120 989 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens skrev:
Björkisvägen skrev:
Det finns inget absolut inget som hindrar ett företag att betala ut vilka lönepåslag som helst utöver avtalet.AndersMalmgren skrev:
De gånger du försökt få löneökning och inte fått det så är det för att företaget ansett att du är umbärlig och kanske till och med sett det som önskvärt
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
På pappret kanske men i praktiken är det inte så. Vi har ju haft chefer i tråden som berättat de inte kunnat betala ut de löner de velat till duktiga medarbetare.K kortis skrev:
Nu är det ju så att där det inte finns något fack el kollektivavtal så förhandlar ju var och en för sig och den med brunast tunga brukar vinnaDüsseldorff skrev:
Nej det gör det inte men min erfarenhet av facket och lön är att de vill ha en ganska homogen lönegrupp. Dvs att alla i samma ålder med samma erfarenhet ska tjäna samma. Det betyder inte att företaget måste betala samma lön till alla men det blir ganska svårt att få till ett upplägg som "sticker ut" när företaget ser en möjlighet att betala en lägre lön eftersom facket inte kommer stå på den enskildes sida.K kortis skrev:
Jag hade också garanterat förhandlat bättre lön utan facket än som nu när facket har sina kategorier och medianlöner och basunerar ut vad de anser är "rätt lön" inför varje lönesamtal till både chefer och anställda.
Vad då på pappret?AndersMalmgren skrev:
Om en chef inte har tillräckligt bra argument till till sin chef för att ge någon löneökning så blir det inget det har inget med facket att göra.
Facket sätter inte någon lön.
Där jag arbetade var det alltid en handfull som fick utöver avtalet.
Men det fick inte reta upp arbetsgivarens organisation ex Verkstadsföretagarna
Varje månad träffades de större företagen och talade med varandra om vilka löner och förmåner och problem de hade och jag tror nog det är så fortfarande i de flesta branscher
Jag har varit med om det, det har drabbat mig.Björkisvägen skrev:Jag har aldrig varit med om att det lokala facket har dämpat någon medlems löneutveckling, men det kanske finns sådana instruktioner från arbetsgivarorganisationer?
Vad menar du med normalfördelad lönekurva, gaussklocka med medianlönen i mitten?
Hur skulle det skilja sig mellan anslutet och icke anslutet? Lägre standardavvikelse hos de senare? 3 sigma i.s.f. en?
Hos tjänstemannafacken så följer man median, kvartiler och percentiler med examensår eller födelseår.
Det finns en väldigt stor spridning mellan 10- och 90-percentilen 20 år efter examen bland medlemmarna.
Jag var anställd på ett ställe där det fanns två olika fack att ansluta sig. Jag valde det som var lite mindre och också billigare.
När det var dags för löneförhöjning fick mina kollegor som börjat samtidigt som mig, men valde det andra facket, högre löneförhöjning.
Jag hörde representanten från det andra facket säga ”vi ska visa killarna att de valde fel fack”.
Jag har inte varit med i facket sen dess.
Där jag var verksam så var det ju naturligtvis ett antal som inte var med i facket både tjänstemän och arbetare både väldigt kvalificerade och normal men utan undantag så tjänade de betydligt sämre än de fackligt anslutna, betydligt.M mlb88 skrev:Nej det gör det inte men min erfarenhet av facket och lön är att de vill ha en ganska homogen lönegrupp. Dvs att alla i samma ålder med samma erfarenhet ska tjäna samma. Det betyder inte att företaget måste betala samma lön till alla men det blir ganska svårt att få till ett upplägg som "sticker ut" när företaget ser en möjlighet att betala en lägre lön eftersom facket inte kommer stå på den enskildes sida.
Jag hade också garanterat förhandlat bättre lön utan facket än som nu när facket har sina kategorier och medianlöner och basunerar ut vad de anser är "rätt lön" inför varje lönesamtal till både chefer och anställda.
Jag menade om arbetsplatsen inte varit ansluten till facket.K kortis skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Därför man inte tar jobb på anslutna bolag. Därför man aldrig träffar på de riktigt duktiga bland anställda på större anslutna bolag. Jag jobbade på en större klädkoncern för sisådär 20 år sedan. Uteslutande konsulter som var duktiga.M mlb88 skrev:
Ibland kan man inte välja, men jag förstår vad du menar.AndersMalmgren skrev:
Ett sätt att komma runt en jämn lönegrupp är bonus, även om den har fått se sig omarbetad i många företag för att även den bli så "rättvis" som möjligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Det är ändå fantastiskt vad få det är som inte klarar av att föra fram sina argument i en diskussion.K kortis skrev:
Förstår heller inte vad problemet skulle vara. Frågan är ju om det är värt pengarna att vara med i facket, inte vilken väg man tar till hög lön.
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg