1 499 516 läst · 24 663 svar
1500k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Förstår inte hur du kommer fram till siffran 12 kWh som sen blir 8 kWh?pacman42 skrev:Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...
Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.
I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.
Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.
Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.
Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...
Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
men om man ser till de nya bilarna från Kia och Hyundai samt VW och de andra i samma koncern så ligger deras kapacitet på runt 70 kWh. Det är rätt många som kör just de elbilarna nu och kan inte tänka mig att försäljningen skulle avta helt plötsligt
70kWh på ett batteri innebär normalt sett att ca 50kWh är tillgängliga, dessutom så använder man också bilen under dagen och det skall man också kompensera för.M mlb88 skrev:Förstår inte hur du kommer fram till siffran 12 kWh som sen blir 8 kWh?
men om man ser till de nya bilarna från Kia och Hyundai samt VW och de andra i samma koncern så ligger deras kapacitet på runt 70 kWh. Det är rätt många som kör just de elbilarna nu och kan inte tänka mig att försäljningen skulle avta helt plötsligt
12kWh är det som i mitt hushåll är förbrukning på morgon och afton som inte krockar med den nödvändiga laddningen och då jag är hemma. Sannolikheten att alla dessa skulle gå att använda är dock inte så stora, så jag använde 2/3 som ett rimligt värde.
Herregud vad trögt det är att diskutera på detta forum. Googla en gång och så kommer du fram till att tex VW id4 har 82 kWh batteri varav 77 kWh är användbart.pacman42 skrev:70kWh på ett batteri innebär normalt sett att ca 50kWh är tillgängliga, dessutom så använder man också bilen under dagen och det skall man också kompensera för.
12kWh är det som i mitt hushåll är förbrukning på morgon och afton som inte krockar med den nödvändiga laddningen och då jag är hemma. Sannolikheten att alla dessa skulle gå att använda är dock inte så stora, så jag använde 2/3 som ett rimligt värde.
Hur en modern bil skulle kunna ha 28 % av sitt batteri oanvändbart förstår jag inte ens hur du kan föreslå.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 608 inlägg
Man laddar till 80 % och laddar när man är nere på 10. Vips är det man använder i vardagen bara 70 % av det man max kan använda.M mlb88 skrev:
Vi förklarar gärna saker du tycker är svåra att förstå.
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
35 kWh dagligen nu på sommaren ! Herregud, ja det är ungefär vad jag gör av med på 1 vecka på sommaren ( 40 kWh ).pacman42 skrev:Ja, men slitaget finns fortfarande kvar, inte lika stort bara. Det finns överkapacitet i ett bilbatteri, men...
Jag gör slut på ca 12kWh från min bil på sex mil dagligen. Huset använder sig av ca 35kWh dagligen nu på sommaren. Högst effekt är det på kvällen (middag mm, framförallt ugn). I många elbilar är 35kW vad som skiljer fullt från tomt, eller bra nära i alla fall. I andra finns inte ens så mycket i batteriet.
I praktiken så skulle bilen kunna hjälpa dig med maximalt 8 kWh, men i praktiken kanske 4-6 bara. Om du på 6kWh i snitt lyckas spara 2kr så blir det 12kr/dygn, men du når nog inte dit. Vissa dygn är natten dyr. Andra dygn är dagen billig.
Slitaget på batteriet är inte linjärt, men man kan utifrån laddhybriderbändå räkna ut att det kanske kostar runt 50lre till 1kr per kWh (grova siffror). Så det vill till att man sparar mycket.
Nästa bekymmer är bilens batterigarantier, de kommer rimligen att påverkas av detta . Det har också ett värde.
Visst ibland kan det ge en vinst, men hur mycket kostar det att ta emot elen till huset? 50kkr i installation kanske? Jag vet inte. Kostar det 50kkr så blir det aldrig lönsamt...
Edit: jag har noterat att antalet billiga timmar på natten har börjat krympa också, dvs färre timmar att hinna ladda på, men å andra sidan kanske du kan ta ur lite mer ur bilen att tjäna på också.
Då är vi två personer. Hur många fruar och ungar har du ?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Hehe, gjorde av med 57kWh under hela juli månad. Vi är vid stugan mycket och nästan all grundförbrukning har jag kopplat till solceller i ödrift.E Elajomannen skrev:
10-80% är rekommendationen för maximal livslängd hos NMC-batterier som de flesta elbilar har för dess energidensitet. Det är inga absoluta gränser, vill man krama ur så lång räckvidd som möjligt kan man ladda till 100% om det bara sker någon gång då och då. LFP-batterier som Tesla verkar vilja gå över till har sämre energidensitet men är mycket tåligare så 5-95% är inget problem.Nötegårdsgubben skrev:
NMC = Litium-Nickel-Manfan-Kobolt
LFP = Litium-Järnfosfat
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Ja jag menade ca 40 kWh per vecka totalt, men eftersom även jag har paneler så blir det ca 10 kWh köpt per vecka. Främst då elektronik som står på dygnet runt , tv på kvällen och så förstås kyl o frys på natten. Inte mycket att orda om.F Finndjävel skrev:
Elbilar, fru och två tonåringar står för huvuddelen av elen. Lagar ni ingen mat hemma? Tvättar? Bara min laddhybrid laddas runt 8kWh per dygn, sedan har vi mopedbil på el och en ren elbil också.E Elajomannen skrev:
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Jaha du räknar in elbil. Nej det gör inte jag. Eftersom det är så varierande 0- 70 kWh per dygn så räknar jag inte med det i vad HUSET drar. Jag har fullt med mätare så jag håller isär HUSET och BILEN.pacman42 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 417 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 417 inlägg
Vid vilket elpris väljer ni bensinbilen före elbilen?
Vi har en köpt bensinbil som fyller 6år som drar 0.65
En leasad elbil som kostar 12kr per övermi
Om bensinbilen tappar 3kr/mil så är vår ekonomiska brytpunkt vid ca 1kr/kwh vid bensinpris på 19kr
Vi har en köpt bensinbil som fyller 6år som drar 0.65
En leasad elbil som kostar 12kr per övermi
Om bensinbilen tappar 3kr/mil så är vår ekonomiska brytpunkt vid ca 1kr/kwh vid bensinpris på 19kr
Ska man räkna på det sättet så säger jag 10kr kWh för min elbil har ingen värdeminskning då jag inte betalar för den..Attitudeswe skrev: