21 893 läst · 31 svar
22k läst
31 svar
Byta från blyfri95 till alkylatbensin?
Är det någon som öppnat en förgasare och sett dessa avlagringar? Aluminiumoxid har jag sett i förgasare. Det borde snarast komma av vatten. I förgasare till tvåtaktsmotorer har jag sett "pluggar" av olja som hindrat motorn att starta. Det kommer sig av att motorn stått stilla länge med bensin i. Givetvis kan det komma in skräp när man öppnar locket till tanken där det ligger fullt av damm och gräsklipp. Men detta med avlagringar från bensinen har jag svårt att tro på. Och om det verkligen skulle bli avlagringar i förgasaren av bensinen så är det ju bara en tidsfråga innan den går illa i alla händelser. Alkylatbensinen är lite annorlunda så att man ibland måste justera om förgasaren för att motorn skall gå bra. Det är något helt annat än att motorn far illa av bensinen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Alkylatbensin
http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin
akrylat är färg
aspen är bara ett märke det finns andra tex. OK, men aspen har blivit vedertaget eller synonymt med miljöbränsle
speedway kör på alkylatbensin, dock har de ett högre oktantal än den som vi kör gräsklipparen på
http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin
akrylat är färg
aspen är bara ett märke det finns andra tex. OK, men aspen har blivit vedertaget eller synonymt med miljöbränsle
speedway kör på alkylatbensin, dock har de ett högre oktantal än den som vi kör gräsklipparen på
Har precis beställt en ny Rider 214TC efter att min gamla 850 mer eller mindre lagt av. Tänkte jag skulle vara så snäll som möjligt mot den för att ge den ett långt och lyckligt liv. Vad rekommenderar ni? Ska man köra på 95 redan från start. Tänker på reduktionsplikt och sådan skit, 95 är väl inte vad den var en gång i tiden. Ska man satsa på 98? Eller helt enkelt enbart köra på Aspen alkylat redan från start? Ekonomiskt gör det ingen jätteskillnad för mig, jag vill bara få en bra livslängd på klipparen. Kan det vara så att alkylat faktiskt skadar motorn mer än t.ex. 95/98?
Har läst på diverse forum att den är ”för ren” och även skadar slangar med mera. Man ska ju inte tro allt man läser på Internet, så därför jag undrar .T TheGame skrev:
Ok, jag kan inte svara på om det stämmer eller inte.I irrbloss skrev:
Jag har en 12år gammal gräsklippare hemma som jag enbart kört med akylatbensin.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Aspen (eller motsvarande annat märke) rekomenderas alla dagar i veckanI irrbloss skrev:Har precis beställt en ny Rider 214TC efter att min gamla 850 mer eller mindre lagt av. Tänkte jag skulle vara så snäll som möjligt mot den för att ge den ett långt och lyckligt liv. Vad rekommenderar ni? Ska man köra på 95 redan från start. Tänker på reduktionsplikt och sådan skit, 95 är väl inte vad den var en gång i tiden. Ska man satsa på 98? Eller helt enkelt enbart köra på Aspen alkylat redan från start? Ekonomiskt gör det ingen jätteskillnad för mig, jag vill bara få en bra livslängd på klipparen. Kan det vara så att alkylat faktiskt skadar motorn mer än t.ex. 95/98?
Ett annat alternativ verkar vara 95 + Briggs & Strattons bränslestabilisator Fuel Fit. Man missar hälso- och miljöfördelarna med alkylatbensin, men i övrigt verkar det vara ungefär samma fördelar (bränslet stabilt i upp till 3 år osv).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
Skadar inte slangar , det som kan ske är om man börjar köra alkylat i en maskin som gått länge på vanlig 95 att diverse avlagringar löses och täpper tillI irrbloss skrev:
Trädgårdsfixare
· Småland
· 174 inlägg
Jag kör mina två Klippa varav den ena är en Excellent med Hondamotor och den andra är en Comet med B&S motor på enbart Alkylatbensin. Köper antingen Aspen "på tapp" eller Biltema på 1-liters flaskor. Har aldrig haft några problem med alkylatbensin. Tänker både på klipparmotorernas funktion och minst lika mycket på min egna hälsa eftersom alkylatbensin släpper ut betydligt mindre för människan skadliga luftföroreningar.
Visst, alkylatsoppan kostar lite mer än vanlig 95 oktan men i gengäld slipper jag bensin som är utspädd med alkohol. Som bekant är alkylatbensin ETANOLFRI!
Visst, alkylatsoppan kostar lite mer än vanlig 95 oktan men i gengäld slipper jag bensin som är utspädd med alkohol. Som bekant är alkylatbensin ETANOLFRI!
Exakt. 95 är ju numera även benämnd E10 dvs 10% etanol och det är inget man vill ha i tanken över vintern då den drar till sig vatten och rostar tank mm. Jag kör på Alkylat från lågprismärken eller 98 från pump. Bäst livslängd och arbetsmiljö.Bocken Bruse skrev: