Nästan så jag längtar till vintern nu. Jag bodde i hus med bergvärme innan. Var aldrig uppe i 1000 kwh på vintern. Och då hade jag 20 grader inne och duschade länge varje dag. Jordvärme är väl typ samma?

MultiMan
Hjälper inte att vara kaxig, bättre att vara förberedd och påläst innan vintern slår till.

Ett hus är inte det andra likt, så innan du vet förutsättningarna (som att kolla tidigare förbrukningar) så kan det går jättebra eller blir katastrof. Även med bara 1000 kWh så är det långt över dina 4000 om elpriset når 10 kr innan nät/skatt/moms.

MultiMan
H Hammarspik skrev:
nädå elräkningen blir som man gör den till. Fortsätter man förbruka mer än nödvändigt då får man betala mer än nödvändigt.

ingen mening att kolla vad förra hyresgästen hade för hon kanske hade 25 grader inne samtidigt som hon vädrar och har massa igång hela dagarna!! Sen kanske hon hade massa julbelysning på utomhus i flera månader!!
Bor man i hus kan den nödvändiga temperaturen och förbrukningen vara långt över vad man tycker man har råd med, och man kan inte göra något åt det utan att förstöra huset.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Näd

nädå elräkningen blir som man gör den till. Fortsätter man förbruka mer än nödvändigt då får man betala mer än nödvändigt.

ingen mening att kolla vad förra hyresgästen hade för hon kanske hade 25 grader inne samtidigt som hon vädrar och har massa igång hela dagarna!! Sen kanske hon hade massa julbelysning på utomhus i flera månader!!
Om du förstör huset medvetet som du verkar vilja göra med att stänga av värmen så tror jag inte din hemförsäkring hjälper dig. Du känner att be om förbrukningen innan är lönlöst men du vänder på varenda krona.
Snitter var som sagt 4,5kr inkl allt för december i vårt område. Dvs om du så kaxigt nog håller dig på 1000kWh så betalar du 4500kr. 500 spänn mer än du naivt tror på.

Och töffarna som styr allt snackar om det dubbla, dvs 9000kr för 1000kWh om man ska vara enkel.

Men budgetera du för max 4000 kr, det är inte jag som kommer ha ett hål i plånboken på för snäv budget =)

Stapeldiagram som jämför månatlig elanvändning i kWh mellan 2021 och 2022, med jämn förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker vi håller rätt så jämn förbrukning.

R Rkarlsson skrev:
Om du förstör huset medvetet som du verkar vilja göra med att stänga av värmen så tror jag inte din hemförsäkring hjälper dig. Du känner att be om förbrukningen innan är lönlöst men du vänder på varenda krona.
Snitter var som sagt 4,5kr inkl allt för december i vårt område. Dvs om du så kaxigt nog håller dig på 1000kWh så betalar du 4500kr. 500 spänn mer än du naivt tror på.

Och töffarna som styr allt snackar om det dubbla, dvs 9000kr för 1000kWh om man ska vara enkel.

Men budgetera du för max 4000 kr, det är inte jag som kommer ha ett hål i plånboken på för snäv budget =)
kommer inte stänga av värmen Dumbo. Men kommer sänka värmen! Och inte över 1000 är under 1000. Hade 700-900 kwh. på vintern när jag hade bergvärme.

H Hammarspik skrev:
Hade 700-900 kwh. på vintern när jag hade bergvärme.
Du har ingen aning om hur kallt det kan komma att bli. Där du hade bergvärme hade du ju ett helt annat hus också, det spelar stor roll.

Ska ge dig ett bra råd så du och barnen slipper frysa oavsett om elpris går över 5 kr kWh.
Köp gasol!
Idag kostar gasol på billiga ställen 28 kr per kilo vilket borde innebära runt 2.20 kr per kWh.

En gasolkamin som ger 3 kW kostar en dryg tusenlapp.
Ungefär samma peng för flaskan.

Då har du en "försäkring" om att kunna ha det varmt också om elen kostar 10 kr...

