Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt motionen undertecknades av medlemmar i samtliga partier.
Det anses också att motionen var författad av Herman Lundborg som alltså var docent i rasbiologi vid Uppsala universitet. Vilket han alltså blev redan 1915 och det då vid ett borgerligt universitet i en borgerligt dominerad tidsperiod.

Varför ska det krävas två mandatperioder för att lägga ner ett institut, det är ingen grundlagsändring som behövs för det.
Det är inget som görs i en period. Det var sossarna och bondepartiet som inrättade det. Men det är sant de andra partierna inte röstade emot det. Hade ju ändå inte givit något med tanke på mandaten

De mest rasistiska idag är ju arbetarklassen. Det beror på en rädsla för konkurrens av arbetskraftsinvandring. Vi borgare har alltid förespråkat det, förutom för de enklaste jobben som bärplockare och dylikt som sommarjobbare kan göra.

Jag ser rött när akademiker blir hemskickade pga något trivialt fel deras arbetsgivare gjort tex i deras tjänstepension. I nästa andetag ger de några 100k analfabeter svenskt medborgarskap

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inget som görs i en period. Det var sossarna och bondepartiet som inrättade det. Men det är sant de andra partierna inte röstade emot det. Hade ju ändå inte givit något med tanke på mandaten
Det var inget tvång på att underteckna motionen utan ett frivilligt val av alla som gjorde det, oavsett vilket parti de tillhörde och det gjordes innan det fanns en socialdemokratisk regering. Alltså det fanns folk i alla partier som ville att ett rasbiologiskt institut skulle bildas.

BirgitS
Men det är sant de andra partierna inte röstade emot det. Hade ju ändå inte givit något med tanke på mandaten
Menar du att moderatorna borde rösta för propositioner som de anser är felaktiga bara för att de kommer att gå igenom i alla fall?
Det vore väl mycket underligt och det gäller både nu och då.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att moderatorna borde rösta för propositioner som de anser är felaktiga bara för att de kommer att gå igenom i alla fall?
Det vore väl mycket underligt och det gäller både nu och då.
Det är väl klart det var andra tider och det inte var högst upp på agendan att rösta emot, Med det sagt är det fortfarande sossarna och bonderpartiet som var mest nazi här

BirgitS
Det är väl klart det var andra tider och det inte var högst upp på agendan att rösta emot, Med det sagt är det fortfarande sossarna och bonderpartiet som var mest nazi här
Naturligtvis röstade riksdagsledamöter emot sånt som de inte höll med om på den tiden också. Kom också ihåg att röstningen skedde innan den socialdemokratiska regeringen hade tillträtt.

Nej, det stämmer inte med åsikterna bland allmänheten under 30-talet. Det var väldigt mycket pro-Hitler i borgerliga kretsar, ju mer desto mer åt höger man kom.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis röstade riksdagsledamöter emot sånt som de inte höll med om på den tiden också. Kom också ihåg att röstningen skedde innan den socialdemokratiska regeringen hade tillträtt.

Nej, det stämmer inte med åsikterna bland allmänheten under 30-talet. Det var väldigt mycket pro-Hitler i borgerliga kretsar, ju mer desto mer åt höger man kom.
Nej det stämmer inte. Det fanns absolut pro-hitler-röster inom högern. Men de flesta hittade man i arbetarkretsar. Och jag klumpar in bönder där. För det är ju samma skrot och korn

BirgitS BirgitS skrev:
Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning var den enda av de större borgerliga tidningarna som var emot Hitler under 30-talet och början av andra världskriget.
Vill bara göra ett litet tillägg, förutom Torgny Segerstedt fanns det ytterligare en tidning som inte var rädd att publicera nyheter om nazismen, nämligen den liberala Eskilstuna Kuriren och dess chefredaktör J A Selander.

Johannes Anton Selander – Wikipedia

Han blev även åtalad för sina skriverier som han motiverade med att "sanningen kan inte betraktas som smädlig" - han frikändes.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Försöker du förneka Hjalmar Branting inte var sosse?
Du förnekar dig inte, lika puckad som vanligt

• Gilla
  • Älska
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nej det stämmer inte. Det fanns absolut pro-hitler-röster inom högern. Men de flesta hittade man i arbetarkretsar. Och jag klumpar in bönder där. För det är ju samma skrot och korn
Som vanligt undrar jag var du får alla stolligheter ifrån.
Som jag sagt jag vill ha något slags källhänvisning

Nu ber jag igen om någon slags länk om det, ja förutom på SD försök om historieförfalskning,

De mest rasistiska idag är ju arbetarklassen. Det beror på en rädsla för konkurrens av arbetskraftsinvandring. Vi borgare har alltid förespråkat det, förutom för de enklaste jobben som bärplockare och dylikt som sommarjobbare kan göra.

Jag ser rött när akademiker blir hemskickade pga något trivialt fel deras arbetsgivare gjort tex i deras tjänstepension. I nästa andetag ger de några 100k analfabeter svenskt medborgarskap
Djup analys.
Fast kul en SD tomte som ser rött.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
K kortis skrev:
Djup analys.
Fast kul en SD tomte som ser rött.
Hah jag är moderat din bolsjevik

• Gilla
  • Haha
djanlov och 1 till
  • Laddar…
popcorns-crackhead-eating.gif

• Haha
claym och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen
K kortis skrev:
Nej det är ett nasseparti. Nej vad säger jag de utesluter ju nassarna på löpande band även de med förtroendeuppdrag
Så fruktansvärt låg nivå av dig:sweat:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.