ligger på golvet?

Om du menar cellulosaisolering så hade den nog legat bäst underst, närmast bostadsutrymmet. Den bromsar ju upp fukt och avger den igen. Men varför fortsätter du inte bara med glasullen ?

Skulle inte TS kunna sätta isoleringsplattor mot innerväggen med för få det varmare i rummen intill krypvinden?

M MrDizzy skrev:
Skulle inte TS kunna sätta isoleringsplattor mot innerväggen med för få det varmare i rummen intill krypvinden?
Absolut, det brukar det vara, får man ett isolerat "rum i rummet" (y)

Bra idé med isoleringsplator mot innerväggen (där sitter det nu bitvis med väldigt tunn Playwood). Funkar det med glasull där också?

Anledningen till varför jag är lite skeptisk mot glasull är att jag har vaga minnen av att det var farligt att ta i? Vet inte om det kan komma in glasfaser från plattorna in i huset (träpanel på andra sidan)? Sen trodde jag att glasull inte transporterade fukt??

Som ni hör är jag total novis...! :-D

M MissCookieMonster skrev:
Bra idé med isoleringsplator mot innerväggen (där sitter det nu bitvis med väldigt tunn Playwood). Funkar det med glasull där också?

Anledningen till varför jag är lite skeptisk mot glasull är att jag har vaga minnen av att det var farligt att ta i? Vet inte om det kan komma in glasfaser från plattorna in i huset (träpanel på andra sidan)? Sen trodde jag att glasull inte transporterade fukt??

Som ni hör är jag total novis...! :-D
Mjo glasull är inte det trevligaste att hantera.
Stenull är lite dyrare men bättre om man glömmer handskarna el kommer åt med armbåge etc etc

Man kan även sätta träfiberskivor.
De är bra att handskas med och är hydroskopiska (tror jag det hette) precis som såg/kutterspån.
Dock kostar de ca 50% mer än mineralull

Glasull är väl inte ”farligt” eller ”giftigt”, dock skall du använda handskar för detcör fibrer av glas och de är vassa - och kliar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Värt att nämna med glasull (och i min mening också stenull) är att i ett så pass stängt utrymme skulle jag ha andningsmask också.
När det sedan ligger på plats utgör det ingen särskild hälsorisk.

Dock, om du är osäker på om det finns fuktspärr, så skulle jag inte lägga på en massa Sten- eller glasull. Att det inte är några problem idag kan bero på att det är så lite isolering så att det är tillräckligt varmt där uppe. Men lägger man på mer isolering kan problemen uppträda.

Fundera allvarligt på att självhat bort all isolering de uppe, sätta träullsskivor på väggarna och sen beställa lösullning med cellullosa-isolering. Det är väldigt prisvärt att låta en firma komma och lösulla med cellullosa, jämfört med att göra det själv.
Och både cellullosan och träullsskivorna låter fult vandra åt båda håll för att undvika fuktproblem.

TACK allihopa för bra svar! :)

Jag tror jag kommer satsa på: träullsskivor mot innerväggen, samt lösulls-cellulosa på golvet! Kan naturligtvis kasta ut de lösa glasullsplattorna som ligger slängda på golvet, men det ligger ju också (liksom under reglar) glasullsplattor längst ned, de får faktiskt vara kvar... tror ni detta är en plan som kan funka?

Har någon ett tips på varifrån jag kan beställa detta till så rimligt pris som möjligt? Är träull (fast och lös) behandlade med anti-flammedel, och är de i så fall "giftiga" för barnen som bor nära?

(bor i Östergötland)

/Miss CookieMonster

TACK allihopa för bra svar! :)

Jag tror jag kommer satsa på: träullsskivor mot innerväggen, samt lösulls-cellulosa på golvet! Kan naturligtvis kasta ut de lösa glasullsplattorna som ligger slängda på golvet, men det ligger ju också (liksom under reglar) glasullsplattor längst ned, de får faktiskt vara kvar... tror ni detta är en plan som kan funka?

Har någon ett tips på varifrån jag kan beställa detta till så rimligt pris som möjligt? Är träull (fast och lös) behandlade med anti-flammedel, och är de i så fall "giftiga" för barnen som bor nära?

(bor i Östergötland)

/Miss CookieMonster
Jag beställde mina träfiberskivor(Hunton) från Bauhaus men alla iprincip alla bygghandlare kan nog få hem dem
https://hunton.se/hitta-aterforsaljare/

Det behöver man räkna på hur mycket isolering man kan ha innan det finns risk för kondensutfällning.

Eniva är ett av alla företag som sysslar med lösull cellullosa. Den ska enligt vad jag läst vara flamskyddad men inte med giftigt flamskyddsmedel.
Har dock ingen källa på det.

(bor i Östergötland)

/Miss CookieMonster

• Gilla
MissCookieMonster
  • Laddar…
X xph skrev:
Det behöver man räkna på hur mycket isolering man kan ha innan det finns risk för kondensutfällning.

Eniva är ett av alla företag som sysslar med lösull cellullosa. Den ska enligt vad jag läst vara flamskyddad men inte med giftigt flamskyddsmedel.
M MrDizzy skrev:
Jag beställde mina träfiberskivor(Hunton) från Bauhaus men alla iprincip alla bygghandlare kan nog få hem dem
[länk]
Jag tror jag rullar in till Bauhaus idag och kollar lite! Tack för tipset!

X xph skrev:

Tar hellre lite för lite, än att få fuktproblem. Frågan är HUR man beräknar detta…:thinking:

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.