Nissens Nissens skrev:
Att värdet på huset ökar för att man har jordade uttag. Jordade uttag tillför i stort sett ingenting om man har jordfelsbrytare, så det lär inte heller påverka värdet på huset…

Du får nog ha referenser som stöder det du påstår, för det verkar helt ologiskt.
Då kan du börja med att visa källa på att värdet inte ökar. Jag är övertygad om att du bara hittar på.
Vad som är sant eller falskt i den frågan spekulerar vi bara om. Men om det saknad jord, så kan vi nog vara överens om att elsystemet är över 40 år gammalt. Kan mycket väl hålla, men skicket på det kan ifrågasättas. Många är inte så bevandrade i ämnet, utan tänker nog att det är säkrast med ett nytt elsystem. Därför Tror jag att det höjer värdet.
Sedan vet jag också att jorfelsbrytare är viktigare, men det var inte frågan. Dessutm sa jag att det ena inte uteslöt det andra, vilket du tycks tro.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bortsett från sladden mellan datoradapter och vägg så kommer jag inte på så mycket mer saker som används som är jordade idag. Kan du komma på fler, som inte är tänkta för kök, badrum eller utomhus?

I vägguttag hemma, bortsett just från kök, badrum och utomhus, så sitter det mest lampor, mobilladdare, stereo, tv etc. Samtliga dubbelisolerade. Jag vidhåller att det finns mycket saker i husägarlivet som går före att jorda uttag i sovrum, för de flesta och därför skulle inte jag betala en krona extra för att en tidigare ägare jordat uttagen.
Fairlane

Jag har jordad stickkontakt i multimediautrustning som skivspelare, slutsteg, NAS, datorer etc.

Genom att ha tillgång till jordade uttag ökar jag möjligheterna att använda EMC-filter för avstörning, och har mindre bekymmer att blanda störande och känslig utrustning i samma hus.

Behöver jag sätta in överspänningsskydd är även då tillgåmg till skyddsjord en fördel.
 
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Fairlane

Jag har jordad stickkontakt i multimediautrustning som skivspelare, slutsteg, NAS, datorer etc.

Genom att ha tillgång till jordade uttag ökar jag möjligheterna att använda EMC-filter för avstörning, och har mindre bekymmer att blanda störande och känslig utrustning i samma hus.

Behöver jag sätta in överspänningsskydd är även då tillgåmg till skyddsjord en fördel.
Ok, vi har olika utrustning. Min stereo har euro-kontakt till exempel. Jag skulle aldrig betala 50' extra för att det var jordat i samtliga rum, men alla är olika.
 
D
Jag tror att skyddsjordade uttag kan påverka en (ringa) andel av spekulanter att betala mer, nämligen de som inte kan just någonting om el men som vet att skyddsjord är standard numera.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Då kan du börja med att visa källa på att värdet inte ökar. Jag är övertygad om att du bara hittar på.
Vad som är sant eller falskt i den frågan spekulerar vi bara om. Men om det saknad jord, så kan vi nog vara överens om att elsystemet är över 40 år gammalt. Kan mycket väl hålla, men skicket på det kan ifrågasättas. Många är inte så bevandrade i ämnet, utan tänker nog att det är säkrast med ett nytt elsystem. Därför Tror jag att det höjer värdet.
Sedan vet jag också att jorfelsbrytare är viktigare, men det var inte frågan. Dessutm sa jag att det ena inte uteslöt det andra, vilket du tycks tro.
Nej, du påstår att jordade kontakter är värdehöjande. Jag personligen ser inget värde i att det är jordat, har aldrig hört någon annan göra det heller. I mäklarnas annonser står inget om det.

Så du påstår något som verkar osannolikt så då får du ju visa att det finns någon verklighetsförankring i det. Jag kan inte hitta det någonstans.

Jordfelsbrytare däremot är viktigt, men det kostar en ringa slant stt installera en sådan, så det lär inte höja värdet något nämnvärt ändå.

Vet inte varifrån du fått 40+ år, i verkligheten är det snarare 30+ år sedan man införde jordat mer än tidigare.

Väldigt få utrustningar behöver jord idag eftersom de är dubbelisolerade.

Hade jag köpt en gammal kåk idag hade jag installerat en jordfelsbrytare direkt, sedan hade jag sovit gott på nätterna där. :)

Att jorda uttagen utan att installera en jordfelsbrytare hade varit helt meningslöst.
 
  • Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jordat överallt i nybyggnation infördes 1994 så det är inte ens 30 år sen (byggdes i och för sig i stort sett inget alls 1992-1993).
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nyss sade du att jordade uttag höjer värdet, nu säger du något annat…
Ja, det stämmer nog. Min mening är att för att jordade uttag skall löna sig så måste en köpare gissa sig till att om uttagen ser nya ut så har nog faktiskt en elektriker trådat om de flesta grupperna. Vidare får man anta att denne elektriker haft lite yrkesstolthet och sett till att elanläggningens standard lyfts. Givetvis så kan någon ha köpt nya fina uttag och sen monterat dessa utan jord och sedan i prospektet skrivit "uttag bytt till jordat".

Så min tanke är att om det står något om elrenovering så finns det en förhoppning om att det faktiskt är mer saker som är gjorda och att det då skulle motsvara kring 50tkr beroende på husets storlek. Och att man får testa och titta så faktiskt är fallet.

T ex om man lyckas med att endast komplettera jordkabeln och sedan behåller gammal tygkabel så har man ju jordat men det har i princip 0kr i värde. Men om huset är nytt och kabel från den tiden fortfarande skulle vara bra så minskar ju värdet på åtgärden. Så man kanske ska nyansera svaret med att det beror på huset ålder.
 
Bortser man från läge så finns det i ärlighetens namn knappt något som ökar värdet på en fastighet utöver vad kostnaden varit för investeringen. Alltså är det få saker som ökar värdet jämfört med att man själv får det utfört efter inflytt. Rätta mig om jag har fel.

Först och främst bör man se ifall det ger ett ökat värde för en själv. Men vissa saker förutsätter man att det är utfört och gör snarare avdrag ifall det inte är gjort än att man betalar mer för att det finns (kommunalt VA, skapligt skick på fasad eller tak, bra grundläggande el osv).
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
En aspekt jag skulle vilja flika in är att arbetsgivarna mer och mer insett de ekonomiska fördelarna med hemarbete såsom minskade driftskostnader och krympta lokalytor, vilket gör att man som arbetstagare kanske vill ha justa eldragningar i hemmet, åtminstone där jobbutrustningen är. Kan jordade uttag för den målgruppen vara en faktor som höjer värdet? Själv stör jag mig enormt på alla förlängningssladdar som ligger på golvet för att koppla in dator, skärmar, router, skrivare, osv - uttagen räcker inte till.

Beroende på kostnad i kombination med ev värdehöjning skulle jag vilja jorda hela huset och samtidigt sätta in fler uttag i de rum som kan användas som kontor.

Ni som är helt emot jordning pga att det kanske kostar mer än det smakar - hur tänker ni kring att jorda i de rum där jordat blandats med ojordat pga att planlösningen öppnatsupp?
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Bortser man från läge så finns det i ärlighetens namn knappt något som ökar värdet på en fastighet utöver vad kostnaden varit för investeringen. Alltså är det få saker som ökar värdet jämfört med att man själv får det utfört efter inflytt. Rätta mig om jag har fel.
Tänk på att många köpare inte har lösa pengar att utföra tex. en takomläggning eller ny el, men nuvarande ägaren kanske har utrymme att ta lån på huset för att renovera.

Jag tittade just på ett hus med behov av takbyte (inte akut), direktverkande el (behövde vattenburet) och badrummen var snart kaput. Låna pengar till ett köp, visst. Men var ska 600 000 kronor till renoveringar komma ifrån. Jag kunde helt enkelt inte köpa huset oavsett pris på det.

Med stora renoveringsbehov begränsar man vilka som kan köpa och huset är fortfarande osålt.
 
  • Gilla
DataJonny och 3 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Ni som är helt emot jordning pga att det kanske kostar mer än det smakar - hur tänker ni kring att jorda i de rum där jordat blandats med ojordat pga att planlösningen öppnatsupp?
Det är inte tillåtet blanda. Risken är att något blir strömförande och sitter i de ojordade kontakterna och att man sedan tar på det och något som i sin tur är jordat genom ett jordat uttag.

Om man ser över vad man kopplar in är det lugnt. Många kontakter använder ju inte ens jorden.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det är inte tillåtet blanda. Risken är att något blir strömförande och sitter i de ojordade kontakterna och att man sedan tar på det och något som i sin tur är jordat genom ett jordat uttag.

Om man ser över vad man kopplar in är det lugnt. Många kontakter använder ju inte ens jorden.
Det är ju det jag tycker är knepigt. Öppen planlösning i all ära, men det skapar ju nya problem i o m att två, eller fler, rum blir ett.

hur vet man att en kontakt inte använder jorden?
 
Man måste ha lite verklighetsförankring också,.hur ofta händer det att någon utsätts för det scenario som diskuteras här?
Det är extremt osannolikt, risken att få en "stöt" bara för att man kan se det jordade köket från det ojordade matrummet för att man "öppnat upp" är ju bara löjligt.
Det finns betydligt viktigare saker att oroas för som husägare än ojordade uttag.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Man måste ha lite verklighetsförankring också,.hur ofta händer det att någon utsätts för det scenario som diskuteras här?
Det är extremt osannolikt, risken att få en "stöt" bara för att man kan se det jordade köket från det ojordade matrummet för att man "öppnat upp" är ju bara löjligt.
Det finns betydligt viktigare saker att oroas för som husägare än ojordade uttag.
Fast med tanke på hur billigt det är att jorda uttagen är man bra dumsnål om man inte gör det.
 
Nissens
J Jaggatagga skrev:
Tänk på att många köpare inte har lösa pengar att utföra tex. en takomläggning eller ny el, men nuvarande ägaren kanske har utrymme att ta lån på huset för att renovera.

Jag tittade just på ett hus med behov av takbyte (inte akut), direktverkande el (behövde vattenburet) och badrummen var snart kaput. Låna pengar till ett köp, visst. Men var ska 600 000 kronor till renoveringar komma ifrån. Jag kunde helt enkelt inte köpa huset oavsett pris på det.

Med stora renoveringsbehov begränsar man vilka som kan köpa och huset är fortfarande osålt.
Märkligt resonemang. Säljaren planerar sannolikt att köpa ett nytt boende, investerar hen mer i det gamla än vad det stiger i värde så blir det ju mindre pengar att köpa för…
Som att investera i att jorda alla eluttag, den investeringen lär ju inte återbetala sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.