A Arnodt skrev:
Tomgångsspänningen anges på paneletiketten till 53,9 Volt.
seriekopplad man alla 14 + 2 + 2 = 16 panelerna blir det 16 x 53,9 = 862,4 Volt, men det är vid 25 grader.
Jag har för mig man har en faktor 1,15 för vid kyla. Dvs 1,15 x 862,4 = 991,8 Volt. Men växelriktartillverkaren beräkningsprogram ska ju tala om växelriktartillverkaren accepterar 16 st i serie eller ej.
Jag räknade med 1,2 men det är nog skjutet från höften. Kikar i databladet från paneltillverkaren och 1,15 vid -25 verkar stämma. En fimbulvinter i Skåne är väl runt -15 utom i de nordöstra delarna som kan bli kallare. Det ger en faktor 1,12 c:a och då hamnar vi på c:a 966V vilket torde vara lugnt.
 
Okej, här är foto. Min man försöker rita ihop något då jag inte är att lita på när det kommer till att rita.

Första bilden är alltså de 8 panelerna i öst.
Andra bilden är på de 2 panelerna som är bredvid östpanelerna men på ett tak som går mot syd.
Tredje bilden är på de 12 panelerna i syd.
Fjärde bilden är 2 av 4 paneler i väst
Femte bilden är på de övriga 2 panelerna i väst samt de två som sitter åt söder.

i dagsläget är alltså panelerna på öst, väst, samt de fyra sydpanelerna som ligger precis precis öst och väst i en slinga. Och de 12 på södertaket i en slinga.
 
  • Solpaneler monterade på taket av ett rött tegelhus, synliga överst på bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler monterade på sluttande tak på en röd tegelbyggnad under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelhus med solpaneler på taket, synliga elinstallationer på fasaden och vita fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solpaneler monterade på taket av en rödtegelbyggnad, delvis skymda av gröna lövträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med 8 solpaneler monterade på en röd tegelbyggnad, omgärdad av gröna lövträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Sitter inte dessutom panelerna väldigt högt i nock och långt ut på sidorna vid vindskivor (bild nr 2), eller bara synvilla?
 
A Arnodt skrev:
Tomgångsspänningen anges på paneletiketten till 53,9 Volt.
seriekopplad man alla 14 + 2 + 2 = 16 panelerna blir det 16 x 53,9 = 862,4 Volt, men det är vid 25 grader.
Jag har för mig man har en tumregel faktor 1,15 för vid kyla. Dvs 1,15 x 862,4 = 991,8 Volt. Nära 1000 Volt. Men växelriktartillverkarens beräkningsprogram ska ju tala om växelriktartillverkaren accepterar 16 st i serie eller ej. Accepterar det ej, då avsäger de sig nog alla garantierna pga att kopplingsreglerna frångåtts.

Michaelamela,
Är dina paneler så kallade bifacial, dvs att de kan tillgodogöra sig ljus även som infaller mot baksidan? Har du databladet för dem? Det vore intressant att se vad det säger.
https://www.jinkosolar.com/uploads/619f40ec/JKM550-570N-72HL4-BDV-F1-EN.pdf

Denna ska det vara, men ja, det betyder ju inte att det är den.
 
M mortimer skrev:
Sitter inte dessutom panelerna väldigt högt i nock och långt ut på sidorna vid vindskivor (bild nr 2), eller bara synvilla?
Högt i knock skulle jag säga är en synvilla. Långt ut på sidorna ja, men inte över och där är en liten bit mellan innan vindskivorna börjar.

Det tänker jag att en besiktningsman får ta beslut om!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Högt i knock skulle jag säga är en synvilla. Långt ut på sidorna ja, men inte över och där är en liten bit mellan innan vindskivorna börjar.

Det tänker jag att en besiktningsman får ta beslut om!
Japp, se till att ni får allt dokumenterat av en besiktningsman.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är dubbelglas paneler, vilket är bra för livslängden, men tunga rackare 32 kg/st. Det svider nog rejält att få en i skallen, hualigen! De har bara 30 mm tjock alu-ram, vilket förefaller klent för så pass stor bauta-panel.
Det är bifacial paneler. De kan alltså tillgodogöra sig ljus som infaller på baksidan. Men det blir nog inte mycket ljus som kan infalla på baksidan av dem där på ditt tak, men litet grand. Som framgår av databladet så ökar deras märkeffekt 550 W vid t.ex. 5 % ljus(5 % av 1000 W/m2 är 50W/m2) in på baksidan till 550 + 27,5 = 578 W.

De panelerna är främst tänkta för att vara på markställning så de får mycket ljus på baksidan också.

Michaelamanela,
Vad är det för takbeläggning på taket? Det syns inte så bra. Är det takpapp?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Michaelamanela,
Vad är det för takbeläggning på taket? Det syns inte så bra. Är det takpapp?
Precis, det är takpapp.
 
A Arnodt skrev:
Det är dubbelglas paneler, vilket är bra för livslängden, men tunga rackare 32 kg/st. Det svider nog rejält att få en i skallen. De har bara 30 mm tjock alu-ram, vilket förefaller klent för så pass stor panel.
Det är bifacial paneler. De kan alltså tillgodogöra sig ljus som infaller på baksidan. Men det blir nog inte mycket ljus som kan infalla på baksidan av dem där på ditt tak, men litet grand. Som framgår av databladet så ökar deras märkeffekt 550 W vid t.ex. 5 % ljus(5 % av 1000 W/m2 är 50W/m2) in på baksidan till 550 + 27,5 = 578 W.

De panelerna är främst tänkta för att vara på markställning så de får mycket ljus på baksidan också.

Michaelamanela,
Vad är det för takbeläggning på taket? Det syns inte så bra. Är det takpapp?
Förlåt att jag lånar tråden lite.

Ni som har solceller, övervakas hela anläggningen i appen, panel för panel individuellt? Om inte, så blir det ju som för TS, man vet inte om en panel har pajat, eller det är felkopplat etc. Eller om effekten avtar över tid. De påstådda garantierna blir ju då värdelösa.

Ser man alla paneler i appen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Blejdarn
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Så uppfattade jag det också när jag gjorde en tolkning av bilder och text sent igårkväll. Men vi behöver en skiss från TS som bekräftar hur panelerna ligger.
Här kommer en ordentlig (?) skiss
 
  • Skiss av en byggnadsplan med markerade fönster och dörrar, inklusive en vinkelangivelse på 45 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Förlåt att jag lånar tråden lite.

Ni som har solceller, övervakas hela anläggningen i appen, panel för panel individuellt? Om inte, så blir det ju som för TS, man vet inte om en panel har pajat, eller det är felkopplat etc. Eller om effekten avtar över tid. De påstådda garantierna blir ju då värdelösa.

Ser man alla paneler i appen?
Som jag förstått det så har man optimerare kan man följa varje panel, vi har inte det och har därför insett att något är fel pga att vi producerade betydligt mindre än andra där vi bor fastän vi har större anläggning.
 
  • Gilla
kallekobra77
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Som jag förstått det så har man optimerare kan man följa varje panel, vi har inte det och har därför insett att något är fel pga att vi producerade betydligt mindre än andra där vi bor fastän vi har större anläggning.
Men om man har optimerare på vissa och inte på andra? Då ser man alltså bara de panelerna som har optimerare. Vad är det värt? Resten blir ju gissningslek...
 
Surduk,
Har man endast effektoptimerare t.ex. Tigo TS4-A-O på enstaka paneler, sätter man sådana givetvis då på paneler man vet drabbas av skugga. Det kan t.ex. vara man sätter sådana effektoptimerare på 2 st paneler i en seriekopplad sträng med totalt 12 paneler.

Man får av solcellsfirman också beräkning av förvändad kWh-produktion per månad och per år. Då kan man jämföra och se om något är tok.
Utöver det ser man på en dags effektkurva om den ser riktig ut, då det är en helt klar dag. Då ska man ha en sockertoppsformad kurva utan stora hack.

Michaelamela,
Har ni av solcellsfirman fått beräkningen för förväntad kWh-produktion per månad och per år? Den är mycket bra att ha för att jämföra. De beräkningarna brukar stämma väldigt bra, eftersom det är känt hur mycket solen bestrålar jorden per månad och per år.

Vad jag undrar är hur de har fäst takfästena när ni säger er ha takpapp? Har de penetrerat takpappen? Risk för vatteninläckage med tiden? En del solcellsfirmor har jag hört avsäger sig sådana jobb pga risk för vattenskador som de får bekosta. Onekligen gör de ju åverkan på takpappen genom att de fäster takfästen. Blir det läcka i framtiden är de då klart en misstänkt "bov".

För övrigt är nu hittills i aug 2022 medeltimspotpriset, dvs det så kallade rörliga elpriset för el i Elområde 4 hela 2,80 kr. Det innebär att köpa en kWh ström kostar dyra ca 4,80 kr/kWh, inkl. moms och hela kalaset. Så dyrt har aldrig tidigare ström kostat i Sverige. De som säljer sin solström till medeltimspottpriset får visserligen då ganska mycket 2,80 kr/kWh. Men månaden är inte slut ännu, det är 3 dagar kvar och rörliga elpriset kanske de höjer ännu litet ytterligare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Michaelamela,
Har ni av solcellsfirman fått beräkningen för förväntad kWh-produktion per månad och per år? Den är mycket bra att ha för att jämföra. De beräkningarna brukar stämma väldigt bra, eftersom det är känt hur mycket solen bestrålar jorden per månad och per år.
Det har vi inte fått . Ni skulle veta vad vi har fått. En liten plastficka med information om växelriktaren som ingick i förpackningen. Annars ingenting, precis ingenting.

Denna mening fanns dock i offerten när vi först skulle ha 38 paneler (som inte fick plats):
Solcellsinstallation 20,9kW, Installation vid söderläge kan årsproduktionen vara mellan 28-32 000kWh
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vad jag undrar är hur de har fäst takfästena när ni säger er ha takpapp? Har de penetrerat takpappen? Risk för vatteninläckage med tiden? En del solcellsfirmor har jag hört avsäger sig sådana jobb pga risk för vattenskador som de får bekosta. Onekligen gör de ju åverkan på takpappen genom att de fäster takfästen. Blir det läcka i framtiden är de då klart en misstänkt "bov".
De använde sig av något som heter CWL-plattor. Det var faktiskt bara eon av de vi efterfrågade offerter ifrån som inte monterade på papp. Övriga tre gjorde det.
 
  • Gilla
AndyD69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.