143 363 läst · 479 svar
143k läst
479 svar
Svindyr el och spabad
jo om reaktorerna producerar el i en geografi där vi har underskott. Vi kan inte överföra el som produceras i norr till södra delarna av landet, därav skillnaderna i pris i de elområden vi har. Så även om vi totalt sett har en överproduktion kan lokala underskott påverka priset (men just nu är det ju i huvudsak marknadspriset som styr och vi ska vara glada för att vi inte har obegränsad nationell överföringskapacitet för då hade priset varit högt i hela landet….)T Thomas_Blekinge skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
eller ännu värre beroende av Puttins gas...MathiasS skrev:jo om reaktorerna producerar el i en geografi där vi har underskott. Vi kan inte överföra el som produceras i norr till södra delarna av landet, därav skillnaderna i pris i de elområden vi har. Så även om vi totalt sett har en överproduktion kan lokala underskott påverka priset (men just nu är det ju i huvudsak marknadspriset som styr och vi ska vara glada för att vi inte har obegränsad nationell överföringskapacitet för då hade priset varit högt i hela landet….)
Han har delvis rättBananskalare skrev:Om vi nu kan exportera 4,7MW. varför har vi då elbrist? varför har då elpriserna varit och är så höga? Enkelt du tar en ögonblicksbild bild när allt är perfekt. vindkraften snurrar perfekt solkraften lyser perfekt. och vattenkraften snurrar perfekt. Då självklart, men nu blåser det inte alltid perfekt solbcellern lyser inte. Då är det tur att man kan lita vattenkraft och kärnkraft
Du gör som Miljöpartiet....
Vi har ingen elbrist men EU avtalet gör så att vi inte kan bistå oss själva med elen, utan den måste säljas till högstbjudande.
Så går det när politiker lallar och säger ja till saker som inte har en aning om för att det är hipster att göra så. Sen är de för fega att säga nej.
Det enda som kan bistå med el 24/7 är kärnkraft idag, vattenmagasinen kan bli låga osv. Jävligt tråkigt att man lägger ner fungerade reaktorer sen kör Karlshamn verket 3-4 år i rad.
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du mättat utlands ledningarna till 100% så att de inte "kan köpa mera" så får du istället överflöd av el vilket gör att priset sjunker.
Men eftersom vi har brist i SE3/4 så kan vi inte mätta elen vilket driver upp priserna, för att vi måste sälja enligt EU avtal. Då regeringen har skitit i infrastruktur senaste 30 åren samt "vindkraft blåser hela tiden stäng alla reaktorer", hade vi kapat ledningarna och nekat EU lagstiftningen så hade du fått el för under kronan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 745 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 745 inlägg
Jag gillar kärnkraft och ogillar Karlshamnsverket, men om man ska räkna med att vattenkraften kan stå still för att det är för lite vatten så bör man räkna med de stillestånd som kärnkraften också har. Det är underhåll, det är plötsliga stopp för att systemen larmar etc. I Frankrike fick man stoppa reaktorer för att värmen gjorde att man inte kunde få tillräckligt kylning. Man har också skapat undantag så att kylvattnet får värma mer än gränsvärden, för att inte tvingas till stopp.S S0L0 skrev:
Jag håller med dig, men majoriteten av vattenkraften går i nord Sverige dock, därför vi har piss dyra priser i SE3/4Fairlane skrev:Jag gillar kärnkraft och ogillar Karlshamnsverket, men om man ska räkna med att vattenkraften kan stå still för att det är för lite vatten så bör man räkna med de stillestånd som kärnkraften också har. Det är underhåll, det är plötsliga stopp för att systemen larmar etc. I Frankrike fick man stoppa reaktorer för att värmen gjorde att man inte kunde få tillräckligt kylning. Man har också skapat undantag så att kylvattnet får värma mer än gränsvärden, för att inte tvingas till stopp.
Har man många reaktorer samt andra sätt att producera spelar det ingen roll om ett kraftverk behövs stängas för renovering osv. Det som gör mig förbannad är äckel elkablarna till EU, som låter Tyskland/andra länder köpa el till vilket pris som helst, bortfallet av kärnkraft visar sig nu.
Dom rånar oss för att rädda sig själva
Redigerat:
Om vi inte hade kablarna till utlandet, hade vi då behövt elområdena?
