hsd
Joråå, det diffar mellan butikerna
Sist jag kollade , hade valt fel ort, så var det olika priser, inte stor skillnad men ändå så pass att man reagerade
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
G Oliverskla skrev:
Jag är bygghandlare men missade visst senaste kartellmötet där vi bestämde att alla ska ondskefullt och koordinerat höja våra priser ty vi äro alla girigbukar. För jag har i alla fall inte höjt några priser oskäligt mycket för att utarma den stackars menigheten. Trots det så ligger jag stadigt i pris med mina konkurrenter och branschkollegor av någon märklig anledning.

Visst priserna har höjts men den så kallade "greedflationen" finns inte mer än i era postmarxistiska fantasier. Priserna ökar både på våra handelsvaror men OCKSÅ på allt som hör verksamheten till. Trucken, hjullastaren och lastbilen ska tankas, lokalen ska hyras, värmas upp och belysas, kaffet ska köpas, banken ska ha sin ränta, samt drygt 2000 andra utgiftsposter som ska betalas innan året är slut. Om man tror att man ska kunna leva kvar på förra årets marginaler kan man gå direkt konkurs utan att passera gå.

Den som är sugen kanske ska sluta gnälla och starta en egen bygghandel utan det här onödiga girighetspåslaget och tacka nej till medlemskap i kartellen och njuta av alla kunder som kommer strömma in till dig och dina låga och rättvisa priser. Eftersom det bara är illvilja som ligger bakom mycket av höjningarna så borde det ju vara lätt att avstå dem då man själv är en god och ärlig människa™
En sak jag funderat på ibland när man besöker en bygghandel är hur gammeldags de är med truckar. Varför har man en gasol eller dieseltruck idag? Eltruckar är ju mycket trevligare miljö att köra och de finns potenta sådana med. Så bara där spar man in både jobb på att antingen byta gasoltub eller tanka diesel.

Finns det någon förklaring? Vi hade en gasol innan som huvudtruck på mitt jobb, men när vi köpte ny så blev det el, dels för att vi kör en del inomhus men också för att slippa hantering av gasol och lukt.
 
R Rkarlsson skrev:
En sak jag funderat på ibland när man besöker en bygghandel är hur gammeldags de är med truckar. Varför har man en gasol eller dieseltruck idag? Eltruckar är ju mycket trevligare miljö att köra och de finns potenta sådana med. Så bara där spar man in både jobb på att antingen byta gasoltub eller tanka diesel.

Finns det någon förklaring? Vi hade en gasol innan som huvudtruck på mitt jobb, men när vi köpte ny så blev det el, dels för att vi kör en del inomhus men också för att slippa hantering av gasol och lukt.
Vi har faktiskt nyss skaffat en eltruck. Mycket trevlig att köra med som du säger.

Tror det delvis har att göra med att truckarna verkar av någon anledning vara extremt hållbara så de kan nöta på lagret och gården i >25 år innan de behöver bytas ut. Minns att jag sommarjobbade på en annan bygghandel i trakten för närmare 15 år sedan och den bygghandeln har fortfarande kvar samma truck som då och den hade redan på min tid varit med ett tag. Ingen stor omsättning på truckar om man säger så.
 
  • Gilla
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
G Oliverskla skrev:
Jag är bygghandlare men missade visst senaste kartellmötet där vi bestämde att alla ska ondskefullt och koordinerat höja våra priser ty vi äro alla girigbukar. För jag har i alla fall inte höjt några priser oskäligt mycket för att utarma den stackars menigheten. Trots det så ligger jag stadigt i pris med mina konkurrenter och branschkollegor av någon märklig anledning.

Visst priserna har höjts men den så kallade "greedflationen" finns inte mer än i era postmarxistiska fantasier. Priserna ökar både på våra handelsvaror men OCKSÅ på allt som hör verksamheten till. Trucken, hjullastaren och lastbilen ska tankas, lokalen ska hyras, värmas upp och belysas, kaffet ska köpas, banken ska ha sin ränta, samt drygt 2000 andra utgiftsposter som ska betalas innan året är slut. Om man tror att man ska kunna leva kvar på förra årets marginaler kan man gå direkt konkurs utan att passera gå.

Den som är sugen kanske ska sluta gnälla och starta en egen bygghandel utan det här onödiga girighetspåslaget och tacka nej till medlemskap i kartellen och njuta av alla kunder som kommer strömma in till dig och dina låga och rättvisa priser. Eftersom det bara är illvilja som ligger bakom mycket av höjningarna så borde det ju vara lätt att avstå dem då man själv är en god och ärlig människa™
Nämen. Det vore ju intressant med en redogörelse för varje post inklusive vinstmarginal som tillsammans ger 78% prishöjning på ett år. T.ex andel av stål, plast, arbetskostnad, overhead, el, drivmedel osv som ingår i ett plåtrör.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Nämen. Det vore ju intressant med en redogörelse för varje post inklusive vinstmarginal som tillsammans ger 78% prishöjning på ett år. T.ex andel av stål, plast, arbetskostnad, overhead, el, drivmedel osv som ingår i ett plåtrör.
Nu kan jag ju inte svara för Byggmax men gärna för min egen del. Jag vet inte exakt vad våra priser gått upp med men du ska få ett svar nästa vecka då jag är tillbaka efter min lilla semester.
 
G Oliverskla skrev:
Vi har faktiskt nyss skaffat en eltruck. Mycket trevlig att köra med som du säger.

Tror det delvis har att göra med att truckarna verkar av någon anledning vara extremt hållbara så de kan nöta på lagret och gården i >25 år innan de behöver bytas ut. Minns att jag sommarjobbade på en annan bygghandel i trakten för närmare 15 år sedan och den bygghandeln har fortfarande kvar samma truck som då och den hade redan på min tid varit med ett tag. Ingen stor omsättning på truckar om man säger så.
Jo det är klart en truck håller länge. Eltruckarna håller ju troligtvis rätt bra de med, ergonomin är dessutom mycket bättre i vår eltruck än gasolarna tycker jag. batteriet håller för 8 timmars körning med ett antal hundra lyft =)
När vi hade gasol som primära trucken och hade lastbilar så körde man ju slut på tuben, men jädra jobb om den tog slut mitt i en lastning.
Vår reservtruck vi har på ett lager är faktiskt en nissan gasol från nånstans i början av 90 talet. Körs dock så sällan. Och jag hade vägrat att köra den på heltid =)
 
R Rkarlsson skrev:
Jo det är klart en truck håller länge. Eltruckarna håller ju troligtvis rätt bra de med, ergonomin är dessutom mycket bättre i vår eltruck än gasolarna tycker jag. batteriet håller för 8 timmars körning med ett antal hundra lyft =)
När vi hade gasol som primära trucken och hade lastbilar så körde man ju slut på tuben, men jädra jobb om den tog slut mitt i en lastning.
Vår reservtruck vi har på ett lager är faktiskt en nissan gasol från nånstans i början av 90 talet. Körs dock så sällan. Och jag hade vägrat att köra den på heltid =)
Det beror mycket på personalen hur länge truckar håller. För länge, länge , länge sedan jobbade jag där framkörning med truck ingick. De hade köpt en sprillans eltruck som vi praktiskt taget körde skiten ur. Truckkort var inget som vi hade. Det kanske inte var uppfunnet då. Fullt rattutslag och full gas fick den att gå på två hjul. Jag backade vid ett tillfälle in i en pelare så trucken blev lite kortare. Batterierna höll. Buren fungerade bra. Det hände att 300-kilos balar tappades från hög höjd på taket. Lite omskakande var det varje gång. Det var en hållbar truck för den fungerade fortfarande även om den såg rätt skamfilad ut när jag slutade. Förstår inte hur de vågade skicka ner två tonåringar fulla av hyss att ansvara för lagret.
 
R Rkarlsson skrev:
Jo det är klart en truck håller länge. Eltruckarna håller ju troligtvis rätt bra de med, ergonomin är dessutom mycket bättre i vår eltruck än gasolarna tycker jag. batteriet håller för 8 timmars körning med ett antal hundra lyft =)
När vi hade gasol som primära trucken och hade lastbilar så körde man ju slut på tuben, men jädra jobb om den tog slut mitt i en lastning.
Vår reservtruck vi har på ett lager är faktiskt en nissan gasol från nånstans i början av 90 talet. Körs dock så sällan. Och jag hade vägrat att köra den på heltid =)
Jag tror inte att ergonomin i trucken har med om det är en el eller gasoltruck att göra, tror att det har att göra med ålder på trucken, ju nyare desto bättre ergonomi....

Och att truckarna håller bra stämmer nog bra det, där jag jobbade innan hade vi en eltruck som hade gått typ 36 000 timmar innan vi skickade iväg den, ganska imponerande, fast den var riktigt slut och användes bara som "nödtruck" de sista åren.
Tror att dom truckarna som hade gått mest när jag slutade låg på 20 - 26 000 timmar, och dom var egentligen fortfarande bra och pålitliga. Fast ergonomin var ju kanske inte lika bra som på dom nyare truckarna vi hade.

För övrigt så var det inte så svårt att köra slut på ett batteri på 3 - 4 timmar om man fick köra intensivt och lasta / lossa hela tiden, tur man hade extrabatterier att byta med....
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
G Oliverskla skrev:
Jag är bygghandlare men missade visst senaste kartellmötet där vi bestämde att alla ska ondskefullt och koordinerat höja våra priser ty vi äro alla girigbukar. För jag har i alla fall inte höjt några priser oskäligt mycket för att utarma den stackars menigheten. Trots det så ligger jag stadigt i pris med mina konkurrenter och branschkollegor av någon märklig anledning.

Visst priserna har höjts men den så kallade "greedflationen" finns inte mer än i era postmarxistiska fantasier. Priserna ökar både på våra handelsvaror men OCKSÅ på allt som hör verksamheten till. Trucken, hjullastaren och lastbilen ska tankas, lokalen ska hyras, värmas upp och belysas, kaffet ska köpas, banken ska ha sin ränta, samt drygt 2000 andra utgiftsposter som ska betalas innan året är slut. Om man tror att man ska kunna leva kvar på förra årets marginaler kan man gå direkt konkurs utan att passera gå.

Den som är sugen kanske ska sluta gnälla och starta en egen bygghandel utan det här onödiga girighetspåslaget och tacka nej till medlemskap i kartellen och njuta av alla kunder som kommer strömma in till dig och dina låga och rättvisa priser. Eftersom det bara är illvilja som ligger bakom mycket av höjningarna så borde det ju vara lätt att avstå dem då man själv är en god och ärlig människa™
Ja, och på något märkligt vis blir plötsligt allt dyrare som sedan länge ligger i lager.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Av precis samma anledning som dyra lagervaror blir billigare om marknadspriset går ner.
 
  • Gilla
Barola och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Av precis samma anledning som dyra lagervaror blir billigare om marknadspriset går ner.
Är det verkligen så tog du en poäng där!
 
  • Gilla
Gullliver
  • Laddar…
Jag tror följande kan vara en del av förklaringen. Fritt spekulerat. Väldigt förenklat men värt att fundera på.

Du driver en firma som säljer 10.000 plåtbitar per år för 50kr/st. Du har personal lager affärssystem mm anpassat till den volym. Vi kan säga att marginalen är 20 kr. Dvs totalt 200.000 kr att använda för att betala kostnaderna för de sakerna.

Nu blir det problem på marknaden och fabriken säger till dig att vi kan tyvärr bara leverera 7.000 plåtbitar till dig i år (vi får hoppas att fabriken inte har ett ont öga till just dig utan allokerar med samma procent till samtliga kunder). Du har då två val. Fortsätt sälja för 50 kr och stå utan material med missnöjda kunder och med en marginal på 140.000 kr istället vilket leder till att du får skära i kostnaderna.

Alternativt justerar du upp priset till kanske 58 kr/st. Det minskar efterfrågan och du får bara sålt 7000 st. Du kan leverera till alla och alla kunder är nöjda (en kund är per definition någon som faktiskt köper av dig).
Du har nu 28kr/st i marginal och totalt 196.000 kr att driva firman för.

Det är marknadsekonomi. Är det bra eller dåligt? Vad är bäst att de som vill får köpa för x kr eller att de som är först eller skriker mest (eller kanske är kusin) får köpa för ”rätt” pris?
Risken skulle möjligen vara att nästa år kan fabriken leverera mer men du beställer ju bara 7000 st…
 
A
K Kalbygge skrev:
Ja, och på något märkligt vis blir plötsligt allt dyrare som sedan länge ligger i lager.
Det där är alltid ett problem ligger man med pris långt under marknaden kommer man få folk som vill köpa jättepartier man inte har och inte kan leverera till det priset. De flesta kan inte hantera en order där en del av sakerna har ett pris och resten har ett högre. Vissa handlare "löser" problemet med att det inte går att köpa mer än vad som finns i lager men det är ju bara störigt om det inte är någon brist på varan.

Skall man sedan inte sänka priset på lagervaror man köpt in för högre pris för att kompensera så lär man aldrig bli av med dem, och försäljningen av den artikeln kommer dö fullständigt.

Det bästa är att följa prisutvecklingen både upp och ner, man vinner på vissa saker och förlorar på andra.
 
  • Gilla
mroing
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det verkligen så? De har ju nätpriser som verkar gälla i butikerna. Byggmax Visby borde i så fall vara dyrare än i sthlm.
Ja, men de flesta väljer ju en butik. Skulle handla lite material till fritidshuset och hade butiken vid bostaden inställd som butik. Upptäckte det och ändrade för att kolla vad som fanns på lager, priset blev då högre. Kollade nu.
Balksko 45*137 mm
Kalmar 15.95
Västervik 19.95
 
N
Mycket beror givetvis på ökade priser på material, transporter och el men ett visst mått av greedflation är jag övertygad om påverkar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.