121 096 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Det händer inte ofta men här håller jag helt med. På de arbetsplatser jag varit på som har haft kollektivavtal har det varit stört omöjligt att få en vettig löneförhöjning. Motsatsvis har det varit angenämt att löneförhandla hos de icke kollektivavtalsanslutna.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Exakt därför jag vägrat ta anställning på anslutna bolag. Går helt bort.Düsseldorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Däremot kan jag förstå poängen med kollektivavtal för den andel av befolkningen som inte har förmågan att förhandla själva eller som inte är tillräckligt attraktiva på arbetsmarknaden.AndersMalmgren skrev:
Slutsatsen är väl helt enkelt att bådadera behövs.
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Jo det har jag också sagt tidigare i tråden att det finns en poäng för ej kvalificerat arbete. Men jag tror det går lösa med mindre byråkrati än facket. Samt mindre politiskt kopplat till ett visst partiDüsseldorff skrev:
Då kanske han skulle förhandla fram min lön. Nu var det så att facket la fram betydligt sämre förslag på löneökning än vad vi fick, arbetsgivaren la sig någon krona över då facket sket i oss ena året under pandemin.K kortis skrev:Ja ibland blir det inte rätt. Men man kan oxå förstå att han blir arg då de som inte är med rider och utnyttjar de som är medlemmar och de som förhandlar fram avtal och löneförhandlar löner mm.
Utan fackföreningar kanske du behövde två arbeten för att klara dig och då dåligt, ingen uppsägningstid etc etc.
Om jag vill förhandla med min arbetsgivare så gör jag det själv. Om vi inte är överens eller vi blir ovänner så drar jag vidare. Jobbar inte på ett företag med flera hundratals anställda. Och jag känner att skiter det sig mellan oss så vill jag ändå inte vara kvar
När jag jobba inom transportsektorn (taxi) så fick jag ju ha extrajobb då facket inte gjorde ett skit.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Det är möjligt, jag har ingen uppfattning om det. Jag är nöjd så länge jag slipper kollektivavtal personligen.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Nu vill du alltså förbjuda något som är en mänsklig rättighet enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och en annan gång ansåg du att det var rätt att mörda någon i stället för att följa svensk lag. Du kanske är anarkist när det kommer till kritan.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det gällde inte nazism utan att folk i de högre samhällsskikten beundrade Tyskland, ända fram tills att det började gå dåligt för dem i kriget. Antisemitism var allmänt spridd i samhället på 30-talet.AndersMalmgren skrev:
De opportunistiska på vänsterkanten var kommunister.
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Visste inte det var en mänsklig rättighet att få sämre lön än jag själv kan förhandla. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli utstött för blockad trots att jag inte gjort något fel. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli förföljd och utslängd ur facket för mina politiska åsikter. Osv, osv.BirgitS skrev:
Nejdu. Facket är ingen höjdare på mänskliga rättigheter. Lägg ner skiten, kom på något bättre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det är en mänsklig rättighet att bilda och vara medlem i föreningar som inte syftar till våld.AndersMalmgren skrev:Visste inte det var en mänsklig rättighet att få sämre lön än jag själv kan förhandla. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli utstött för blockad trots att jag inte gjort något fel. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli förföljd och utslängd ur facket för mina politiska åsikter. Osv, osv.
Nejdu. Facket är ingen höjdare på mänskliga rättigheter. Lägg ner skiten, kom på något bättre.
https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
Lägg ner skiten kan du göra själv som vill förbjuda en mänsklig rättighet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
Blockader som fysiskt håller i folk för att hindra dem att besöka en inrättning, är det en rättighet? Lägg ner skitenBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Att bilda och vara medlem i föreningar, fackföreningar eller andra, är en mänsklig rättighet som sagt.AndersMalmgren skrev:
Men då vet jag att du inte bryr dig om mänskliga rättigheter.
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Även om någon någon gång har brukat våld så är det inte normalt för fackföreningar och syftet är fortfarande fredligt så enligt FN är det rätt att få bilda även fackföreningar och vara medlem i fackföreningar. Ska man förbjuda föreningar så finns det ju en del långt ut på de politiska kanterna som inte ens hymlar med att de kan tänka sig att ta till våld för att få igenom sina åsikter, men de är inte förbjudna ändå.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 384 inlägg
De brukar våld varje gång de håller i någon vid en blockad. Hur ska de blockera utan att bruka våld?BirgitS skrev:Även om någon någon gång har brukat våld så är det inte normalt för fackföreningar och syftet är fortfarande fredligt så enligt FN är det rätt att få bilda även fackföreningar och vara medlem i fackföreningar. Ska man förbjuda föreningar så finns det ju en del långt ut på de politiska kanterna som inte ens hymlar med att de kan tänka sig att ta till våld för att få igenom sina åsikter, men de är inte förbjudna ändå.