N noone70 skrev:
Nja… Snarare brist på konsekvensanalys, om tyska och svenska politiker hade gjort en konsekvensanalys på vad nedläggning av 6 svenska och i princip alla tyska kärnkraftverk(130-150TWh/år) och att göra tyskland helt beroende av rysk gas skulle innebära för vår energiförsörjning innan de tog besluten att lägga ner kärnkraftverk så hade vi inte suttit i den här skiten

Men du har rätt i att nu kan vi inte göra ett skit…
Verkligen så. Sjukt störigt. Vi kan inte göra ett skit nu. Allt vi gör måste vara långsiktigt. Vilket är tvärt emot dagens politik. Bidrag kommer vara tvunget att ges. That’s it. Och sedan får vi klaga. Klaga tills vi tröttnar. Så politikerna tydligt hör oss. Vi kan förvisso avsätta rödgröna blocket. Vi kan iofs bränna 70000 liter olja i timmen. Och be till vindgudarna.
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du påstår det. Har du någon som helst faktabaserad skrift där detta har beräknats?
Eller är det mer en känsla?
Stapeldiagram som visar utsläpp av växthusgaser i gram CO2e/kWh från olika kraftslag inklusive kärnkraft, vattenkraft och vindkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jo, nu är det ju så demokratier fungerar, beslut tas av folkvalda, är detta dåligt menar du, vilket statsskick borde vi ha?
Det var ett konstaterande.

Men ska man vara korrekt så röstar man på partier, partierna väljer ut individerna som sedan sitter i Riksdagen. Riksdagen väljer Regering med Statsminister. Visserligen finns det möjlighet att kryssa en person men det är få som använder detta, och de flesta sätter ett kryss för partiledaren som ändå kommer in i Riksdagen.

Sveriges statsskick är för övrigt Monarki, med en kung som vi inte väljer.
 
C cbrolin skrev:
[bild]
Varför berättar du inte källan?
 
V mutalisken skrev:
I dagsläget kan vi tyvärr göra varken eller. Utbudet tar årtionden. Efterfrågan är styrd av brist på gas. Vi kan ändra elprismodellen om 2-4 år.
Varför inte försöka ändra modellen nu?
Ett par ganska små "regleringar" borde kunna göra att 2% av volymen inte kan 20 dubbla priset på bulken. Om de sista procenten är jättedyra så låt dem få ta det säljpriset, men låt inte de som lagt sina säljpriser mycket lägre få samma pris. Lägg en exportrestriktion på allt som överstiger en basnivå (med årstidsvariation) vi förväntas konsumera. Låt konsumenter kunna lagstadgat köpa el till någon slags mixpris där ett visst antal kwh inte kan prissättas som den dyraste kwh.

Modellen måste ju både premiera att förbruka mindre när det är brist, men göra att ockerpriserna som sätts av att alla får betala det dyraste priset och inte den genomsnittliga säljkursen undviks.

Säkert finns något ännu bättre sätt än detta, problemet är väl just att elen måste konsumeras precis när den skapas.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
[bild]
Jag saknar CO2 utsläppen från byggnationen i diagrammet samt källa vart datan kommer ifrån.
 
J JohanLun skrev:
Varför inte försöka ändra modellen nu?
Ett par ganska små "regleringar" borde kunna göra att 2% av volymen inte kan 20 dubbla priset på bulken. Om de sista procenten är jättedyra så låt dem få ta det säljpriset, men låt inte de som lagt sina säljpriser mycket lägre få samma pris. Lägg en exportrestriktion på allt som överstiger en basnivå (med årstidsvariation) vi förväntas konsumera. Låt konsumenter kunna lagstadgat köpa el till någon slags mixpris där ett visst antal kwh inte kan prissättas som den dyraste kwh.

Modellen måste ju både premiera att förbruka mindre när det är brist, men göra att ockerpriserna som sätts av att alla får betala det dyraste priset och inte den genomsnittliga säljkursen undviks.

Säkert finns något ännu bättre sätt än detta, problemet är väl just att elen måste konsumeras precis när den skapas.
För att du behöver övertyga alla andra länderna att prismodellen skall uppdateras på ett sätt som ger dem en nackdel. Samt så finns det säkerligen kontraktstider.
 
V mutalisken skrev:
För att du behöver övertyga alla andra länderna att prismodellen skall uppdateras på ett sätt som ger dem en nackdel. Samt så finns det säkerligen kontraktstider.
Det verkar ju inte vara några problem att justera maxtaket när det behövs.
Varför inte även 70%-regeln?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det verkar ju inte vara några problem att justera maxtaket när det behövs.
Varför inte även 70%-regeln?
Om jag är tyskland, varför skulle jag gå med på att ändra en prissättningsmodell som då gör att priset för mig blir signifikant dyrare?
 
V mutalisken skrev:
Om jag är tyskland, varför skulle jag gå med på att ändra en prissättningsmodell som då gör att priset för mig blir signifikant dyrare?
Kanske pga länder som hjälper dig slår näven i bordet?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Jag saknar CO2 utsläppen från byggnationen i diagrammet samt källa vart datan kommer ifrån.
Byggnationen är inkluderad i infrastrukturen.
 
K karlmb skrev:
Varför berättar du inte källan?
Tror du jag har ritat diagrammet själv?
 
tommib
Kan du inte bara spotta ur dig var det kommer ifrån.

Det närmaste jag orkar komma är detta: https://group.vattenfall.com/se/nyh...2021/livscykelanalysen-som-slagtra-i-debatten

Notera de slående likheterna i diagrammet. Jag har ingen lust att jaga den faktiska rapporten. Däremot hittar jag denna rapport som jag skummade där Vattenfalls rapport nämns.

https://www.analys.se/wp-content/uploads/2018/09/lcaer-om-karnkraft-i-debatten-rapport2018.pdf

Orkar inte gräva mer just nu. @cbrolin kanske bara kan svara på frågan...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kan du inte bara spotta ur dig var det kommer ifrån.

Det närmaste jag orkar komma är detta: [länk]

Notera de slående likheterna i diagrammet. Jag har ingen lust att jaga den faktiska rapporten. Däremot hittar jag denna rapport som jag skummade där Vattenfalls rapport nämns.

[länk]

Orkar inte gräva mer just nu. @cbrolin kanske bara kan svara på frågan...
https://www.google.com/url?sa=t&sou...ChAWegQIGBAB&usg=AOvVaw0TEDDGFgtFWggAcwTgZCc5
 
C cbrolin skrev:
Tror du jag har ritat diagrammet själv?
Att ange källa hör till god debstt-ton.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.