Jag brukar göra tvärt om, tömma tanken inför vintern, fast å andra sidan tömmer jag tanken varje gång jag kör då det brukar vara bränsletillgången som bestämmer hur länge jag jobbar. Annars skulle hälsofördelarna med vilket bränsle som helst tas ut av att jag skulle jobba hårdare än vad som är hälsosamt. :seenoevil:

Enligt mig är den främsta fördelen med alkylatbensin, just lagrinsstabiliteten. Hälsoeffekter och eventuella problem med packningar och gummimaterial anser jag vara ett mindre problem. Undrar om det inte är större hälsoeffekt att byta ut åkgräsklipparen mot en vanlig gå-klippare, eller att hitta en lättare motorsåg som är mer skonsam för ryggen?:thinking: Ingen aning, bara fabulerar lite...:geek:

Trots det kör jag en del alkylat ändå, men jag har inget emot att hälla i vanlig macksoppa om alkylaten är slut och jag kör slut på bränslet vid samma tillfälle, vilket jag i princip alltid gör. Sen att några av mina maskiner är äldre och skulle gått skrotdöden till mötes i ett "normalt hushåll" för länge sen, gör att jag ser all gångtid som ren bonus, en nyare maskin är jag mer mån om. Framförallt tvåtaktarna brukar få gå på alkylat då det är förhållandevis små volymer, det är enkelt att slippa kladda med oljan och faktiskt enklare att hälla ur en liten förpackning än en stor dunk.:geek:

Att alkylaten skulle lösa upp avlagringar låter konstigt, men kanske inte omöjligt? Undrar hur samma maskin skulle reagera om man succesivt gick över till alkylat, dvs först en 50/50-blandning och sen ren alkylat. eller om man fortsatte köra på macksoppa, skulle förgasaren sätta igen ändå? Låter långsökt att macksoppan skulle vara så "smutsig" och jag tror mer på tillfälligheter, smutsiga bensindunkar och att vatten från macksoppan är ett problem. Etanolen i sig avdunstar helt utan att lämna avlagringar, men det kanske finns biprodukter som stannar kvar?

Vad som däremot brukar ge avlgringar i förgsaren är blyersättning och en del häller det i bensinen utan att egentligen veta om motorn behöver det, bara för att det är en gammal motor.:rolleyes:

Lustig anektdot; grannen köpte ny klippare i våras som enligt tillverkaren var godkänd för E10. så han körde ju på det naturligtvis. Första klippningen gick alldeles utmärkt, sen skulle han klippa igen ett par veckor senare och maskinen gick inte att få att gå vettigt. Jag sa åt honom att rulla över klipparen till mig och att vi skulle tömma flottörhuset. Sagt och gjort, där fanns ju vatten såklart. Själv blev jag förvånad över att det gått så fort, men i med lite färsk soppa och maskinen gick som aldrig förr!:cool:
 
  • Gilla
Enki
  • Laddar…
galento
Vi har haft våran lilla Huskvarna klippare stående med med vanlig bensin
i många år utan några problem på våren när den startas , men efter E10
kom använder vi 98 e5 istället. Likaså motorsågarna , 98 + Castrol olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.