143 399 läst · 479 svar
143k läst
479 svar
Svindyr el och spabad
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu börjar folk blanda in tysken och gasen. Dessa var inte boven förra året. Men i år kommer gasbristen bli ett problem. Jag skulle aldrig vilja bara beroende av Putin gas
så jag säger bara vad var det jag sa
så jag säger bara vad var det jag sa
Nja, det är inte enbart gasen, Tyskland stängde också massa reaktorer 2021Bananskalare skrev:
S S0L0 skrev:
Undrar varför?Bananskalare skrev:
https://www.nytimes.com/2022/04/23/world/europe/schroder-germany-russia-gas-ukraine-war-energy.html
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nja, jag säger inte Putin, utan ansvarslös energi politik i EU överlag, det hjälper inte att Ryssland kan strypa gasen pga sanktioner.Bananskalare skrev:
Alla vet att människor skapar konflikter, man ska inte förlita sig på andra länder.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 449 inlägg
Kan du utveckla hur detta hänger ihop orsaksmässigt? Sverige exporterar ju fortfarande el, just nu 4,7 MW vilket motsvarar ungefär 4-5 kärnreaktorer. Hade Sverige tre reaktorer till hade det väl inte ändrat någonting.S S0L0 skrev:
Var låg de reaktorerna?T Thomas_Blekinge skrev:
Vi tappade ju kapacitet i s4 samt s3, och överföring norrifrån funkar inte adekvat.
Så jo, det hade hade haft betydelse för oss härnere i syd och inte sett ut såhär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar nästan vara maniskt omöjligt att ta in att vi rört till det för oss Själva, i kombination med resten av Europa
Redan när Barsebäck stängdes var detta uppe på agendan, så inget nytt, det kan man läsa sig till om man vill.
Oavsett vad man tycker om kärnkraft, solkraft, vindkraft och gud vet vad, så kommer ju verkligen nu farande med stormsteg, det stora samhällsdilemmat är ju inte att spabadet får stängas, eller duscharna får kortas ner.
Den stora pucken är ju hur företag i söder påverkas, och vad det kan leda till gällande avveckling etc.
Tom pizzerior härnere är gnälliga satan på kostnaderna, hur tror man då ett större tillverkningsbolag i valfri bransch påverkas?
Redigerat:
Så är det alltB Borgen2021 skrev:Var låg de reaktorerna?
Vi tappade ju kapacitet i s4 samt s3, och överföring norrifrån funkar inte adekvat.
Så jo, det hade hade haft betydelse för oss härnere i syd och inte sett ut såhär
[bild]
Det verkar nästan vara maniskt omöjligt att ta in att vi rört till det för oss Själva, i kombination med resten av Europa
MathiasS skrev:Hur fysiken fungerar har jag förklarat ovan i mitt inlägg. Nu är det bara för dig eller Bananskalaren att konstruera ett exempel och sätta in lite siffror så kan ni var och en bevisa att ni har rätt.
Om poolen ska vara varm en gång om året tror jag du har rätt. Om den ska vara varm varje dag tror jag Bananskalet har rätt.
Jag väntar med en näve popcorn i handen tills ni har räknat lite och bevisat er respektive
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Om vi nu kan exportera 4,7MW. varför har vi då elbrist? varför har då elpriserna varit och är så höga? Enkelt du tar en ögonblicksbild bild när allt är perfekt. vindkraften snurrar perfekt solkraften lyser perfekt. och vattenkraften snurrar perfekt. Då självklart, men nu blåser det inte alltid perfekt solbcellern lyser inte. Då är det tur att man kan lita vattenkraft och kärnkraftT Thomas_Blekinge skrev:
Du gör som Miljöpartiet....