Status
Tråden går ej att kommentera.
R Rkarlsson skrev:
Då kanske han skulle förhandla fram min lön. Nu var det så att facket la fram betydligt sämre förslag på löneökning än vad vi fick, arbetsgivaren la sig någon krona över då facket sket i oss ena året under pandemin.

Om jag vill förhandla med min arbetsgivare så gör jag det själv. Om vi inte är överens eller vi blir ovänner så drar jag vidare. Jobbar inte på ett företag med flera hundratals anställda. Och jag känner att skiter det sig mellan oss så vill jag ändå inte vara kvar :)
När jag jobba inom transportsektorn (taxi) så fick jag ju ha extrajobb då facket inte gjorde ett skit.
Utan att facket fanns hur skulle du då veta vad golvet var du kunde ju lika gärna få 30kr/Tim
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De brukar våld varje gång de håller i någon vid en blockad. Hur ska de blockera utan att bruka våld?
Blockader är sällsynta och det går utmärkt att blockera t.ex. en dörröppning utan att hålla i någon. Eller menar du att föreningar för idrott där man blockerar, tacklar osv. ska förbjudas?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blockader är sällsynta och det går utmärkt att blockera t.ex. en dörröppning utan att hålla i någon. Eller menar du att föreningar för idrott där man blockerar, tacklar osv. ska förbjudas?
Enligt din länk så verkar det så.
 
K kortis skrev:
Utan att facket fanns hur skulle du då veta vad golvet var du kunde ju lika gärna få 30kr/Tim
En fackansluten får garanterat aldrig veta var taket är
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Enligt din länk så verkar det så.
Nej, FN tar inte upp något om vad som ska vara förbjudet utan bara vad som är en rättighet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K kortis skrev:
Utan att facket fanns hur skulle du då veta vad golvet var du kunde ju lika gärna få 30kr/Tim
Ja det hade jag i värsta fall i taxi med facket. Frågor på det ? Min lösning, byt jobb =)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En fackansluten får garanterat aldrig veta var taket är
Nu är ju alla löneavtal lägstaavtal det står arbetsgivaren fritt att pytsa ut bara det inte tas från arbetskamrater
 
K kortis skrev:
Nu är ju alla löneavtal lägstaavtal det står arbetsgivaren fritt att pytsa ut bara det inte tas från arbetskamrater
Och det är ju ett stort problem. Vissa ska få alla pengar i budgeten medans andra ska få lönesänkning. Så det funkar på ett icke anslutet bolag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De brukar våld varje gång de håller i någon vid en blockad. Hur ska de blockera utan att bruka våld?
Men hur vanliga är egentligen blockader?
Någon handfull per decennium?
Om det på någon arbetsplats med medlemmarnas goda minne hotas med strejk för att få till kollektivavtal så säger det väl främst två saker, dels att kollektivavtalet ger bättre villkor, dels att arbetsgivaren tvekar till att ta den extra kostnaden.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl klart det var andra tider och det inte var högst upp på agendan att rösta emot, Med det sagt är det fortfarande sossarna och bonderpartiet som var mest nazi här
Man undrar ju vilka historieböcker du stoppat näsan i… för de måste vara svåra att hitta..
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och det är ju ett stort problem. Vissa ska få alla pengar i budgeten medans andra ska få lönesänkning. Så det funkar på ett icke anslutet bolag.
Det är inte alls min erfarenhet då man som chef fick lika liten pott att fördela innan bolaget skrev på kollektivavtal som efter. Enda gången det lyftes lite på kistlocket var befordringstillägg eller om någon viktig resurs sa upp sig och skulle lockas vara kvar. Jag har varit med om båda.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är inte alls min erfarenhet då man som chef fick lika liten pott att fördela innan bolaget skrev på kollektivavtal som efter. Enda gången det lyftes lite på kistlocket var befordringstillägg eller om någon viktig resurs sa upp sig och skulle lockas vara kvar. Jag har varit med om båda.
Klart det finns undantag, men generellt så hindrar fackanslutning bolagen att betala ut topplöner.

På ett anslutet bolag är lönekurvan mer normaliserad än på ett icke anslutet bolag
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klart det finns undantag, men generellt så hindrar fackanslutning bolagen att betala ut topplöner.

På ett anslutet bolag är lönekurvan mer normaliserad än på ett icke anslutet bolag
Jag har aldrig varit med om att det lokala facket har dämpat någon medlems löneutveckling, men det kanske finns sådana instruktioner från arbetsgivarorganisationer?
Vad menar du med normalfördelad lönekurva, gaussklocka med medianlönen i mitten?
Hur skulle det skilja sig mellan anslutet och icke anslutet? Lägre standardavvikelse hos de senare? 3 sigma i.s.f. en?
Hos tjänstemannafacken så följer man median, kvartiler och percentiler med examensår eller födelseår.
Det finns en väldigt stor spridning mellan 10- och 90-percentilen 20 år efter examen bland medlemmarna.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klart det finns undantag, men generellt så hindrar fackanslutning bolagen att betala ut topplöner.

På ett anslutet bolag är lönekurvan mer normaliserad än på ett icke anslutet bolag
Jag har aldrig varit med om att det lokala facket har dämpat någon medlems löneutveckling, men det kanske finns sådana instruktioner från arbetsgivarorganisationer?
Vad menar du med normalfördelad lönekurva, gaussklocka med medianlönen i mitten?
Hur skulle det skilja sig mellan anslutet och icke anslutet? Lägre standardavvikelse hos de senare? 3 sigma i.s.f. en?
Hos tjänstemannafacken så följer man median, kvartiler och percentiler med examensår eller födelseår.
Det finns en väldigt stor spridning mellan 10- och 90-percentilen 20 år efter examen bland medlemmarna.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag har aldrig varit med om att det lokala facket har dämpat någon medlems löneutveckling, men det kanske finns sådana instruktioner från arbetsgivarorganisationer?
Vad menar du med normalfördelad lönekurva, gaussklocka med medianlönen i mitten?
Hur skulle det skilja sig mellan anslutet och icke anslutet? Lägre standardavvikelse hos de senare? 3 sigma i.s.f. en?
Hos tjänstemannafacken så följer man median, kvartiler och percentiler med examensår eller födelseår.
Det finns en väldigt stor spridning mellan 10- och 90-percentilen 20 år efter examen bland medlemmarna.
På en ansluten firma så ligger lönerna mot mitten medans på ett icke ansluten finns det outliers åt båda hållen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.