Nissens
GK100 GK100 skrev:
Det är alltid motiverat om man gör en upprustning av elsystemet dessutom ekonomiskt gynnsamt i direkta ledet utan att göra dina högtstående bedömningar av "värde"-ökning/sänkning. Grubbla du vidare på din miljardaffär och fastna inte så mycket i dessa simpla ämnen där du trots allt är i stort utan insikter, kunskaper, färdigheter osv.
Den härskartekniken funkar tyvärr inte…

Jag har både insikter, färdigheter och kunskaper i ämnet, även om jag inte är någon expert. Själv har du inte förklarat eller motiverat ett jota i ämnet.

Du kan väl hänvisa till något som bekräftar någon värdeökning på ett hus om man jordar eluttagen. Om det är sant så borde det gå att hitta någonstans. Jag kan inte se någon sådan förankring i verkligheten, vilket är naturligt.

En dålig elanläggning sänker sannolikt värdet, annars förutsätts att den är i skick, jordad eller ej. Men någon nämnvärd värdehöjning är nog svår att få till enbart genom att jorda uttagen, vilket är frågeställningen i tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Ur säkerhetssynpunt är JFB överlägsen om du jämför med att jorda uttagen.

just pga det mesta vi ansluter idag är dubbelisolerat så gör inte jordning någon större skillnad.

Om du har JFB, hur motiverar du att dessutom jorda uttagen, både säkerhetsmässigt och ekonomiskt?
Jag vill inte att jag, mina kunder eller min familj ska dö av strömgenomgång pga. Att jordfelsbrytaren är trasig.

Tycker fortfarande du ska läsa på om 2felsprincipen.

hade du varit elektriker hade du inte argumenterat som du gör, nu besitter du en minimal teoretisk kunskap men saknar helt praktisk erfarenhet.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har både insikter, färdigheter och kunskaper i ämnet, även om jag inte är någon expert.
Ang värdering av bostäder kanske, det kan jag inte säga något om.
Men dina inlägg här visar att du är hopplöst okunnig inom grundläggande elsäkerhetsfrågor.
Där önskar jag att du lägger ned och låter bli att sprida definitiva påståenden som är direkt felaktiga.
Förklaringar finns i tråden, och här: Allt om ojordade uttag
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ang frågan i tråden anser jag att en underhållen elanläggning med skyddsjordade uttag tveklöst höjer värdet. Skyddsjordning är helt enkelt en så mycket bättre skyddsmetod än den gamla metoden "isolerade rum" som förbjöds på goda grunder 1994.

Att sätta en siffra på antal kronor är en annan sak. Jag hittar inga som helst uppgifter eller bilder på ditt hus så det går ju inte att bedöma, men 80 arbetstimmar låter vansinnigt högt. Det måste innefatta mer än bara skyddsjordning? Varför rekommenderade elektrikern i första inlägget att skyddsjorda uttagena? Fanns det mer att anmärka på?
Huset är mycket stort. Nu har vi nyss byggt ut så svårt att säga kvadratmeter, men mellan 200 och 300 fördelat på tre våningar. Några eldragningar har förra ägaren gjort. De är inte bra. Justerade en hel del i grannrummen till vår utbyggnad. Elektrikern sa att de kollar varenda uttag och han föreslog även att byta ut strömbrytare i varje rum. Vidare påstod han att det är nödvändigt att de har två gubbar som jobbar tillsammans om allt ska jordas.

Han menade att det skulle ta ca 80 timmar. Nu har han inte presenterat offerten än i dess helhet, men man kan väl anta att två gubbar på 80 timmar blir 80 000 kr i arbetskostnad? Där tillkommer material,

Fanns egentligen inget att anmärka på mer än de dragningar förra ägaren gjort, Jag tvivlar inte att de kommer göra ett bra jobb. Hade deras gubbar för att dra elen när vi byggde ut och fick uppfattningen att han var noggrann,

Vad är rimligt att betala för att skyddsjorda ett större hus? Behövs det jordas i de rum jag har arbetsutrustning (dator, skärmar, skrivare, osv) åtminstone?
 
Ok, 300 m² är ganska stort, men utbyggda delar måste väl ändå följa modern standard?
Men vi har inte sett huset, det har elektrikern.
Vill du ha en second opinion härifrån får du fota valda delar och lägga upp.
Hur gammalt är huset från början?
 
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lilla Yk skrev:
Huset är mycket stort. Nu har vi nyss byggt ut så svårt att säga kvadratmeter, men mellan 200 och 300 fördelat på tre våningar. Några eldragningar har förra ägaren gjort. De är inte bra. Justerade en hel del i grannrummen till vår utbyggnad. Elektrikern sa att de kollar varenda uttag och han föreslog även att byta ut strömbrytare i varje rum. Vidare påstod han att det är nödvändigt att de har två gubbar som jobbar tillsammans om allt ska jordas.

Han menade att det skulle ta ca 80 timmar. Nu har han inte presenterat offerten än i dess helhet, men man kan väl anta att två gubbar på 80 timmar blir 80 000 kr i arbetskostnad? Där tillkommer material,

Fanns egentligen inget att anmärka på mer än de dragningar förra ägaren gjort, Jag tvivlar inte att de kommer göra ett bra jobb. Hade deras gubbar för att dra elen när vi byggde ut och fick uppfattningen att han var noggrann,

Vad är rimligt att betala för att skyddsjorda ett större hus? Behövs det jordas i de rum jag har arbetsutrustning (dator, skärmar, skrivare, osv) åtminstone?
Som Bo skriver så är det väl bara den gamla delen av huset du eventuellt behöver fixa, så husets nuvarande storlek spelar mindre roll. Rimligen bör du kunna uppskatta storleken lite mer precist än mellan 200 och 300 kvm, genom att bara titta på hur stor hus ni.köpte (köpehandling) och hur mycket ni byggt ut (bygglov). Det spelar som sagt mindre roll då det mest är storleken på den gamla delen som är intressant. Storleken räcker dock inte för att avgöra, utan antal uttag och strömbrytare och hur komplext systemet är och hur mycket skarvar etc spelar ju också in.

Byta strömbrytare eller inte är svårt att svara på via nätet. Man kan byta av många skäl, exempelvis för att de är trasiga, för att man vill ha andra funktioner, för att man vill ha ett annat utseende eller för att man misstänker att förra ägaren slarvat i anslutningar. Är grejerna hela och bra monterade får man avgöra om det är värt kostnaden för en ny funktionalitet/utseende.

Framförallt så misstänker jag att ni har för avsikt att bo i huset i många år, med tanke på att ni byggt ut det. Behövs det bytas saker som är dåliga så byt! Är sakerna i bra skick men ni vill byta för annat utseende eller annan funktion så byt. För det dock för er egen skull, inte för att det ska generera någon värdestegring.

Jag bytte taket på huset och det gjorde jag för min egen skull, för att jag inte ville få problem med läckage. Eventuell värdestegring eller inte brydde jag mig inte om. Det går ändå inte att säga generellt. Är det 200-300 i ett område nsomhar högt tryck eller i en avfolkningsbyggd påverkar nog så mycket mer. I en avfolkningsbyggd är det väldigt svårt att ekonomiskt räkna hem många renoveringar i värdehöjande, men de behöver ändå göras.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
Hmmm, visst kan det höja värdet men det viktigaste är ju funktionen. Ett gammalt hus har ibland för låg huvudsäkring för att klara dagens elektronik, tex. Ledningar kan vara i dåligt skick eller så har någon gjort märkliga tillägg som egentligen är farliga eller bryter mot reglerna. Det är det viktigaste!

