F Festlund skrev:
Om du ser/sett fällor, hur hade du tänkt klassa det som ”dolt fel”?[/

det va ju inte så att jag såg dem under visningen ‍♂️

Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Låg det redan fällor där så är det inget dolt fel..

Okej, tack

J JJP94 skrev:
det va ju inte så att jag såg dem under visningen
Men hade du kunnat se dem under visningen eller besiktning? Alltså fanns de där då tror du, eller gömdes de undan? Att du inte tittade säger ingenting om ansvarsfrågan (som du väl iofs. nog faller på ändå på andra punkter som diskuterats ovan).

Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men hade du kunnat se dem under visningen eller besiktning? Alltså fanns de där då tror du, eller gömdes de undan? Att du inte tittade säger ingenting om ansvarsfrågan (som du väl iofs. nog faller på ändå på andra punkter som diskuterats ovan).
Jag såg inte den. Den låg bakom avloppsröret!

J JJP94 skrev:
Jag såg inte den. Den låg bakom avloppsröret!
Om du såg den eller ej spelar inte någon roll, frågan var om det *gick* att se.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du såg den eller ej spelar inte någon roll, frågan var om det *gick* att se.
jaa får det väl bli på den frågan.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J JJP94 skrev:
ja, och det är ingen som vet svaret i och med det är dödsbo. Men tack för du tog dig tid
Dödsbon som sålt så förmodar jag att det varit med friskrivningsklausul, för när försäljningen är klar och arvet delats så upphör vanligtvis den juridiska personen (dödsboet) att existera, och då finns ingen att kräva något av.
Visst, det kan finnas anledning att låta dödsboet finnas kvar ytterligare en tid.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
G GabrielH skrev:
Dödsbon som sålt så förmodar jag att det varit med friskrivningsklausul, för när försäljningen är klar och arvet delats så upphör vanligtvis den juridiska personen (dödsboet) att existera, och då finns ingen att kräva något av.
Visst, det kan finnas anledning att låta dödsboet finnas kvar ytterligare en tid.
nej, inget om friskrivningsklausul

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G GabrielH skrev:
Så trodde jag också att det var. Men en advokat jag pratade med i ett annat sammanhang hävdade att det är inget problem att stämma ett avslutat dödsbo för dolda fel. Det görs då en tilläggsboupteckning där den "nya" skulden tas upp. Arvingarna får betala tillbaka en del av sitt arv för att täcka skulden (dock aldrig mer än de har ärvt).

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S
J JJP94 skrev:
tack för svaret. diskmaskinen märkte jag att det läkte första gången jag körde den. I och med låg en pöl i köket när jag kom in sen.
anser det vara ett dolt fel i och med råttorna har ju ätit på det innan jag fick tillgång till huset.

Hur mycket tror du att en avgnagd diskmaskinsslang skulle ha påverkat budgivningen då? :D

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så trodde jag också att det var. Men en advokat jag pratade med i ett annat sammanhang hävdade att det är inget problem att stämma ett avslutat dödsbo för dolda fel. Det görs då en tilläggsboupteckning där den "nya" skulden tas upp. Arvingarna får betala tillbaka en del av sitt arv för att täcka skulden (dock aldrig mer än de har ärvt).
Ja,så fungerar det i teorin. Men i praktiken är det inte alltid så enkelt att göra en tilläggsbouppteckning. Arvingar kan ha använt sitt arv och inte ha möjlighet att betala tillbaka. Så det är inte givet att man får ersättning även om man vinner inåker.

K klimt skrev:
Så det är inte givet att man får ersättning även om man vinner inåker.
Självklart så är det int så enkelt. Dolda fel är aldrig enkelt att få ersättning för.

Men en för arvingar lite läskig detalj här är att arvingarna har ett solidariskt ansvar för skulder av den här typen. Så köparen kan välja att gå på en av arvingarna, som verkar lättast att få betalt av. Sedan får arvingarna göra upp mellan sig.

Det är ETT skäl till att dödsboförsäljningar bör ha friskrivningsklausul.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Självklart så är det int så enkelt. Dolda fel är aldrig enkelt att få ersättning för.

Men en flr arvingar lite läskig detalj här är att arvingarna har ett solidariskt ansvar för skulder av den här typen. Så köparen kan välja att gå på en av arvingarna, som verkar lättast att få betalt av. Sedan får arvingarna göra upp mellan sig.

Det är ETT skäl till att dödsboförsäljningar bör ha friskrivningsklausul.
detta va orsaken till stoppet! Ett hål i avloppet

• Avloppsrör av metall med hål i en grävd jordgröp med rötter och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
J JJP94 skrev:
detta va orsaken till stoppet! Ett hål i avloppet
Det ser ju ut som att råttor har gnagt hål!

Men vad skönt då är du två skjutmuffar 110 mm för markavlopp och en bit 110 mm markrör bort från en lösning! Det blev inte så dyrt i alla fall.

Råttorna måste bort!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
arvingarna har ett solidariskt ansvar för skulder av den här typen.
Så har jag också lärt mig att det är, men också att det är förenat med visst extra besvär att återöppna ett skiftat dödsbo.

Tänker man lite mer på frågan blir det ju likt ett ofrivilligt handelsbolag, där delägarna var och en är fullt ut betalningsskyldiga för bolagets åtaganden. Så kan det ju inte gärna vara, utan det måste väl vara begränsat till det man ärvt, men ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.