86 480 läst · 365 svar
86k läst
365 svar
Är något fel på våra nya solceller
Jag känner att det ni har lärt mig senare dagarna är mer kunskap än de besitter, och då har de haft företaget i 9-10 år. Känns tråkigt att behöva kriga. Men min rädsla just nu att så de vill göra kan bromsa de 12 panelerna i söder så fort de 2+2 ligger i skugga. Eller ja, förutom att de då ska sätta de tre slingorna i vår nuvarande.M mortimer skrev:
Tveksam om de gjort solcellsinstallationer 9-10år dock.
När jag började min egna resa i våras kunde jag ingenting, var bara intresserad av att få ett pris från par leverantörer. Nu har jag lärt mig väldigt mycket på resan och vet vad jag vill ha och behöver. Gäller bara hitta någon som kan leverera och har koll på läget. Hade en på besök igår som verkade lovande...
När jag började min egna resa i våras kunde jag ingenting, var bara intresserad av att få ett pris från par leverantörer. Nu har jag lärt mig väldigt mycket på resan och vet vad jag vill ha och behöver. Gäller bara hitta någon som kan leverera och har koll på läget. Hade en på besök igår som verkade lovande...
100%, vi kollade på det igår! Däremot vill vi att de löser detta problemet först för att sedan ta dit en besiktningsman för att kolla om fler saker är galna. Vi är rädda att de kanske stoppar huvudet i sanden annars och inte fixar något.BiFuel skrev:
Ditt inlägg Nr 52, där säger du att du har totalt 28 st paneler.
Men samtidigt att du har
12 st åt söder, (45 graders takvinkel?)
4 st åt väst, (45 graders takvinkel?)
8 st åt öst, (45 graders takvinkel?)
Men det blir ju bara 12+8+4 = 24 st totalt, inte 28 st.
Det är en del oklarheter som förvirrar.
För övrigt verkar det enligt fotot som om trädgrenar är upp och nafsar på östertaket.Kan inte det ge skugga på paneler?
Man ser att mycket byggställning behövs för att ha monterat solcellpanelerna och på så många olika takytor. Mycket jobb bara där med byggställning.
Man fick i början av tråden uppfattning att det handlade om ett vanligt enfamiljshus, men verkar vara ett rejält flerfamiljshus. Branta tak också, verkar vara 45 graders vinkel, som dessutom kan skugga paneler.
Tigo TS4-A-O effektoptimerare snackar inte med växelriktaren (som SolarEdges-effektoptimerare gör). Därför tror jag att Tigo TS4-A-O effektoptimerare kan användas till alla växelriktare.
Men samtidigt att du har
12 st åt söder, (45 graders takvinkel?)
4 st åt väst, (45 graders takvinkel?)
8 st åt öst, (45 graders takvinkel?)
För övrigt verkar det enligt fotot som om trädgrenar är upp och nafsar på östertaket.Kan inte det ge skugga på paneler?
Man ser att mycket byggställning behövs för att ha monterat solcellpanelerna och på så många olika takytor. Mycket jobb bara där med byggställning.
Man fick i början av tråden uppfattning att det handlade om ett vanligt enfamiljshus, men verkar vara ett rejält flerfamiljshus. Branta tak också, verkar vara 45 graders vinkel, som dessutom kan skugga paneler.
Tigo TS4-A-O effektoptimerare snackar inte med växelriktaren (som SolarEdges-effektoptimerare gör). Därför tror jag att Tigo TS4-A-O effektoptimerare kan användas till alla växelriktare.
Redigerat:
Det är inte ett flerfamiljshus, träden är borta så finns inga träd som skuggar. Bilden är från när vi köpte huset. Det stämmer att en stor byggnadsställning användes.A Arnodt skrev:Ditt inlägg Nr 52, där säger du att du har totalt 28 st paneler.
Men samtidigt att du har
12 st söder
4 st väst
8 st öst
Vi har 28 paneler,
12 till söder på södertaket.
6 på väster men där två ligger mot söder på samma sida på taket.
10 på öster men där två ligger mot söder på samma sida på taket. Har försökt rita i ett annat inlägg.
det är de fyra panelerna som ligger på öst samt västsidan men som ligger åt söder som ställer till det för att det just skuggas av det andra södertaket.
huset ser större ut ovanifrån, 400kvm totalt men en boyta på 208kvm resten källare och vind
Du anger "6 på väster men där två ligger mot söder på samma sida på taket."
Hur kan 6 st panel som ligger på en västertakyta, hur kan 2 st av dem då vara riktad åt söder?
Det är det jag inte förstår? Är det speciell uppvinklad ställning som används? Det måtte se förförligt ut.
Är det som bifogad bild, men ännu mer uppvinklade paneler.
Det är mycket som är förvirrande i denna tråd. Det framkom nu att foto på taken är gammalt, det kanske är 20 år gammalt.
Hur kan 6 st panel som ligger på en västertakyta, hur kan 2 st av dem då vara riktad åt söder?
Det är det jag inte förstår? Är det speciell uppvinklad ställning som används? Det måtte se förförligt ut.
Är det som bifogad bild, men ännu mer uppvinklade paneler.
Det är mycket som är förvirrande i denna tråd. Det framkom nu att foto på taken är gammalt, det kanske är 20 år gammalt.
Redigerat:
Jag är ledsen att jag inte kan beskriva det på ett bättre sätt. Har försökt rita vad jag menar, de har alltså kallat dessa grupperna öst och väst. Men i väst ingår även två paneler som ligger åt syd, rosa markerat i min bild, och på samma sätt i öst ingår två paneler som ligger åt syd.A Arnodt skrev:Du anger "6 på väster men där två ligger mot söder på samma sida på taket."
Det är mycket som är förvirrande i denna tråd.
dessa fyra paneler totalt vill de nu istället lägga på södra slingan och vi är då rädda att de kommer stanna upp de 12 panelerna som ligger på södra taket då dessa fyra panelerna ibland skuggas av det södra taket där de 12 panelerna ligger beroende på hur solen står samt att där är skorsten som kan skugga. Så vår tanke var då att i så fall sätta optimerare på dessa fyra paneler.
Jag skulle tro att 2+2 paneler sitter på norra huskroppens takhalva som är riktad söder och resten fördelade öst och väst på mellankroppen. Därefter de 12 mot syd på södra huskroppen. En tanke blir då att sätta optimerare på desa 4 och seriekoppla med de 12 söderpanelerna men med den lilla risken att spänningen kan överskrida 1000V om det är riktigt kallt ute. Svårlöst problem detta.A Arnodt skrev:Du anger "6 på väster men där två ligger mot söder på samma sida på taket."
TACK! Du beskrev precis det jag misslyckats med att göra i tråden! De är precis så som de sitter ska ta ett foto så fort jag kommer hem.Logad skrev:Jag skulle tro att 2+2 paneler sitter på norra huskroppens takhalva som är riktad söder och resten fördelade öst och väst på mellankroppen. Därefter de 12 mot syd på södra huskroppen. En tanke blir då att sätta optimerare på desa 4 och seriekoppla med de 12 söderpanelerna men med den lilla risken att spänningen kan överskrida 1000V om det är riktigt kallt ute. Svårlöst problem detta.
Vad är riktigt kallt? Vi har sällan det i Skåne!
Vad du rätteligen har är det inte?:
Takyta A: 12 st mot söder, takvinkel 45 grader
Takyta B: 2 st mot söder, takvinkel 45 grader
Takyta C: 2 st mot söder, takvinkel 45 grader
Takyta D: 4 st mot väster, takvinkel 45 grader
Takyta E: 8 st mot öster, takvinkel 45 grader
Det blir totalt 28 st paneler.
När man klargjort i vilket väderstreck och uppvinkling samtliga paneler har, kan man börja fundera på hur de ska kopplas på bästa sätt. Innan det är klargjort, är det meningslös.
Men det är så att förstår man inte riktigt själv har man svårt att förklara och presentera det hela hur det ligger till för att andra ska förstå.
Det blir totalt 28 st paneler.
När man klargjort i vilket väderstreck och uppvinkling samtliga paneler har, kan man börja fundera på hur de ska kopplas på bästa sätt. Innan det är klargjort, är det meningslös.
Men det är så att förstår man inte riktigt själv har man svårt att förklara och presentera det hela hur det ligger till för att andra ska förstå.
Redigerat:
Ska vi få grepp om hur panelerna ligger så behöver TS rita upp de på en 2D bild manuellt. Ta papper och penna och rita upp. Sen fotograferar du din bild och lägger upp.
Har du en drönare som kan ta foto uppifrån över taket hade det varit guld, inte så många som har kanske
Har du en drönare som kan ta foto uppifrån över taket hade det varit guld, inte så många som har kanske
Så uppfattade jag det också när jag gjorde en tolkning av bilder och text sent igårkväll. Men vi behöver en skiss från TS som bekräftar hur panelerna ligger.A Arnodt skrev:Vad du rätteligen har är det inte?:
Jag räknade på 16 av dina paneler i serie och tomgångsspänningen överskrider 1000V vid c:a -20 grader men jag bor själv i Skåne och så kallt blir det i princip aldrig. Jag skulle tro att systemet skulle fungera ändå med en 16-sträng, din växelriktare kan köra en sträng upp till 1000V. Däremot är den kortaste strängen minimum 4 paneler för att MPPT överhuvudtaget ska starta så hur det än blir löst måste strängarna vara längre än 4. Jag skulle säga minst 6 paneler per sträng.M Michaelamela skrev:
Tomgångsspänningen anges på paneletiketten till 53,9 Volt.
seriekopplad man alla 14 + 2 + 2 = 16 panelerna blir det 16 x 53,9 = 862,4 Volt, men det är vid 25 grader.
Jag har för mig man har en tumregel faktor 1,15 för vid kyla. Dvs 1,15 x 862,4 = 991,8 Volt. Nära 1000 Volt. Men växelriktartillverkarens beräkningsprogram ska ju tala om växelriktartillverkaren accepterar 16 st i serie eller ej. Accepterar det ej, då avsäger de sig nog alla garantierna pga att kopplingsreglerna frångåtts.
Michaelamela,
Är dina paneler så kallade bifacial, dvs att de kan tillgodogöra sig ljus även som infaller mot baksidan? Har du databladet för dem? Det vore intressant att se vad det säger.
seriekopplad man alla 14 + 2 + 2 = 16 panelerna blir det 16 x 53,9 = 862,4 Volt, men det är vid 25 grader.
Jag har för mig man har en tumregel faktor 1,15 för vid kyla. Dvs 1,15 x 862,4 = 991,8 Volt. Nära 1000 Volt. Men växelriktartillverkarens beräkningsprogram ska ju tala om växelriktartillverkaren accepterar 16 st i serie eller ej. Accepterar det ej, då avsäger de sig nog alla garantierna pga att kopplingsreglerna frångåtts.
Michaelamela,
Är dina paneler så kallade bifacial, dvs att de kan tillgodogöra sig ljus även som infaller mot baksidan? Har du databladet för dem? Det vore intressant att se vad det säger.
Redigerat: