121 013 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Det är inget som görs i en period. Det var sossarna och bondepartiet som inrättade det. Men det är sant de andra partierna inte röstade emot det. Hade ju ändå inte givit något med tanke på mandatenBirgitS skrev:Som sagt motionen undertecknades av medlemmar i samtliga partier.
Det anses också att motionen var författad av Herman Lundborg som alltså var docent i rasbiologi vid Uppsala universitet. Vilket han alltså blev redan 1915 och det då vid ett borgerligt universitet i en borgerligt dominerad tidsperiod.
Varför ska det krävas två mandatperioder för att lägga ner ett institut, det är ingen grundlagsändring som behövs för det.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
De mest rasistiska idag är ju arbetarklassen. Det beror på en rädsla för konkurrens av arbetskraftsinvandring. Vi borgare har alltid förespråkat det, förutom för de enklaste jobben som bärplockare och dylikt som sommarjobbare kan göra.
Jag ser rött när akademiker blir hemskickade pga något trivialt fel deras arbetsgivare gjort tex i deras tjänstepension. I nästa andetag ger de några 100k analfabeter svenskt medborgarskap
Jag ser rött när akademiker blir hemskickade pga något trivialt fel deras arbetsgivare gjort tex i deras tjänstepension. I nästa andetag ger de några 100k analfabeter svenskt medborgarskap
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Det var inget tvång på att underteckna motionen utan ett frivilligt val av alla som gjorde det, oavsett vilket parti de tillhörde och det gjordes innan det fanns en socialdemokratisk regering. Alltså det fanns folk i alla partier som ville att ett rasbiologiskt institut skulle bildas.AndersMalmgren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Menar du att moderatorna borde rösta för propositioner som de anser är felaktiga bara för att de kommer att gå igenom i alla fall?AndersMalmgren skrev:
Det vore väl mycket underligt och det gäller både nu och då.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Det är väl klart det var andra tider och det inte var högst upp på agendan att rösta emot, Med det sagt är det fortfarande sossarna och bonderpartiet som var mest nazi härBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Naturligtvis röstade riksdagsledamöter emot sånt som de inte höll med om på den tiden också. Kom också ihåg att röstningen skedde innan den socialdemokratiska regeringen hade tillträtt.AndersMalmgren skrev:
Nej, det stämmer inte med åsikterna bland allmänheten under 30-talet. Det var väldigt mycket pro-Hitler i borgerliga kretsar, ju mer desto mer åt höger man kom.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Nej det stämmer inte. Det fanns absolut pro-hitler-röster inom högern. Men de flesta hittade man i arbetarkretsar. Och jag klumpar in bönder där. För det är ju samma skrot och kornBirgitS skrev:Naturligtvis röstade riksdagsledamöter emot sånt som de inte höll med om på den tiden också. Kom också ihåg att röstningen skedde innan den socialdemokratiska regeringen hade tillträtt.
Nej, det stämmer inte med åsikterna bland allmänheten under 30-talet. Det var väldigt mycket pro-Hitler i borgerliga kretsar, ju mer desto mer åt höger man kom.
Vill bara göra ett litet tillägg, förutom Torgny Segerstedt fanns det ytterligare en tidning som inte var rädd att publicera nyheter om nazismen, nämligen den liberala Eskilstuna Kuriren och dess chefredaktör J A Selander.BirgitS skrev:
Johannes Anton Selander – Wikipedia
Han blev även åtalad för sina skriverier som han motiverade med att "sanningen kan inte betraktas som smädlig" - han frikändes.
Som vanligt undrar jag var du får alla stolligheter ifrån.AndersMalmgren skrev:
Som jag sagt jag vill ha något slags källhänvisning
Djup analys.AndersMalmgren skrev:De mest rasistiska idag är ju arbetarklassen. Det beror på en rädsla för konkurrens av arbetskraftsinvandring. Vi borgare har alltid förespråkat det, förutom för de enklaste jobben som bärplockare och dylikt som sommarjobbare kan göra.
Fast kul en SD tomte som ser rött.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg