TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag hade intrycket att lagar och avtal som avser försäljning av egenproducerad el (dvs vi pratar om privatpersoner) explicit är begränsade till just solcellsproduktion. Eller att det finns skillnad mellan det och annan typ av elproduktion.
Har du möjligen länk till lag och/eller elavtal som understödjer att det är oberoende av produktionsmetod? (T ex att man kan sälja el producerad av en dieselgenerator.)
Tänker man så tappar onekligen ett batteri ett av sina användningsområden (att köpa billigt och sälja dyrt), nu misstänker jag att såvida man inte har väldiga skillnader i pris så blir nog den kalkylen svårt att räkna hem med "slitage" på batteriet.
Jag vill för egen del ha ett batteri för att kunna använda så mycket av min egenproducerade el så långt som möjligt med optionen att ladda batteriet under lågpris för att använda under högpris.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Menar du dimensionering av anläggningen?

Stalltipset jag fått är "så stor som huvudsäkringen tål". Blir ca 11 kW för 16A.

Anläggningen kommer överproducera mitt på dagen under sommarmånaderna, detta lagrar du i batteri (ovanligt och dyrt) eller säljer till nätägaren (automatiskt).

Vad jag läst kan man räkna med att panelerna täcker uppåt halva elbehovet sett över hela året.
har 20 amp säkring , bor i 70 tals hus med el element. Så kanske klarar lite till. Eller beror väl på taket iofs . Tror granne som ska ge offert har ca 20 paneler , sen varierar de väl mellan 200-300w så är osäker mellan 4-6kw timmen?
Han sa under en dag gör han åt ca 1kw sommar och säljer ca 9kw. Soliga dagar.
 
Danin Danin skrev:
har 20 amp säkring , bor i 70 tals hus med el element. Så kanske klarar lite till. Eller beror väl på taket iofs . Tror granne som ska ge offert har ca 20 paneler , sen varierar de väl mellan 200-300w så är osäker mellan 4-6kw timmen?
Han sa under en dag gör han åt ca 1kw sommar och säljer ca 9kw. Soliga dagar.
Panelerna är effektivare nu, uppåt 400 W. vad man får ut beror på antal men även vinkel, skuggning, eventuella optimerare etc
20 A tål väl typ 40 paneler, så fyll taket, mest söderläge helst
 
Redigerat:
L Lillgus skrev:
Jag började fundera på solceller för ett år sedan men kom inte till skott riktigt. Nu har jag läst in mig på ämnet ordenligt och kontaktade 7 företag för offert.
Endast ett återkom med besök och offert.
17500/kwp med montering i jan-feb.
Tycker det är rätt saftigt även om jag inte räknade med de priserna som gällde för ett år sedan.
Frågan är om man vackert ska ställa sig i kön eller avvakta och se vad som händer? Vi har ju ett val i närtid som kan påverka förutsättningarna också.
Kommer priserna någonsin gå ner eller blir det bara dyrare?
Hur resonerar ni som går i köptankar?
Det som möjligen kan sänka elpriset betydligt snabbare än att bygga ny kärnkraft kan ju vara om situationen i Ryssland tar en ny vändning så gasen till Europa skulle börja flöda igen.
Då tror jag att elpriset skulle komma ner en hel del även för våran del.
 
M Marco9000 skrev:
Jag ligger i den häraden i pris med ett batteri på 7,7kWh (har jag för mig), värt att tänka på är att om man väljer DC/DC laddning av batteriet kan man få ett större bidrag på växelriktaren då den ingår i lagringssystemet (50% kontra nuvarande avdrag på 15% för solcellsprylar).
Därför blir påslaget ofta billigare vid ny installation än om man gör det vid ett senare tillfälle.

Vill man däremot köra AC/DC laddning så spelar det ingen roll, integrationen mellan växelriktare och lagring blir kanske inte riktigt lika bra så man kanske tappar funktionalitet (har inte tittat på sådana lösningar) eller får ha funktionalitet på flera ställen.
I offerten jag fick skulle det kosta 9000 extra med ett 5kw batteri inkl smart meter. Precis som du skriver får man 50% på både batteri och växelriktare samt all elinstallation om man tar med det från början.
Har inte satt mig in i nyttan med batteri än för att bedöma när det är lönsamt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tåget har inte gått här, SE3 , lösning med standard VR kan levereras rätt snabbt, på hybrid VR med batteri / energilager är det väntetid till Mars - 23. Nätägaren här installerar och det känns tryggast så, dom har funnits i många år och lär inte gå omkull i första taget. Ska ta in offert på en anläggning om 30 - 36 paneler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Hur många offerter skulle ni säga att man behöver för att kunna göra en rättvis jämförelse. Sortera bort de dyraste och de sämsta och hitta något bra i mitten.
Jag har som sagt bara 1 än så länge.
Räcker det med 3 eller hur många har ni andra tagit?
Hade själv 3 offerter att jämföra med. Viktigaste är att de är rätt upplägg för ditt hus och dig (helhetsentreprenad, långsiktig teknik etc (
 
K Klabbis 3000 skrev:
Det som möjligen kan sänka elpriset betydligt snabbare än att bygga ny kärnkraft kan ju vara om situationen i Ryssland tar en ny vändning så gasen till Europa skulle börja flöda igen.
Då tror jag att elpriset skulle komma ner en hel del även för våran del.
och det är precis det Kreml har kalkylerat med. När elpriset blir så högt att folk har svårt att betala sina räkningar eller att det blir ransonering kommer de börja protestera och kräva sina politikers avgång. Politikerna kommer då vika sig i sitt stöd till Ukraina och säga till Kreml ”gör vad ni vill med Ukraina bara ni släpper på gaskranen och ger oss billig el igen”.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Panelerna är effektivare nu, uppåt 400 W. vad man får ut beror på antal men även vinkel, skuggning, eventuella optimerare etc
20 A tål väl typ 40 paneler, så fyll taket, mest söderläge helst
Jag vill ha tillräckligt många för att kunna leva high life på sommaren där familjen kan duscha varje dag, tvätta och diska när vi vill . Men skämt och sido, vill kunna sälja tillräckligt för att betala av tillräckligt för vintern som kommer.

Grannen snackar om avbetalningstid på 4-5 år med dessa elpriser.


Finns de något sätt att koppla loss sig från elnätet i Sverige eller är det olagligt ? O man värmer med ved under vintern och kör gas som matlagning, skulle den lilla solen klara täcka energibehov om man har batterier som kan lagra?
 
P Pär Fridholm skrev:
och det är precis det Kreml har kalkylerat med. När elpriset blir så högt att folk har svårt att betala sina räkningar eller att det blir ransonering kommer de börja protestera och kräva sina politikers avgång. Politikerna kommer då vika sig i sitt stöd till Ukraina och säga till Kreml ”gör vad ni vill med Ukraina bara ni släpper på gaskranen och ger oss billig el igen”.
Precis, och det är därför vi i Sverige måste hjälpa tex Tyskland trots att det var deras egna dumma
beslut som satte dem i den här sitsen till att börja med.
 
Danin Danin skrev:
Finns de något sätt att koppla loss sig från elnätet i Sverige eller är det olagligt ? O man värmer med ved under vintern och kör gas som matlagning, skulle den lilla solen klara täcka energibehov om man har batterier som kan lagra?
Det är absolut lagligt och möjligt att koppla loss sig. Såvitt jag vet kostar det inget heller. MEN det är dyrt att ansluta igen för dig eller kommande ägare.

Sedan brukar banken och försäkringsbolaget kräva att du vårdar huset och där ingår troligen att det är uppvärmt så kolla upp allt sånt innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
I offerten jag fick skulle det kosta 9000 extra med ett 5kw batteri inkl smart meter. Precis som du skriver får man 50% på både batteri och växelriktare samt all elinstallation om man tar med det från början.
Har inte satt mig in i nyttan med batteri än för att bedöma när det är lönsamt.
För 9000 är det värt med ett 5kWh med dagens elpriser (om jag kommer ihåg siffrorna rätt. Har för mig att man bör ligga under 2000kr / kWh för att det ska vara värt det. )
Normalt sett kostar ett 5kWh batteri ca 35-40tusen före det 50% avdraget.
5kWh ger drift i ca 3-5timmar under sommaren om strömmen försvinner och ca 10-15min mitt i vintern då det är svinkallt.
Så med ö-drift och lite övervakning hinner man tända en eld i kamin/öppenspis
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag hade intrycket att lagar och avtal som avser försäljning av egenproducerad el (dvs vi pratar om privatpersoner) explicit är begränsade till just solcellsproduktion. Eller att det finns skillnad mellan det och annan typ av elproduktion.
Har du möjligen länk till lag och/eller elavtal som understödjer att det är oberoende av produktionsmetod? (T ex att man kan sälja el producerad av en dieselgenerator.)
Allt jag hittar på nätet då det gäller att sälja el som privatperson går ut på att sälja "förnybar el" enl skatteverkets definition
( Med förnybar el menas främst el som framställs från sol, vind och vatten )
Så att sälja el från ett batteri som laddats med solel är ok.

Tror även att sälja el från batterier som laddats från nätet kan vara ok, iom att det står "främst" och att det inte uteslutet att man får göra det.

Dock har jag svårt att se att man ska lagligt kunna sälja elproduktion från en dieselgenerator som privatperson även om det skulle vara ekonomist fördelaktigt.

Då kommer vi till den roliga frågan ...
som man har solceller och batteri ... och skaffar en dieselgenerator som laddar batterierna .... hur blir det då??
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Stängningen av Ringhals 1 och 2 var väl ett beslut som togs av dess ägare Vattenfall eftersom kostnaderna för det underhåll som krävdes för att driva dom vidare överskred de beräknade intäkterna.
Detta försvinner ofta i debatten. Däremot har du helt rätt i att de rödgröna inte har förespråkat kärnkraft med sin politik direkt.
Det är heller inte förbjudet att bygga ny kärnkraft. Problemet är att det kostar så förbannat mycket att inget företag vill ta risken.
Själv är jag för kärnkraft.
Fotografi av en öppen rapport från Vattenfall om strategisk anläggningsutveckling på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Allt jag hittar på nätet då det gäller att sälja el som privatperson går ut på att sälja "förnybar el" enl skatteverkets definition
( Med förnybar el menas främst el som framställs från sol, vind och vatten )
Så att sälja el från ett batteri som laddats med solel är ok.

Tror även att sälja el från batterier som laddats från nätet kan vara ok, iom att det står "främst" och att det inte uteslutet att man får göra det.

Dock har jag svårt att se att man ska lagligt kunna sälja elproduktion från en dieselgenerator som privatperson även om det skulle vara ekonomist fördelaktigt.

Då kommer vi till den roliga frågan ...
som man har solceller och batteri ... och skaffar en dieselgenerator som laddar batterierna .... hur blir det då??
Hur blir det då med vadå? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.