4 116 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Dra ny el i villa - önskar tips innan jag begär offerter
Överväger dra ny el i villa byggd tidigt 60-tal. Cirka 200 kvm boyta (entreplan + källare) därtill garage.
Huset har vattenburen värme. Garaget har elektriskt element. Nydragen el och separat JFB finns till luft/vattenvärmepump.
Elcentralen är gammal. Laddstolpe och ett par rum med elgolvvärme har nydragen el med separat JFB. I övrigt behöver mer eller mindre allt bytas ut.
Idag ojordat nästan överallt, jag vill förstås ha jordat överallt.
Samtliga kablar, strömbrytare och uttag behöver bytas.
Det finns relativt gott om uttag, men jag vill troligen komplettera med ett fåtal nya uttag.
Min plan är att gå igenom varje rum, lista vad som ska bytas och om jag vill förändra något.
Nu söker jag råd här om vad jag bör tänka på innan jag kontaktar elektriker och begär offerter.
Verkar det lämpligt att ha flera separata JFB för olika grupper? T.ex. separata JFB för garage, utomhus osv?
Tips på fallgropar? T.ex. extra kostnader som kan tillkomma som jag i förväg borde ta med i offert?
Spelar materialval någon roll? Bör jag ställa krav på vissa typer av kablage, strömbrytare, JFB osv?
Går det att sätta in någon form av slavmätare för att se energiåtgång till rimlig kostnad? Inför framtida optimering kan det vara intressant att energiåtgång för exempelvis värmepump, pool, garaget etc.
Vore även intressant att ha mätare för att kunna se strömmen i respektive fas. Kanske mindre viktigt, men är det något som är möjligt/rimligt?
Brukar det gå att ordna så man kan bo drägligt i huset medan arbetet pågår? Dvs elektrikern kanske kan koppla in så kyl/frys, värmepump och ett par sovrum kan användas större delen av tiden? Eller brukar man bryta strömmen till huset helt och hållet under flera dagar arbetet pågår?
Hur lång tid kan man förvänta sig att detta tar ungefärligen?
Alla tips är mer än välkomna!
Huset har vattenburen värme. Garaget har elektriskt element. Nydragen el och separat JFB finns till luft/vattenvärmepump.
Elcentralen är gammal. Laddstolpe och ett par rum med elgolvvärme har nydragen el med separat JFB. I övrigt behöver mer eller mindre allt bytas ut.
Idag ojordat nästan överallt, jag vill förstås ha jordat överallt.
Samtliga kablar, strömbrytare och uttag behöver bytas.
Det finns relativt gott om uttag, men jag vill troligen komplettera med ett fåtal nya uttag.
Min plan är att gå igenom varje rum, lista vad som ska bytas och om jag vill förändra något.
Nu söker jag råd här om vad jag bör tänka på innan jag kontaktar elektriker och begär offerter.
Verkar det lämpligt att ha flera separata JFB för olika grupper? T.ex. separata JFB för garage, utomhus osv?
Tips på fallgropar? T.ex. extra kostnader som kan tillkomma som jag i förväg borde ta med i offert?
Spelar materialval någon roll? Bör jag ställa krav på vissa typer av kablage, strömbrytare, JFB osv?
Går det att sätta in någon form av slavmätare för att se energiåtgång till rimlig kostnad? Inför framtida optimering kan det vara intressant att energiåtgång för exempelvis värmepump, pool, garaget etc.
Vore även intressant att ha mätare för att kunna se strömmen i respektive fas. Kanske mindre viktigt, men är det något som är möjligt/rimligt?
Brukar det gå att ordna så man kan bo drägligt i huset medan arbetet pågår? Dvs elektrikern kanske kan koppla in så kyl/frys, värmepump och ett par sovrum kan användas större delen av tiden? Eller brukar man bryta strömmen till huset helt och hållet under flera dagar arbetet pågår?
Hur lång tid kan man förvänta sig att detta tar ungefärligen?
Alla tips är mer än välkomna!
Kommer ytskikten att bytas samtidigt eller i närtid efter?
Kan väggar mm öppnas upp?
Montera ett CEE-416 uttag på lämplig plats, tex garaget, dra sedan trefaskabel till uttagsbox (tex https://protools.se/sv/el-bjorn-elvaska-u-16mini-42-1-en-sefi) eventuellt vidarematning till ytterligare uttagsbox.
Kan väggar mm öppnas upp?
Montera ett CEE-416 uttag på lämplig plats, tex garaget, dra sedan trefaskabel till uttagsbox (tex https://protools.se/sv/el-bjorn-elvaska-u-16mini-42-1-en-sefi) eventuellt vidarematning till ytterligare uttagsbox.
Ett hus från tidigt 60-tal kan ha el som är i alldeles utmärkt skick om man har tagit hand om anläggningen väl, det är inte alls säkert att man måste byta allt. Elcentralen behöver inte ha några problem bara för att den är gammal. Många anser att gamla diazedcentraler är överlägsna nya normcentraler.
Med det sagt, så....
Kabel behöver du inte bry dig om.
Med det sagt, så....
Planera omedelbart för en LLVP och se till att elektrikern drar fram matning för en sådan.vattenmelon skrev:
Om du vill ha jord överallt så är det enklast att dra ur de gamla trådarna och använda dem för att dra i nytt. Passa på att kolla på skicket på dem, troligen är de helt ok.vattenmelon skrev:
Kablarna är jag inte så säker på men apparaterna är nog bra att byta ja. Detta är lagligt att göra själv för övrigt.vattenmelon skrev:
Passa på, det blir inte billigare sen. Man har nästan alltid för få uttag.vattenmelon skrev:
Bra plan. Rita på en planritning så att det blir lätt för elektrikern att förstå. Det är också bra om du har sett till att det finns ett aktuellt gruppschema och ännu bättre om du har elritningar. Kolla hos kommun om du inte har.vattenmelon skrev:
Ja, mycket. Minst en egen JFB för uteel. Jag hade nog delat upp det som 2-3 JFB för hus + ute (stort hus) där uteelen får dela med sånt som är mindre viktigt och den specifikt inte delar JFB med kyl/frys/värme. Värmepumpen kan få en egen JFB eller ligga helt utanför. Garaget hade fått en egen central med egen JFB. Ev hade jag dragit uteelen därifrån, det beror helt på förutsättningarna i övrigt.vattenmelon skrev:
Ja. Stor skillnad i pris på olika apparatserier. Kolla vilken du gillar och be om prisuppgift på den serien specifikt från elektrikerna i offerten. Jämför med nätbutiker. Många jobbar med Schneider eller Elko men billigare fabrikat förekommer också. Tänk på att billigare apparater kan dra upp arbetstiden pga krångligare att jobba med.vattenmelon skrev:
Ja, du kan sätta in så många undermätare du vill/har plats för/har råd med. Modern standard är att värmesystemet ska ha en egen mätare för att kunna se hur mycket det förbrukar så det skadar inte att be om en sådan.vattenmelon skrev:
Det kan du se via din elmätare och dess P1-interface, med lämplig apparatur. Sök på forumet och via google så hittar du information.vattenmelon skrev:
Det brukar gå att lösa. Se Demmpas svar ovan. Det är också väldigt bra att ha ett CEE416-uttag i största allmänhet så se till att få ett installerat.vattenmelon skrev:
Helst inte... Endast i undantagsfall skulle jag öppna upp någon vägg. Jag avser inte att göra något arbete med ytskikten i närtid, skicket är relativt bra.Demmpa skrev:
Bra tips med CEE-416, det tar jag till mig.Demmpa skrev:
Först - stort tack för ditt engagemang i att svara på mina frågeställningar!tommib skrev:Ett hus från tidigt 60-tal kan ha el som är i alldeles utmärkt skick om man har tagit hand om anläggningen väl, det är inte alls säkert att man måste byta allt. Elcentralen behöver inte ha några problem bara för att den är gammal. Många anser att gamla diazedcentraler är överlägsna nya normcentraler.
Anledning till att jag gör arbetet är att jag vill ha jordat i några rum (men tycker det är lika bra att dra jordat till samtliga när arbetet ändå görs). Sen finns det flera dragningar som inte är fackmässigt utförda, både inom- och utomhus. Sen vill jag förvissa mig om att allt som inte syns är i bra skick.
Då jag inte är fackman, ber jag om överseende om jag använder fel terminologi nedan
Ska fundera på det du säger om att behålla elcentralen. Förutom någon enstaka skadad propphuv är den befintliga nog helt okej.
Bra tips. Garaget är dåligt isolerat, behöver värmas över fryspunkt pga en vattenledning som går igenom.tommib skrev:
Du menar att jag, om skicket är bra, skulle behålla de 2 nuvarande ledarna och bara komplettera med ny jordledning? Tar elektriker på sig att göra sådant? Eller säger de snarare "det här kan jag inte gå i god för, vi byter allt om vi tar jobbet"? Funderar även på hur försäkringsbolag resonerar i händelse av brand etc.tommib skrev:
Ok.tommib skrev:
Helt sant.tommib skrev:
Tack för tips, jag ska kolla med kommunen.tommib skrev:
Låter som bra förslag.tommib skrev:Ja, mycket. Minst en egen JFB för uteel. Jag hade nog delat upp det som 2-3 JFB för hus + ute (stort hus) där uteelen får dela med sånt som är mindre viktigt och den specifikt inte delar JFB med kyl/frys/värme. Värmepumpen kan få en egen JFB eller ligga helt utanför. Garaget hade fått en egen central med egen JFB. Ev hade jag dragit uteelen därifrån, det beror helt på förutsättningarna i övrigt.
Har du någon rekommendation av apparatserie?tommib skrev:Ja. Stor skillnad i pris på olika apparatserier. Kolla vilken du gillar och be om prisuppgift på den serien specifikt från elektrikerna i offerten. Jämför med nätbutiker. Många jobbar med Schneider eller Elko men billigare fabrikat förekommer också. Tänk på att billigare apparater kan dra upp arbetstiden pga krångligare att jobba med.
Antar för övrigt att elektriker helst köper in själv apparater själva och lägger på sin marginal, dvs svårt köpa billigt själv på nätet och få elektriker att installera dessa.
Ok. Råkar du ha tips på någon undermätare?tommib skrev:
Ok. Nuvarande elmätare är äldre, men då vet jag att det är dags att byta ut även den.tommib skrev:
Ok. CEE416 låter absolut som något jag bör installera.tommib skrev:
Nej, vill du ändå jorda så är det snabbare för elektrikern att använda de gamla ledarna som dragtråd och dra i nya ledningar (oaktat om de hade gått att använda eller inte). Jag menade att man kan överväga att inte byta ut dem och då inte heller jorda.vattenmelon skrev:Du menar att jag, om skicket är bra, skulle behålla de 2 nuvarande ledarna och bara komplettera med ny jordledning? Tar elektriker på sig att göra sådant? Eller säger de snarare "det här kan jag inte gå i god för, vi byter allt om vi tar jobbet"? Funderar även på hur försäkringsbolag resonerar i händelse av brand etc.
Jag är en stor fan av Elko RS men det är många som tycker att den är gammalmodig eller andas "offentlig institution". Elko har också sin Plus-serie som är lite mer modern. Schneider som snart köpt upp allt annat har Exxact som finns i flera varianter. Utöver det finns det t.ex. Berker (som ägs av Hager), Gira, Jung samt massa billiga skitmärken.vattenmelon skrev:
De flesta elektriker kommer nog vilja köpa in grejerna själva ja, och de kommer lägga på en hel del. Får du tag på en vettig elektriker som går att prata med, be dem ta en dyrare timpenning och lägga mindre på materieln. Det sticker mindre i ögonen och du kan ju också dra ROT på arbetskostnaden.
Teoretiskt, om du byter apparaterna själv först så kanske elektrikern protesterar mindre mot att du köpt dem men det blir mindre effektivt eftersom de då måste koppla loss dem och koppla in dem igen.
Sannolikt är det bättre att tjäna in pengarna på att göra det så enkelt som möjligt för elektrikern. Se till att installationen är kartlagd i så stor utsträckning som möjligt samt att du har plockat unden så mycket som möjligt så att det går att komma åt, det spar tid.
Ang centralen så kommer nog de flesta elektriker vilja byta ut den och det kan också vara rimligt om du nu ska in med massa undermätare, JFB och liknande. Se till att de tar en rejäl kapsling med mycket extra plats. Jag gillar själv Hager, de är lättjobbade både kapslingar och apparater.
Nej. Kolla valfri DIN-monterad mätare från t.ex. elbutik.se. Tänk på att du antagligen behöver en trefasmätare till värmepumpen.vattenmelon skrev:
Det bestämmer din nätägare som äger mätaren, inte du. De är dock skyldiga att ha ett P1-interface sen ett gäng år tillbaka så det blir nog snart ett byte. Vill du inte vänta finns andra lösningar, som t.ex. mätarna ovan eller något annat.vattenmelon skrev:
Efter att ha funderat lite, överväger jag nu att bara jorda de rum där jag faktiskt har behovet av jord, och låta äldra kablage vara kvar i övriga rum (men byter till nyare apparater som inte är gulblekta och trasiga). Borde spara både tid och pengar.tommib skrev:
Men om jag låter 60-tals kablaget vara kvar - borde jag göra någon kontroll av skicket på dessa? Går det att kontrollera med mindre än att dra ut allt? Eller ska man helt enkelt anta att skicket fortfarande är bra?
Tack för din utläggning, Elko RS duger förmodligen bra till mig.tommib skrev:Jag är en stor fan av Elko RS men det är många som tycker att den är gammalmodig eller andas "offentlig institution". Elko har också sin Plus-serie som är lite mer modern. Schneider som snart köpt upp allt annat har Exxact som finns i flera varianter. Utöver det finns det t.ex. Berker (som ägs av Hager), Gira, Jung samt massa billiga skitmärken.
Bra poänger.tommib skrev:De flesta elektriker kommer nog vilja köpa in grejerna själva ja, och de kommer lägga på en hel del. Får du tag på en vettig elektriker som går att prata med, be dem ta en dyrare timpenning och lägga mindre på materieln. Det sticker mindre i ögonen och du kan ju också dra ROT på arbetskostnaden.
Teoretiskt, om du byter apparaterna själv först så kanske elektrikern protesterar mindre mot att du köpt dem men det blir mindre effektivt eftersom de då måste koppla loss dem och koppla in dem igen.
Sannolikt är det bättre att tjäna in pengarna på att göra det så enkelt som möjligt för elektrikern. Se till att installationen är kartlagd i så stor utsträckning som möjligt samt att du har plockat unden så mycket som möjligt så att det går att komma åt, det spar tid.
Ok, tack för tips.tommib skrev:
Ok. Efter att ha sökt lite, verkar det intressant att ha HAN-port på undermätare, så man senare kan koppla till dator och läsa av energiförbrukning. Dock hittade jag inte någon sådan. Jag får söka vidare.tommib skrev:
Kollade med nätleverantören, tyvärr byte planerat först "under 2024".tommib skrev:
Det verkar bara som mätarna kan läsa av energi som konsumeras, dvs kWh, men inte ström (dvs Ampere). Jag såg ingen mätare som erbjuder möjligheten att läsa av ström per fas (så man kan se t.ex. en fas är nära säkringens gräns och de andra lågt belastade). Vet inte om det är helt nödvändigt, men tycker det vore intressant att ha.
Tänk på att alla uttag mm i ett rum ska jordas.vattenmelon skrev:
Tänk även på att fas(er), nolla & jord ska gå i samma kabel/rör hela vägen.
Ingen tråd ”lånas” mellan olika grupper.
Det kan medföra att jordtråd behöver dras genom en/flera rum/dosor som inte ska jordas innan den kommer till det rum/dosor som ska jordas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 473 inlägg
vattenmelon skrev:
Vattenburen värme och ojordad uttag går inte ihop idag. Förr blundade man för detta. Vattenradiatorerna har sannolikt kontakt med skyddsjord eller moder jord och det är absolut no-no i isolerade rum. Så det är endast rum utan vattenradiatorer som kan behålla ojordade uttag. Rummet måste vara helt isolerat från jord.vattenmelon skrev:
Om man är orolig skulle jag göra ett stickprov, dvs dra ur ledningen från nåt rör och ta beslut därifrån. Tillverkare vill mena att livslängden på en kabel är sådär 30 år, kanske lite längre. Men det tror jag är väl försiktigt för ledningar som legat dolda.vattenmelon skrev:
Medlem
· Södermanland
· 573 inlägg
Jag gjorde om all el i min 60-tals kåk för några år sedan, alla trådar, uttag, brytare plus lite kompletterande grejer. Hade först tänkt att byta elcentralen också men min elektriker tyckte inte det var nödvändigt. Kompletterade med en jfb bara. Mitt enda råd är väl att framtidsspana lite grann. Vilka renoveringar eller behov tror du är förestående? Jag har haft samma elektriker här några gånger till efter det, för ventilation och fasadbelysning. Det var saker jag kanske hade kunnat göra samtidigt om jag bara tänkt till lite. Du kanske vill skaffa elbil vad det lider, förbereda för det?
Jag bor i ett hus från 1965 och har en dialog med en elektriker om att dra om alla ledningar i huset. När vi tittade igenom kopplingspunkterna såg vi att all el var kopplad i kabelkanaler. Detta är inte OK enligt nuvarande standard och vi måste då sätta en eller flera kopplingsdosor i alla rum.
Mitt tips är att titta igenom hur elen är dragen i huset, så får du också bättre koll på vad elektrikern måste ha med sig när de räknar på en offert (de lär i och för sig också komma ut på ett platsbesök först). Vi kommer även börja med att dra om allt på övervåningen och lämna källaren till ett senare tillfälle. Det kanske också är något att fundera på.
Det är också ett plus att ha anlitat elektrikern innan till ett mindre jobb så du vet att du är nöjd med firman.
Mitt tips är att titta igenom hur elen är dragen i huset, så får du också bättre koll på vad elektrikern måste ha med sig när de räknar på en offert (de lär i och för sig också komma ut på ett platsbesök först). Vi kommer även börja med att dra om allt på övervåningen och lämna källaren till ett senare tillfälle. Det kanske också är något att fundera på.
Det är också ett plus att ha anlitat elektrikern innan till ett mindre jobb så du vet att du är nöjd med firman.
Hur dana kabelkanaler?ErikT0 skrev:
Är det kabelkanaler/kopplingsdosor likt dessa,
https://www.byggahus.se/forum/threa...-koepa-foer-att-ersaetta.361765/#post-3526495
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder