S Sir Duke skrev:
Men vete tusan om priserna till kund kommer sjunka... Efterfrågan är ju tokhög ändå vilket är prisdrivande.
Jo men samtidigt ett politiskt beslut och tillgång ändras i en handvändning.

Själv tänker jag vänta och satsa på att polykristallina paneler kommer ut på marknaden om 4-6 När de nu lyckats klämma ut 50% effektivitet ur dem är resten ingenjörs- och produktionskonst. Tiden tänker jag använda till att skaffa mig ett par begagnade paneler med elektronik för att lära mig hur det funkar och hur jag sätter upp ett system själv.

• Gilla
  • Älska
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Jag går också i solcellstankar men har avvaktat pga. huset är nytt och jag vill gärna avvakta byggarantin och har fortfarande lite otalt med säljaren och byggaren så vill ogärna hamna i en sits där de skyller på att jag installerat solceller och vägrar fixa det som återstår. Tyvärr så kom det där sabla kriget emellan och nu är priserna/leveranstiderna därefter. Jag tror att det kan bli lugnare nästa år när det spås bli en lågkonjunktur och räntorna biter igenom lite mer. Fast då kanske risken är stor att en del av installatörerna går i konken istället.

Jag är egentligen inte så orolig för prisbilden i sig. Jag resonerar som så att om jag tar ett bolån på 200 kkr och besparingen täcker räntan så har jag ju tjänat in detta. Dessutom kommer det nog dröja innan elpriset går tillbaks till de nivår det var innan kriget. Det kan säkerligen dröja 5 - 10 år och då kan investeringen ha betalat sig till hälften. Däremot är jag mer orolig med att välja en leverantör som gått i konken om 2 - 3 år och stå med en anläggning som inte fungerar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
OT.
Kriget och gastjafset har inte gjort saken bättre, tvärtom.
Men elpriserna sköt faktiskt i höjden redan i december förra året och invasionen var i februari i år och så vidare, så allt kan vi inte skylla på krig, vi har även politiska beslut som påverkat. Även Covid ställde till det en hel del med leveranser. Vinglig värld.

• Gilla
Incoog
  • Laddar…
Jag vet inte var i Halland du bor, men jag har haft flera installatörer hos mig i norra Halland hemma. Flera av dessa har givit offerter runt 12000 kr/kWp. Alla dessa i nutid.

Själv fick jag mina solceller (16,4kW (41*400W) installerade för ca 1,5 sedan och då hade jag fått den slutgiltiga offerten och beställde i slutet av september 2020. Kostnaden efter 15% grön ROT avdrag blev ca 8800kr/kW.

Hade jag beställt i april förra året hade anläggningen varit nästan 16000kr billigare för liknande paneler. Beställer man idag får man ca 10% bättre paneler (440W-450W) men priset har jag tyvärr inte koll på idag.
När jag tog in offerter hösten 2020 så var E.ON och Vattenfall dyrast men via villaägarna kan man få rabatt hos vattenfall då och då.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Solceller är slut, tyvärr. Har installerat en del mindre offgridlösningar under ett antal år. Strax innan Covid kunde jag köpa paneler för 0,35€/W, nu är dom uppe i 0,61€/W från samma återförsäljare. Ökningen bara under sommaren har varit 6-7% varje månad, ser inte att det skulle sluta öka.

• Gilla
  • Haha
MichaelOberg och 4 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Det jag menar är om priserna drar iväg så försämras lönsamheten. Och om det finns någon chans att priserna kommer sjunka igen eller bara fortsätta upp.
Vågar man köpa nu när kanske hypen är som värst eller ska man va kall och vänta.
Jag tror inte det är någon hype, alltså fluga. Utan det är logiskt att många vill bli mer självförsörjande, och med miljövänlig teknik dessutom. Det som fick mig att slå till är elpriserna som slår nya topprekord varje dag och det finns inget i korten som signalerar en tillbakagång.

X xhosa skrev:
jag funderar på hur de skall klara sig när det börjar ramla hagel som pingpongbollar på den i 200km/timmen.
För att inte tala om min Volvo... (Apropå Båstad. Och Örebro för rätt länge sedan). Det är ett fenomen som kommer att upprepa sig oftare pga klimatförändringarna...
Köpte Solarwatt glas/glas paneler just för att de klarar bl.a. rejäla hagel mm.30 års garantier Bara 310W men de är mindre 168x99 cm vilket passade för att maxa våra tak och vi fick upp 78 st 3x26 st istället för 2x24 med 400 W större solceller. Blev 24.180 W mot 19.200 W och dessa har vi fördelat i 3 väderstreck.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har svårt att se att elpriserna kommer att stabilisera sig närmaste 5 åren och kommer enl vad jag tror att vara väldigt höga nästkommande 10.

Anledningar:
* Oavsett vad dagisbarnen i Riksdagen säger, så tar saker tid att åtgärda oavsett om det är i Sverige eller Tyskland eller nått annat EU land. 10 år för el-infrastruktur som minst måste man nog räkna med.
* Alla gröna industrisatsningar som kommer att dra massor med el.
* Om transportsektorn ska över till el ... räkna med att bara den drar lika mycket som hela Sverige gör idag.
* Det tar kring 4-5 år innan EU lyckats på allvar ta sig ur Putins gasgrepp.
Ha. Du låter som jag. Det ser inte lovande ut. Förbered er på höga priser framöver. Inte bara detta år som vissa tror.

Om 5 år kommer det inte finnas effekt att skicka från norr heller. Jag bor i Norrbotten och jobbar på vattenfall, det är stort sug efter elströmmen.

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Det är installatörens/säljarens tid nu, inte tid att skicka offerter ens De kan ta mycket högre priser nu. Skulle gissa att fantasipriserna sjunker om 2-3 år när utbudet kommer ifatt. Om en anläggning idag kostar 25-50 tkr mer än om 2-3 år så är det ju extremt dumt att hoppa på tåget idag. Dumt att stressa nu. Jag avvaktar, missade tåget :worried:

• Gilla
Hansk71 och 3 till
  • Laddar…
B Broker skrev:
Köpte Solarwatt glas/glas paneler just för att de klarar bl.a. rejäla hagel mm.30 års garantier Bara 310W men de är mindre 168x99 cm vilket passade för att maxa våra tak och vi fick upp 78 st 3x26 st istället för 2x24 med 400 W större solceller. Blev 24.180 W mot 19.200 W och dessa har vi fördelat i 3 väderstreck.
Vad blev deg för växelriktare för det ?

• Gilla
P-O J
  • Laddar…
Mulleson Mulleson skrev:
Ha. Du låter som jag. Det ser inte lovande ut. Förbered er på höga priser framöver. Inte bara detta år som vissa tror.

Om 5 år kommer det inte finnas effekt att skicka från norr heller. Jag bor i Norrbotten och jobbar på vattenfall, det är stort sug efter elströmmen.
Elpriserna kommer aldrig att gå ner mera. Klimatlobbyns mål har alltid varit att el ska vara en lyxvara endast för en liten elit (dit dom räknar sig själva).

Priserna vi betalar nu är ett resultat av 20års målmedveten politik, det kommer aldrig att ändra till det bättre.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vad blev deg för växelriktare för det ?
Köpte en Growatt 10 KW hybrid med off gridlösning för cellerna i söder 30 st och en Growatt vanlig växelriktare 15 KW för de 24 i Öst och de 24 i Väst.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Priset på polysilicon väntas gå ner till 2024. Förhoppningsvis så lugnar sig världsläget ner sig så att materialkostnaderna sjunker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.