13 867 läst · 94 svar
14k läst
94 svar
Dolda felförsäkring
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Men hade du kunnat se dem under visningen eller besiktning? Alltså fanns de där då tror du, eller gömdes de undan? Att du inte tittade säger ingenting om ansvarsfrågan (som du väl iofs. nog faller på ändå på andra punkter som diskuterats ovan).J JJP94 skrev:
Redigerat:
Jag såg inte den. Den låg bakom avloppsröret!Nötegårdsgubben skrev:
Dödsbon som sålt så förmodar jag att det varit med friskrivningsklausul, för när försäljningen är klar och arvet delats så upphör vanligtvis den juridiska personen (dödsboet) att existera, och då finns ingen att kräva något av.J JJP94 skrev:
Visst, det kan finnas anledning att låta dödsboet finnas kvar ytterligare en tid.
nej, inget om friskrivningsklausulG GabrielH skrev:Dödsbon som sålt så förmodar jag att det varit med friskrivningsklausul, för när försäljningen är klar och arvet delats så upphör vanligtvis den juridiska personen (dödsboet) att existera, och då finns ingen att kräva något av.
Visst, det kan finnas anledning att låta dödsboet finnas kvar ytterligare en tid.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Så trodde jag också att det var. Men en advokat jag pratade med i ett annat sammanhang hävdade att det är inget problem att stämma ett avslutat dödsbo för dolda fel. Det görs då en tilläggsboupteckning där den "nya" skulden tas upp. Arvingarna får betala tillbaka en del av sitt arv för att täcka skulden (dock aldrig mer än de har ärvt).G GabrielH skrev:Dödsbon som sålt så förmodar jag att det varit med friskrivningsklausul, för när försäljningen är klar och arvet delats så upphör vanligtvis den juridiska personen (dödsboet) att existera, och då finns ingen att kräva något av.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
J JJP94 skrev:
Hur mycket tror du att en avgnagd diskmaskinsslang skulle ha påverkat budgivningen då?
Ja,så fungerar det i teorin. Men i praktiken är det inte alltid så enkelt att göra en tilläggsbouppteckning. Arvingar kan ha använt sitt arv och inte ha möjlighet att betala tillbaka. Så det är inte givet att man får ersättning även om man vinner inåker.H hempularen skrev:Så trodde jag också att det var. Men en advokat jag pratade med i ett annat sammanhang hävdade att det är inget problem att stämma ett avslutat dödsbo för dolda fel. Det görs då en tilläggsboupteckning där den "nya" skulden tas upp. Arvingarna får betala tillbaka en del av sitt arv för att täcka skulden (dock aldrig mer än de har ärvt).
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Självklart så är det int så enkelt. Dolda fel är aldrig enkelt att få ersättning för.K klimt skrev:
Men en för arvingar lite läskig detalj här är att arvingarna har ett solidariskt ansvar för skulder av den här typen. Så köparen kan välja att gå på en av arvingarna, som verkar lättast att få betalt av. Sedan får arvingarna göra upp mellan sig.
Det är ETT skäl till att dödsboförsäljningar bör ha friskrivningsklausul.
detta va orsaken till stoppet! Ett hål i avloppetH hempularen skrev:Självklart så är det int så enkelt. Dolda fel är aldrig enkelt att få ersättning för.
Men en flr arvingar lite läskig detalj här är att arvingarna har ett solidariskt ansvar för skulder av den här typen. Så köparen kan välja att gå på en av arvingarna, som verkar lättast att få betalt av. Sedan får arvingarna göra upp mellan sig.
Det är ETT skäl till att dödsboförsäljningar bör ha friskrivningsklausul.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Så har jag också lärt mig att det är, men också att det är förenat med visst extra besvär att återöppna ett skiftat dödsbo.H hempularen skrev:
Tänker man lite mer på frågan blir det ju likt ett ofrivilligt handelsbolag, där delägarna var och en är fullt ut betalningsskyldiga för bolagets åtaganden. Så kan det ju inte gärna vara, utan det måste väl vara begränsat till det man ärvt, men ändå.