J JohanLun skrev:
Vore det inte mer rationellt att skaffa en gammal husvagnskyl som går på gas eller el?
Elverk som kan driva/ladda dator har jag funderat på. Men utan internet kan jag inte jobba hemifrån mer än några timmar innan jag saknar mail, data eller system som inte finns lokalt lagrat.
Värmen (berg) tror jag inte går att driva på ett litet 3000kr elverk?
I min ovan nämnda husbil har jag ett mindre kylskåp som kan köra 230V, 12V och gasol. Kan nog funka i extrema fall. Bra tänkt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vore det inte mer rationellt att skaffa en gammal husvagnskyl som går på gas eller el?
Elverk som kan driva/ladda dator har jag funderat på. Men utan internet kan jag inte jobba hemifrån mer än några timmar innan jag saknar mail, data eller system som inte finns lokalt lagrat.
Värmen (berg) tror jag inte går att driva på ett litet 3000kr elverk?
Hej JohanLun

Bra tänkt

Hur vi löser vår egenberedskap blir mycket individuellt utifrån våra kunskaper och möjligheter. Det gjorde min pappa och hans grannar, under andra världskriget, varför skulle inte jag handla på ett liknande sätt.

Jag räknar med att mobilnätet klarar 1–4 timmar på reservkraft vid strömavbrott (kravet på mobiloperatörerna. Därför tänker jag se till att ”min del” av att det fiberbaserade fibernätet (internet) till huset fungerar. Ägaren av fibernätet (kommunen), ansvarar sedan för dess reservdrift vid strömavbrott.

Eftersom jag redan visste att min bergvärmepump vid inköpet (startad 2007) inte (med rimliga kostnader) kunde värma huset med elverk så såg jag till att kunna basera minst en veckas uppvärmning på ved. Med batterier/elverk driver jag sedan värmesystemets cirkulationspump separat vid strömavbrott och fördelar på det sättet värmen i huset och garaget.

Jag har i tidigare inlägg i tråden skrivit om detta, använd sökverktygen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vore det inte mer rationellt att skaffa en gammal husvagnskyl som går på gas eller el?
Elverk som kan driva/ladda dator har jag funderat på. Men utan internet kan jag inte jobba hemifrån mer än några timmar innan jag saknar mail, data eller system som inte finns lokalt lagrat.
Värmen (berg) tror jag inte går att driva på ett litet 3000kr elverk?
Något att tipsa om för att driva kyl o frys och även lite belysning några dagar.

Min bil saknar V2L möjlighet, däremot så går det utmärkt att ställa bilen i campingmode och därefter ansluta en omformare via kablar till batteriet. Så jag har monterat omformare inomhus, monterat en extra normkapsling med säkringar till det jag vill kunna driva vid strömavbrott. Kapslingen har stickpropp. Därefter satte jag två uttag 1 för kraft ifrån omformaren och 1 för normalkraft. Sedan en dosa på ytterväggar där jag ansluter de avklippta startkablar. Att anslut bilen tardå ca 2 minuter. Körde ett praktiskt prov i helgen på kyl o frys och nätverksprylar. 2 dygn tog 1% av bilens batteri !.

Brukar sällan ställa ifrån mig bilen med mindre än 50% batteri så jag känner mig trygg med att detta upplägg fungerar för lite nödbehov av el. Har skippat gasvärmare, har bara för matlagning. Däremot så har jag köpt 1000 st Ikea kronljus för att nödhålla temperatur. Räcker inte en vecka i - 20 grader men några dagar, när man stänger ett par rum. Det kritiska är nu vattnet där jag inte har någon bra lösning ännu.
 
Jag har som sagt en öppen spis med kassett i bruk på överplan, en vanlig öppen spis nere, utan kassett och ej i bruk.

Min förberedelse är att jag har/ har skaffat

- Ved som räcker ett par veckor
- en liten UPS som kan snyggt stänga ned mina NAS, man skulle kunna sätta den på fibern också men jag misstänker fibern ändå dör och tiden den är uppe är så kort att då är man inte intresserad av att jobba
- ett par (för få och små) dunkar med vatten. Har dock en sjö 5 min bort, misstänker att man kan ta det vattnet och ha till det mesta, kanske dricka om man kokar. Hade vart trevligt med en gammal brunn med hävertpump
- har både elbil och fossilbil. Försöker ha båda relativt fyllda. Tyvärr kan jag inte mata ut el ur elbilen.

Borde skaffa gott om t-sprit och ett spritkök (det finns nog nånstans ett stormkök).

Hur jag ska handla mat om det blir långvarigt elavbrott vet jag inte. Vi hade ett par timmars elavbrott förra veckan, 2ggr samma dag. Kunde inte laga mat. Barnen tyckte att vi kunde gå ned till centrum och köpa pizza eller sushi. Vårt lokala centrum var åxå utan el. :D (Har haft elavbrott längre än 1 minut en gång tidigare på de 9 år jag bott här, den gången var det säkert 5-6h. Har dock haft flera dagars elavbrott för massa år sen. Har förträngt hur vi löste maten då. Det var på sommaren. Föräldrarnas sommarställe fick även elavbrott vid stormen (vad den nu hette) för att par år sen, det tror jag varade i veckor då träd blåst ned över många ledningar. Farsan tog bort allt som kunde frysa och ingen var där ute.)
 
Och jag flyttar ut i husbilen (med gasol, solcell, elverk) samt ställer in fotogenkaminen i huset som jag då kan hindra sönderfrysning med. Nu tror jag att risken för att det ska bli under noll grader inomhus på en vecka är ytterst minimal, källaren håller garanterat omkring 4-5grader under mycket lång tid och över nollan troligen hela vintern. Internet, telefon, TV bryr jag mig inte så mycket om så fungerar det så fungerar det annars fungerar det inte.
 
Är det inte mer rimligt att det (om inte hela elnätet havererar) blir roterande avstängningar på några timmar?
Då känns ju upplägget som ett annat. Då är ju som jag tror jag skrev förut, bilbatterier med en vanlig laddare, en laptop, mobilladdare för dator och telefon på bilbatteriet det som behövs för att kunna jobba vidare. Laptopens och telefonens batterier håller troligen första 4h, sen har man nog resten av arbetsdagen per ext. batteri.
 
Hej

Det verkar att bli försenad uppstart av Finlands nya kärnreaktor, Olkiluoto 3, samt Sveriges kärnreaktor, Ringhals 4;

Gällande Finlands nya kärnreaktor, Olkiluoto 3, så räknar man att den går i gång den 10 december i år. Man hade måndagen den 29 augusti vid provdriften en störning på turbinsidan, ” ett mätfel i generatorns spänningsreglering”.
https://www.nyteknik.se/energi/darf...ka-reaktorn-plotsligt-bort-fran-natet-7036986

Dessutom försenas återstarten av Ringhals 4; ”Ringhals 4 ställdes av i mitten av augusti för årligt underhåll och bränslebyte. I samband med ett obligatoriskt test när verket skulle startas upp igen efter avställningen skadades tryckhållaren som är en av anläggningens större komponenter. Reparationen av den beräknas vara färdig den 30 november.”
https://www.dn.se/ekonomi/ringhals-4-ur-drift-under-hosten/

Så här skriver GP;
”Kärnkraftverket Ringhals 4 kommer inte att kunna startas som planerat efter sommarens årliga underhåll efter att en komponent gått sönder vid återstarten. Christian Holtz som är elmarknadsanalytiker vid konsultbolaget Merlin & Metis säger till TT att stoppet i Ringhals 4 kommer att ge en markant elprispåverkan.

– Det ena är att kraftproduktionen i södra Sverige minskar och det innebär att det kommer att priskoppla kraftigare mot kontinenten. Man kan tycka att det redan är höga priser i södra Sverige, men de är två till tre gånger så höga i Tyskland, Holland, Frankrike till exempel.