När vi flyttade in i vårt radhus från 58 för 23 år sedan hade vi inte råd att åtgärda allt. Vi prioterade det viktigaste, att köket blev helt jordat, tex. (det var 50/50, mycket märkligt...) Vi behövde dra fram en grupp till ny diskmaskin, så då gjorde vi det.
Badrummet fixades så vi kunde ha handdukstork.
Vid stor badrumsrenovering tillkom en jordfelsbrytare.

Sedan dess har det kommit in fiber, och då behövde jag uttag till routern så hela hallen jordades. Men alla sovrum och vardagsrummet är fortfarande ojordade. Jag tar väl dem efter hand, tänker jag, och börjar med arbetsrummet där jag har skärmar och datorer.
 
TRJBerg
Om jag skulle fundera på att köpa ett hus är nog min pris-prioritering denna, i ordning:
Läget.
Skicket på huset i stort (synbart och förväntat efter ålder osv).
Bostadsyta.
Dränering och VA.
Allmän standard (utom el).
Elsystemets skick i allmänhet, oavsett jordning/ej jordning.
Elsystemets jordning.

Om allting utom jordning stämmer för mig så skulle min budgivningsnivå inte påverkas av avsaknad av jordning.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man alltid kan lita på att skyddsjord är korrekt ansluten så behöver man i princip inte en jfb i en jordad anläggning. På samma sätt kan man säga att om du har en jordfelsbrytare som garanterat fungerar, så är skyddsjord helt onödigt.
Något förenklat kan man säga att en jordfelsbrytare mäter hur mycket ström som går ut i fas, och kommer tillbaka i nollan. Om dessa strömmar är lika stora så är allt som det ska, men om det saknas något då har strömmen tagit en annan väg vilket är fel varpå den bryter.

Så en jordfelsbrytare fungerar hur bra som helst i ett ojordat system,
fast... om någon rör vid fas och nolla och befinner sig i ett jordat utrymme (eller har gummistövlar på sig),
då kommer strömmen att gå genom personen precis som vilken last som helst och sedan gå tillbaka genom nollan och jordfelsbrytaren kommer inte att se några läckströmmar.

Därför har man jordledaren som är tänk att vara en alternativ väg för strömmen att åka tillbaka elcentralen och ner i marken, och INTE genom personer och prylar. Och om detta sker då får man en läckström som jordfelsbrytaren ser och kan bryta.

Därför finns det ingen anledning att skippa jordfelsbrytaren, dessa kan installeras i alla hus helt oavsett installation, kanske med undantag om du har tygkablar i väggarna (för dessa isolerar inte alltid som det är tänkt, så då kommer jordfelsbrytaren att bryta hela tiden, men har man så dåliga kablar då kanske man ska dra om dessa för att få en säker anläggning).

MEN, det finns en sak till som faktiskt berör frågan om jordat påverkar priset.
När man utökar en ojordad installation kan man åka på att den måste jordas pga dagens regler.
Detta kan göra framtida renoveringar markant dyrare, du behövde kanske bara flytta några uttag och dra fram lite nytt, och så säger elektrikern att hela huset måste dras om!

Därför skulle jag säga att ojordat sänker priset på huset så fort någon börjar räkna på det.
 
L Lilla Yk skrev:
Tack för svar. Kan ni enkelt förklara skillnaden mellan jordat och ojordat, vad menas egentligen med att det är jordat? Jag fattar att det inte är jord som man odlar med som vi talar om, men vad menas med ”jord” i det här sammanhanget?
"Jordning" finns i princip redan genom att ström bara tillförs ena vägen genom kraftledningarna men sedan bara leds ner i jordytan någonstans på närmare håll, från alla eluttag via den blå kabeln. Mäter man i det blå hålet ska spänningen vara noll, men du kan aldrig veta vilket hål som är spänningsbärande och vilket som är noll; båda måste betraktas som strömförande hela tiden. Spänningen (Volt) i ingående ledningar mäts i relation till jord, som antas ha en "potential" på noll Volt överallt. Stämmer inte helt, på energitäta industriområden kan det finnas ett per Volt i marken utanför vissa byggnader, men inte alla, vilket kan ställa till problem för känsliga övervakningsinstrument.

Vad elektrikern menar är istället skyddsjord, en extra gulgrönrandig kabel från alla uttag och som märker om det har blivit fel i någon ansluten apparat typ brödrost, hårtork eller strykjärn och bryter strömmen direkt i så fall. Det är rummet som är skyddsjordat, det går fortfarande att använda ojordade apparater som är dubbelisolerade (smal stickkontakt) men inte gamla stickproppar som inte har de extra kontaktytorna på sidorna, och som möter de tydligt synliga metallblecken i vägguttagen. Det är olagligt att byta ut eller modifiera en sådan gammal stickpropp för att kunna använda en ej skyddsjordad apparat eller lampa i ett jordat rum.

Idag måste alla nybyggnader ha alla uttag skyddsjordade, extrakostnaden är försumbar i sammanhanget.

I Norge måste alla elledningar bytas ut efter en längre tids drift, men inte i Sverige. Det är egendomligt, för dagens elstandard är bättre är gårdagens ur säjerhetssynpunkt och om inte det krävs några byggjobb i väggarna är kostnaden rimlig (en dag, två man) och vinsten ska inte räknas i pengar utan i säkerhet; många bränder i gamla hus beror på elfel, och man kan dö av ström genom kroppen (en elektriker har alltid vänster hand - närmast hjärtat - i fickan när han rotar i en okänd dosa).

Jag rekommenderar därför att följa elektrikerns råd, vilket i praktiken betyder omdragning av alla kablar där det inte redan finns en gulgrön kabel, för det går snabbast och de gamla kablarna har nog sett sin bästa tid och skall aldrig återanvändas och naturligtvis måste ojordade uttag bytas till jordade. Passa på möjligheten att få en modern liten "dosdimmer" insatt, det kan betyda mycket att kunna dämpa ljuset ftån vissa lampor på kvällarna, utan att bara släcka och göra rummet kolmörkt. Passa på att byta alla gamla glödlampor till strömsnåla LED, men kolla ljustemperaturen, är du van vid gult lampsken (2700-3000K) så gillar du nog inte det kalla skenet från ljuskällor med 4000-5000 K).

Personsäkerhet, brandsäkerhet, bekvämlighet – allt talar för en uppgradering.
 
K Kaninjan skrev:
När vi flyttade in i vårt radhus från 58 för 23 år sedan hade vi inte råd att åtgärda allt. Vi prioterade det viktigaste, att köket blev helt jordat, tex. (det var 50/50, mycket märkligt...)
Var det både köksdel och matplats i köket?
Om det var det och jordat i köksdelen och ojordat vid matplatsen så var det lagligt att bygga så ända fram till 1994.

K Kaninjan skrev:
Sedan dess har det kommit in fiber, och då behövde jag uttag till routern så hela hallen jordades. Men alla sovrum och vardagsrummet är fortfarande ojordade. Jag tar väl dem efter hand, tänker jag, och börjar med arbetsrummet där jag har skärmar och datorer.
Man får än idag utöka befintliga ojordade rum med ojordade uttag även om det innebär en ny grupp, MEN det gäller att rummet fortfarande är ”isolerad miljö”.
 
  • Gilla
Kaninjan
  • Laddar…
Som elektriker så skulle jag säga att allt borde vara jordat idag men jordfelsbrytare är absolut viktigast. Tyvärr påverkar inte jordningen värdet på huset så mycket i jämförelse med renoverat tätskikt, ny isolering, ny dränering runt huset osv. Saknad jordning är inte en kritisk punkt för husets skick så att säga. Dock tycker jag jordning i hela huset vittnar om en fräsch och modern standard.

Skyddsjord är som andra påpekar i den här tråden inte enbart till för personskydd utan leder bort störningar för såkallad EMC.

En stationär dator i en anläggning som inte är jordad kan skapa obehagliga krypströmmar som inte alltid är farliga men som kan ge "kittlingar" i fingrarna när man rör höljet på datorn. Vore datorn jordad så skulle de ha tagit vägen ut i jordledaren och inte dina fingrar.

Jordfelsbrytaren är enligt Elsäkerhetsverket något som inte ersätter skyddsjord. Att jorda är något som måste göras om vi gör en renovering med nya trådar.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När allt fungerar så går ström från elnätet via din elcentral till ex. din lampa i en eltråd som kallas "fas". Den ena pinnen i en kontakt. Strömmen går igenom lampan, som lyser. Och tillbaka till elnätet via den andra pinnen i kontakten, Returledaren kallas "neutral" eller "nollan".

Om det blir ett fel, så att höljet på din lampa/apparat kommer i kontakt med fas inne i lampan. Så kan det gå ström igenom en person som rör vid lampan. Strömmen går då tillbaka till elnätet via jord. du är samtidigt i kontakt med något jordat (ex. står du på ett blött badrumsgolv, där vattnet kopplar ihop dig med jord, via rören i huset).

Det finns tre olika säkerhetsfunktioner som skall förhindra sådana här olyckor. Den första som numera är "förbjuden". Är isolerad miljö. Då får det inte finnas någotnting i rummet som kan tänkas ha kontakt med jord. Så om du tar i något strömförande, så kan inte strömmen ta vägen någonstans, det blir ingen ström igenom dig. Nackdelen med detta är att det i praktiken alltid finns föremål i ett rum som direkt eller indirekt är i kontakt med jord. Detta är teorin bakom gamla ojordade kontakter.

Metod två är skyddsjord. Man har en 3e kontakt i alla uttag, (jordblecken påp sidan av en jordad kontakt). OM det blir fel, så är höljet på din lampa kopplad till den här skyddsjordningen, strömmen som skulle kunna gå igenom dig tar den lätta vägen direkt till skyddsjord, blir ingen ström igenom dig, och det blir troligen dessutom så hög ström att säkringen i centralen löser ut och bryter. Motståndet i en människokropp är så stort att strömmen vid en olycka inte blir så hög att säkringen löser ut. Men det är fortfarande en livsfarligt stor ström. Denna metod (som gäller idag), förutsätter alltså att alla uttrag är jordade, och att alla apparater är avsedda att kopplas in i jordat uttag.

Man får aldrig blanda metod 1 och två. Ett rum med ojordade kontakter får inte även ha jordaded kontakter, för då har man ju fört in jord i rummet, det är inte längre isolerat.

3e metoden som skall ses som ett (väldigt bra) komplement, är jordfelsbrytaren, Den sitter i centralen och mäter hela tiden hur mycket ström som går in i huset via fasledare, och jämför med hur mycket ström som går ut ur huset via neutralledaren. Om det "fattas" ström, so ex. istället går ut via en felaktig apparat som du håller i och vidare ut genom vattenrör till jorden utanför. Då löser jordfelsbrytaren ut direkt och bryter strömmen.

Om du har en jordferlsbrytare som komplement i en ojordad installation, och det går ström igenom dig, så får du en (väldigt) obehaglig stöt, innan strömmen bryts, men du överlever.

Om du har jordfelsbrytaren som komplement i en jordad anläggning, så kommer en felström att gå ut via skyddsjord, redan innan du rör vid apparaten, och jordfelsbrytaren ser att det saknas returström och bryter, du slipper få en stöt. Detta OM skyddjorden finns där och är korrekt inkopplad. Det vet man oftast inte förrän när olyckan sker. Men i det läget så skyddar jordfelsbrytaren iallafall, men du får den obehagliga stöten.

En fjärde skyddsmetod kallas dubbelisolering. Det är att lampor och apparater får en kraftigare intern isolering, som inte anses kunna bli fel. En sådan apparat får anväåndas i jordad miljö, trots att den inte är skyddjordad. I princip alla lampor man köper idag, och de flesta "småapparater" är dubbelisolerade. De har den platta eurokontakten, som kan sättas i ett jordat uttag trots att kontakten saknar jordbleck. På andra apparater sitter normalstora kontakter, men utan jordblecken (euro kontakten får bara användas till apparater som drar väldigt lite ström).

Men att komplettera en elanläggning med jordfelsbrytare är den största säkerhetshöjniningen man kan göra och dessutom till relativt låg kostnad. Givetvis under förutsättning att dte inte finns allvarliga fel i anläggningen, typ. uttag som luktar bränt, saknar kåpa eller liknande, Sådant måsta man alltid åtgärda omedelbart.

Hur skall man då prioritera. Man vågar aldrig rekommendera någon att inte höja säkerheten. Men beroende på omständigheterna, kan det vara så att man bör göra vissa förbättringar före andra, om man inte har en helt obegrändsad budget. Personligen har jag sett till att vid renovering/ombyggnad av rum i vårt gamla hus, så har vi jordat elen i respektive rum. Men då har det gällt lite större ändringar än att bara måla om. Där vi ändå gjort ingrepp i elen i rummet. Men jag skulle inte beställt ut en elektriker bara för att dra fram jord i rum där det saknas. Men som sagt rena elfel, måste ovillkorligen åtgärdas, det måste ha högsta prioritet. Det gäller även till synes oskyldiga fel, som ett uttag som ibland inte fungerar, strömbrytare som knastrar, sådant kan börja brinna.
Tack för en mycket bra genomgång!

En fråga dyker upp gällande metoden isolerad miljö. Mitt hus är byggt i början på 80-talet och har därmed ojordade uttag i de flesta rum. Men då jag har vattenburen värme är det ju knappast "isolerad miljö"? Elementen känns ju lika jordade som diskbänken. Fanns det något "undantag" för dem?
 
3e metoden som skall ses som ett (väldigt bra) komplement, är jordfelsbrytaren, Den sitter i centralen och mäter hela tiden hur mycket ström som går in i huset via fasledare, och jämför med hur mycket ström som går ut ur huset via neutralledaren. Om det "fattas" ström, so ex. istället går ut via en felaktig apparat som du håller i och vidare ut genom vattenrör till jorden utanför. Då löser jordfelsbrytaren ut direkt och bryter strömmen.

Om du har en jordferlsbrytare som komplement i en ojordad installation, och det går ström igenom dig, så får du en (väldigt) obehaglig stöt, innan strömmen bryts, men du överlever.
Tack för en utförlig förklaring. (y)

Jag avser att byta ut elcentralen i ett hus från -84 med dvärgbrytare och jordfelsbrytare.
Det saknas skyddsjord i våra tre sovrum och jag trodde det var en självklarhet att skyddsjord måste dras för att få jfb att fungera för sovrummen också.

Har två barn som är 4 och 2 år och jag vet själv vad jag höll på med som barn och el och vill ej att de skadas.
Vet att jag som barn skruvade upp en hårtork medans den var inkopplad i uttaget och att jag fick en rejäl stöt samt att säkringen gick i rummet :sweat:.

En elektriker ska komma och se över anläggningen på torsdag och ge offert.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
L LarsSt skrev:
Tack för en mycket bra genomgång!

En fråga dyker upp gällande metoden isolerad miljö. Mitt hus är byggt i början på 80-talet och har därmed ojordade uttag i de flesta rum. Men då jag har vattenburen värme är det ju knappast "isolerad miljö"? Elementen känns ju lika jordade som diskbänken. Fanns det något "undantag" för dem?
Finns ett skäl till att all nyinstallation ska vara jordad idag. Idag klassar man element av ledande material som en utsatt del. Även rör av metall är utsatta delar. Man tänker på något som kallas vagabonderande strömmar idag.

Förr hade man inte samma säkerhetstänk. Men över 100 år av elinstallation har gjort människan mer erfaren om alla risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.