118 826 läst · 254 svar
119k läst
254 svar
Är detta en bomb?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 578 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 578 inlägg
Fullkomligt älskar denna tråden!
Kanske skulle gå runt på tomten och stampa till ordentligt var 30cm för att se om du hittar några trampminor… Se även till att öppna alla dörrar försiktigt så du inte stöter på någon claymore mina…
Jag kan fortsätta i evigheter….
Kanske skulle gå runt på tomten och stampa till ordentligt var 30cm för att se om du hittar några trampminor… Se även till att öppna alla dörrar försiktigt så du inte stöter på någon claymore mina…
Jag kan fortsätta i evigheter….
Om du inte mätte så noga så gissar jag att det egentligen är 10,5 cm, en väldigt vanlig kaliber för artilleri av olika slag.Smisksågen skrev:
Den där lådan märkt Tpkl B är lite oroväckande, jag hoppas att den är tom. Tpkl står för transportklass och B är en av de högre, dvs det är känsligare. Som referens vill jag minnas att lådorna med 5,56 till AK5 (1440 patroner i varje) är Tpkl D.
Du kanske skulle stöta på farbror blå igen. Det känns som att de är lite för oseriösa kring detta. Eller kanske höra av dig till Marinbasen och säga att du hittat lite av deras grejer.
"Spännande", hittade bilder på ett forum från en militär handbok om märkning av granater. Röd tycks vara halvpansargranat dvs pansarbrytande men med lite mer sprängämnen. Användes typiskt mot sjömål. Föregående ägare kanske var kustartillerist på fritiden?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Intressant tråd!
Får mig att tänka på granaten de hittade i barktrumman på Iggesunds bruk, den hade följt med något timmerlass in, var dock inte skarp
En annan historia är hur en kompis morfar/farfar(kanske ännu en generation bakåt?) eller något hade jobbat på järnvägen, kanske med sprängning…
När de nu i modern tid rensade vinden på stugan så hittade de ett dussin ampuller med nitroglycerin i. Extra spännande då järnvägen låg rätt nära stugan och nitroglycerin kan vara en aning instabilt
De fick i alla fall hjälp av bombgruppen som jag förstod det
Får mig att tänka på granaten de hittade i barktrumman på Iggesunds bruk, den hade följt med något timmerlass in, var dock inte skarp
En annan historia är hur en kompis morfar/farfar(kanske ännu en generation bakåt?) eller något hade jobbat på järnvägen, kanske med sprängning…
När de nu i modern tid rensade vinden på stugan så hittade de ett dussin ampuller med nitroglycerin i. Extra spännande då järnvägen låg rätt nära stugan och nitroglycerin kan vara en aning instabilt
De fick i alla fall hjälp av bombgruppen som jag förstod det
U Ursidae skrev:
Jag tror han var sjöman i sin ungdom. Hittade de här böckerna i huset.U Ursidae skrev:
Leta vidare i bokhyllan så kanske du även hittar anarkistens kokbok?
Men den där första boken låter läsvärd. Där har du ju instruktionen till dina fynd! :
Men den där första boken låter läsvärd. Där har du ju instruktionen till dina fynd! :