En annan prispåverkande konsekvens av stoppet är att överföringskapaciteten från norra till södra Sverige kommer att minska, förutspår Christian Holtz. – Det beror på att det uppstår en rad tekniska komplikationer när produktionen i Ringhals minskar. Vi har sett redan då man lade ner Ringhals 1 och 2 att överföringskapaciteten har minskat. Men nu utan Ringhals 4 med i produktionen så blir den konsekvensen värre."
https://www.gp.se/ekonomi/markant-prispåverkan-väntar-av-ringhalsstopp-1.79973254

Att ”överföringskapaciteten från norra till södra Sverige kommer att minska” genom stoppet beror på att generatorerna i kärnkraftverket normalt används för att tillföra reaktiv effekt till elsystemet. Det kompenserar då det reaktiva spänningsfallet i kraftöverföringen, spänningen höjs och mer aktiv effekt kan överföras genom ledningarna.

Det ser ut som att vi bör öka vår egenberedskap, för att klara strömavbrott.

Det kan bli en bekymmersam höst.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Finlands nya har kört sedan den 28/8 kl 1600, dom hade ett stopp den 29/8 mellan ca 1100 och 2200 efter det så har dom sakta ökat kapaciteten och kör just nu med en effekt av ca 1 MW. Kraftverket är fortfarande under intrimning men om allt fungerar ökas effekten successivt.
 
Logad Logad skrev:
Jag har för min del skaffat en gasolkamin på 4,2kW som kan använda de två P11-flaskorna jag har i husbilen. Går att ha inomhus om man tänker på ventilationen. Utöver det letar jag efter en portabel kraftstation som kan laddas från både nätet och solpaneler samt helst även från bilen (12V). Även skaffat kläder för svalare inomhusklimat.

Nu kommer eventuella rullande avbrott troligen inte bli mer än någon timme i taget och inte förrän spotpriset når pristaket på 42 kr.

Detta räcker förstås inte för ett veckolångt avbrott om inte solen lyser på dagarna i vinter. De solpaneler jag har uppe är konfigurerade som 2 strängar med 14 paneler i varje vilket ger en tomgångsspänning på 570V vilket kräver större växelriktare som klarar av den spänningen. Tanken är annars att komplettera med en laddarinverterare som kan kopplas till ena strängen vid behov men det kräver lite omkoppling på taket så jag kan dela ena strängen i 2x7 paneler för att få lägre spänning då jag inte hittar sådana apparater som tål mer än 500V.

Utöver detta har jag bara en öppen spis i gillestugan vilket inte är någon höjdare till reservvärme.
Då kanske det är dags med en insats i den öppna spisen. För teknik och el kan krångla.
 
A Avemo skrev:
Jag har varit med om upprepade strömavbrott under samma dag när det var kallt ute. Det var en båt med ström från kajen och det var en fas som försvann så att de trefasanslutna värmefläktarna inte längre kunde gå. En av de närvarande var noga med att genast slå på båda värmefläktarna så fort strömmen kom tillbaka för att hamnen skulle se hur mycket som krävdes. Detta var inte vem som helst. Det var en man som är mycket duktig på el och som borde veta mycket väl att en elektriker som byter en säkring dels inte alls ser hur mycket ström det går och dels inte kan öka kapaciteten om han kunde se det.

Efter ett par vändor så frågade jag elektrikern ute på kajen om han hade någon prognos för hur länge det skulle hålla den här gången. Han svarade något uppgivet att vi alla vid kajen hade 200A att dela på. Ville jag att säkringen skulle hålla längre så fick jag knacka på i alla båtar och be dem sänka sin värme. Vi stängde av vår ena värmefläkt och sedan fick vi ha kvar tre faser resten av dagen.
Jag har varit med om liknande men i större omfattning i Härjedalen jan 1979. Upplevde -47 på nyårsdagen. På nyårsafton hade det varit -49. Följande vecka var det kallt runt 40 grader. Med flera strömavbrott. Ett större som var 5-6 timmar vill jag minnas. När de kom tillbaka. Så slog det ifrån flera ggr. Radion gick då ut och uppmanade folk att stänga av sina värmeelement för att senare successivt slå på dem. Då fungerade det.

Bodde då i husvagn. Där bilen behövde elpatron. Med filt över motorn. Och motorvärmare mot oljetråget som värmde oljan.

För den som hoppas på sin husbil/vagn så räckte en gasoltub två dagar vid den typen av kyla. Då en på campingen inte hade någon elpatron till sin husvagn.

Flera camingäster hade ägaren stoppat. Då deras värmesystem hade gott sönder. Oss fick han inte tag på. Så han slog på värmen och chansade. Man sov då gott i 11 grader också.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej

I inlägg #176 frågade jag, om någon sett möjligheten att nyttja batteri till en elcykel
som reservkälla vid strömavbrott? Jag har ännu inte fått något svar.

När det gäller verktygsbatterier (t.ex. till elverktyg) så finns det idag exempelvis olika adapters avsedda att anslutas till 18 V batterier . Adaptern har sedan USB-A port som möjliggör laddning av enheter med 5V och upp till 2,4 A

Här en exempelvis en adapter för Makita (ADP05);
https://www.proffsmagasinet.se/mask...h-laddare/makita-adp05-batteriadapter-tz14557

Här en exempelvis en adapter för Bosch (ProCORE 18 V);
https://webshop.sov.se/katalog/elha...riadapter-bosch-gaa-18-v-24-usb-laddare-89622

Här exempelvis en adapter för DEWALT (DCB090);
https://www.proffsmagasinet.se/mask...-laddare/dewalt-dcb090-batteriadapter-jz11899

DEWALT har även en adapter som har både USB-A port och USB-C port (DCB094K-QW). USB-A porten kan leverera 5V och upp till 2,4 A från verktygsbatteriet. USB-C porten kan leverera 20V och upp till 5 A.

USB-C porten har dessutom dubbelriktade funktion som innebär att du även kan ladda verktygsbatteriet med en extern laddare på upp till 100 W effekt, d.v.s. med 5 A. Då laddas ett 5 Ah batteri på ca en timme.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...dare/dewalt-dcb094k-qw-batteriadapter-3094687

Jag har testat att ansluta DEWALT DCB094K-QW till några enheter med USB-C och även prövat ladda verktygsbatteriet via adaptern, det fungerade.

Jag kan idag, om det behövs, ladda mobiltelefon, dator, ficklampa etc. via USB-A eller USB-C. Där har jag idag olika Powerbank-lösningar, och nu även verktygsbatteriet som i sin tur kan laddas från elverket, inverter eller med 12V laddare från blybatterier.

Vid strömavbrott är det bra att ha reservlösningar för de funktioner man behöver.

”Tar man med paraplyet då regnar det inte”:)
 
S slurppe99 skrev:
Då kanske det är dags med en insats i den öppna spisen. För teknik och el kan krångla.
Hej slurppe99

Jag har satt in två spisinsatser (med glas i luckorna) i två öppna spisar som jag kan elda i vid strömavbrott. Se inlägg #58 och #749

De fungerar utmärkt. Att elda på det viset, kan göra att ett strömavbrott blir mindre otrevligt.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
E elmont skrev:
Finlands nya har kört sedan den 28/8 kl 1600, dom hade ett stopp den 29/8 mellan ca 1100 och 2200 efter det så har dom sakta ökat kapaciteten och kör just nu med en effekt av ca 1 MW. Kraftverket är fortfarande under intrimning men om allt fungerar ökas effekten successivt.
OL3 har en bild på inkörningsschemat här
Kuvanettisivuille_29082022.jpg
 
Och hos Svenska kraftnät kan man, nästan momentant, se hur mycket OL3 de fakto producerar. Man får göra sig omaket att bläddra lite i statistiken för att kunna jämföra bakåt i tiden.
 
Ja, innan OL3 brukade Finland producera 2700MW kärnkraft. Just nu är ena Loviisareaktorn nere för revision och den andra kommer att revideras när den är klar. Dessa reaktorer ger runt 530MW styck om jag minns rätt.

Idag ser man att de genererar drygt 3000MW så OL3 är uppe och producerar en hel del om än med mindre effekt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.