Räcker kapaciteten till att försörja SE4 om strömmen stannar där och inte skickas vidare?
Hur blir kapaciteten ökad i stamnätet av att man lägger på en hög avgift ?
Det finns ju uppenbarligen kapacitet att transportera från SE1/2 till SE3/4 och vidare till europa, vad är det i kablarna som gör att det är så dyrt?
Räcker kapaciteten till att försörja SE4 om strömmen stannar där och inte skickas vidare?
Det finns ju uppenbarligen kapacitet att transportera från SE1/2 till SE3/4 och vidare till europa, vad är det i kablarna som gör att det är så dyrt?
Det är helt och hållet en fråga om tillgång och efterfrågan. Eftersom vi ofta ligger nära 100% kapacitet av vad som finns tillgängligt i SE4 (lokal produktion + överföringskapacitet från SE1-3 minus export till utlandet) så får den som betalar bäst köpa elen. När priset blir tillräckligt högt kommer någon att säga stopp och inte köpa längre och då frigörs kapacitet och uttagen effekt hamnar under 100% av vad nätet klarar. Eftersom Europa gärna betalar runt 4-5 kr/kWh så landar priset ofta där.D Dilato skrev:Om vi inte hade kablarna till utlandet, hade vi då behövt elområdena?
Svenska kraftnät: "När elområden får olika elpris beror det på att marknadens efterfrågan på att överföra el mellan elområdena överstiger den tillgängliga överföringskapaciteten i nätet. I södra Sverige är efterfrågan på el hög i förhållande till hur mycket produktion som finns och när överföringskapaciteten inte räcker till för att transportera så mycket el som efterfrågas blir priset högre än i till exempel Sveriges norra elområden."
Stockholmarna är ju livrädda för att bygga ut kapaciteten mellan SE3 och SE4 för då skulle ju de (i SE3) få samma pris som vi och de i Europa som köper svensk el. De vill hellre bygga ut mellan SE1/2 till SE3 för då normaliseras priserna mellan dessa områden och SE3 kommer ner i pris radikalt. Man väntar nog gärna med sista etappen som gör att SE3 och SE4 får bra kapacitet sig emellan för de klena länkarna där blir som en prisbuffert för övriga landet. Så länge det inte finns produktion och överföringskapacitet som kan tillhandahålla så mycket kräm att SE1-4 får all el de vill och samtidigt länkarna till Europa går på 100% så kommer SE4 att ha höga priser. Det värsta vi kan göra är att bygga ut kapaciteten till Europa, för de är omättliga när det gäller elenergi.
SE3-SE4 har en maxkapacitet på 5600 MW och därifrån finns Baltic Cable till Lübeck på 700 MW, SwePol till Polen på 600 MW, NordBalt till Litauen på 700 MW och dessutom en liten tarm till Bornholm, men den kan vi nog bortse ifrån. Det gör att 36% av kapaciteten mellan SE3 och SE4 äts upp av exporten!
Jag tycker absolut att vi ska koppla ihop elnäten, men låt respektive lands produktion i första hand handlas inom riket och sedan kan elbolagen få sälja det som blir över till högstbjudande utrikiska intressent (även vid de få tillfällen då vi måste köpa in från utlandet).
PS: Kolla kartan på denna sida så framgår nog mina argument ganska tydligt: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Redigerat:
Ursäkta om du tycker jag är dryg men vi har även Öresundskablarna samt KontiSkan till Danmark (förutom de kablar du beskriver).F fb35523 skrev:Det är helt och hållet en fråga om tillgång och efterfrågan. Eftersom vi ofta ligger nära 100% kapacitet av vad som finns tillgängligt i SE4 (lokal produktion + överföringskapacitet från SE1-3 minus export till utlandet) så får den som betalar bäst köpa elen. När priset blir tillräckligt högt kommer någon att säga stopp och inte köpa längre och då frigörs kapacitet och uttagen effekt hamnar under 100% av vad nätet klarar. Eftersom Europa gärna betalar runt 4-5 kr/kWh så landar priset ofta där.
Svenska kraftnät: "När elområden får olika elpris beror det på att marknadens efterfrågan på att överföra el mellan elområdena överstiger den tillgängliga överföringskapaciteten i nätet. I södra Sverige är efterfrågan på el hög i förhållande till hur mycket produktion som finns och när överföringskapaciteten inte räcker till för att transportera så mycket el som efterfrågas blir priset högre än i till exempel Sveriges norra elområden."
Stockholmarna är ju livrädda för att bygga ut kapaciteten mellan SE3 och SE4 för då skulle ju de (i SE3) få samma pris som vi och de i Europa som köper svensk el. De vill hellre bygga ut mellan SE1/2 till SE3 för då normaliseras priserna mellan dessa områden och SE3 kommer ner i pris radikalt. Man väntar nog gärna med sista etappen som gör att SE3 och SE4 får bra kapacitet sig emellan för de klena länkarna där blir som en prisbuffert för övriga landet. Så länge det inte finns produktion och överföringskapacitet som kan tillhandahålla så mycket kräm att SE1-4 får all el de vill och samtidigt länkarna till Europa går på 100% så kommer SE4 att ha höga priser. Det värsta vi kan göra är att bygga ut kapaciteten till Europa, för de är omättliga när det gäller elenergi.
SE3-SE4 har en maxkapacitet på 5600 MW och därifrån finns Baltic Cable till Lübeck på 700 MW, SwePol till Polen på 600 MW, NordBalt till Litauen på 700 MW och dessutom en liten tarm till Bornholm, men den kan vi nog bortse ifrån. Det gör att 36% av kapaciteten mellan SE3 och SE4 äts upp av exporten!
Jag tycker absolut att vi ska koppla ihop elnäten, men låt respektive lands produktion i första hand handlas inom riket och sedan kan elbolagen få sälja det som blir över till högstbjudande utrikiska intressent (även vid de få tillfällen då vi måste köpa in från utlandet).
PS: Kolla kartan på denna sida så framgår nog mina argument ganska tydligt: [länk]
Inte alls, men KontiScan utgår från SE3 (Lindome/Göteborg) och de som går i Öresund hittade jag inte exakta siffror på så jag lät dem bero Exporten SE4->DK verkar vara något mindre (i går strax över 500 MW, just nu mycket mindre) än till de övriga länderna, men visst påverkar den situationen på samma sätt.U uplj skrev:
Frågan är väl om vi inte är väl långt från spabad vid det här laget, även om vi håller oss inom ramen för halva rubriken (svindyr el). Kanske en egen tråd skulle vara motiverad om någon orkar.
Sorry, my bad avseende KontiSkan.F fb35523 skrev:Inte alls, men KontiScan utgår från SE3 (Lindome/Göteborg) och de som går i Öresund hittade jag inte exakta siffror på så jag lät dem bero Exporten SE4->DK verkar vara något mindre (i går strax över 500 MW, just nu mycket mindre) än till de övriga länderna, men visst påverkar den situationen på samma sätt.
Frågan är väl om vi inte är väl långt från spabad vid det här laget, även om vi håller oss inom ramen för halva rubriken (svindyr el). Kanske en egen tråd skulle vara motiverad om någon orkar.
Det där övergår mitt förstånd, elen kan ju bevisligen transporteras utan problem även när köptrycket är högt så varför priset ska vara högre fattar jag inte, på vilket vis ökar kapaciteten i ledningen av att man höjer transmissionkostnaden?Svenska kraftnät: skrev:"När elområden får olika elpris beror det på att marknadens efterfrågan på att överföra el mellan elområdena överstiger den tillgängliga överföringskapaciteten i nätet. I södra Sverige är efterfrågan på el hög i förhållande till hur mycket produktion som finns och när överföringskapaciteten inte räcker till för att transportera så mycket el som efterfrågas blir priset högre än i till exempel Sveriges norra elområden."
Jag fattar att det kan bli dyrare om man måste starta upp reservkraft men så är ju inte fallet vanligtvis.
I dag förbrukar just nu SE4 2651 MW vilket är klart under kapaciteten i nätet SE3->SE4 eftersom inflödet där är 3 445 MWF fb35523 skrev:
Export: 4 705 MW
Intressant iaktagelse:
Bara Sverige producerar vindkraft av betydelse, 2 442 MW
Danmark: 463 MW (över hälften av vindkraftslandets förbrukning är import i dag).
Norge: 765 MW
Finland: 819 MW
Hela kollektivet Vindkraft (Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen) producerar sammanlagt
4 602 MW, varav Sverige står för hälften, blåser det bara i Sverige?