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Underlig och fördomsfull inställning till försäkringar måste jag säga. Kryphålen du pratar om kallas villkor och de är tydligt redovisade innan du tecknar en försäkring. Många är dock lata och okunniga och läser inte dessa villkor och kan då bli överraskade vid ett skadetillfälle när saker de trodde ingick faktiskt inte ingick.
Jag anser utifrån egen erfarenhet att dessa villkor i många fall kan anses vara kryphål. Men vad tur att du hade tid i ditt liv att läsa in dig på exakt alla möjliga sjukdomar man eventuellt kan tänkas få i framtiden och de exakta villkoren på dem, för det är du nog ganska ensam om. Själv har jag lite annat att styra med i mitt liv. Många sjukdomar (i de försäkringar vi nu kollat upp) är väldigt villkorade och känns som det ska till ett under för att få ut något för någonting. Vet en som fått ut något på en sjukförsäkring och det täckte inte särskilt mycket jmf mot det lidandet.

lunnabo lunnabo skrev:
Emmandel att du använder invektiv som idiot mot mig när du själv inte ens verkar förstår vem som jag svarade på säger mycket om dig men inte påstår jag att du är idiot för att du inte begriper bättre.
Nej, det var ju tur att du inte påstod det. Det tackar jag så mycket för och ursäkta också för att jag läste lite slarvigt. Hade lite fullt upp med diverse familjemedlemmar samtidigt. Bra också att du använder ordet invektiv, som du säkert använder väldigt ofta i vanliga fall, för att extra tydligt försöka markera din överlägsenhet. Tur jag ändå visste vad det betyder. Pust.
Ursäkta TS för OT.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R
H Hammarspik skrev:
Men jag har bokstavligen sett hur mycket andra förbrukar bara nu på sommaren klart som fan ni kan förvänta er skyhöga elräkningar till vintern då!
Det fungerar (förstås) inte så. Den statiska förbrukningen, som kyl/frys, fläktsystem, IT-system, etc kommer förstås dra lika mycket på vintern. Det som ökar förbrukningen på vintern är uppvärmningen och den har ingenting med de system jag nämnde innan att göra.

H Hammarspik skrev:
Jag försöker använda minimal med el nu och kommer fortsätta med de när det blir kallare. Så jag tror fortfarande jag är bland dom få som bor i villa som slipper den värsta smällen. Den som lever får se.
Låg förbrukning på sommaren betyder inte låg förbrukning på vintern. Att du inte förbrukar speciellt mycket EL nu på sommaren betyder inte på något vis att du kommer ha en låg förbrukning i vinter. Det beror helt på ditt värmesystem, husets isolering, och hur kallt det blir.

H Hammarspik skrev:
Jag kommer sänka värmen tills jag är på 4 tusen i månaden. Våga vägra betala mer!
Som sagts, det kan du kanske inte, en viss grundvärme måste du ha om inte huset ska gå sönder.

Återigen verkar du hålla för öronen och sjunga "la la la" när folk försöker förklara saker för dig som du inte vill höra.

H Hammarspik skrev:
Nästan så jag längtar till vintern nu. Jag bodde i hus med bergvärme innan. Var aldrig uppe i 1000 kwh på vintern. Och då hade jag 20 grader inne och duschade länge varje dag. Jordvärme är väl typ samma?
Nej jordvärme är generellt sämre. Och din slutsats att "ditt förra hus med bergvärme drog mindre än 1000kWh per månad så då måste detta också göra det" är minst sagt naivt.

• Gilla
Kjular och 5 till
  • Laddar…
E Emmandel skrev:
Nej, det var ju tur att du inte påstod det. Det tackar jag så mycket för och ursäkta också för att jag läste lite slarvigt. Hade lite fullt upp med diverse familjemedlemmar samtidigt. Bra också att du använder ordet invektiv, som du säkert använder väldigt ofta i vanliga fall, för att extra tydligt försöka markera din överlägsenhet. Tur jag ändå visste vad det betyder. Pust.
Ursäkta TS för OT.
Nej, det har inte det minsta med tur att göra att jag inte kallar dig idiot.
Du verkar dock inte veta vad tur betyder.
Du klarar inte heller av läsförståelse.
Det säger en hel del om Dig.

JanneJanne123
E Emmandel skrev:
Jag anser utifrån egen erfarenhet att dessa villkor i många fall kan anses vara kryphål. Men vad tur att du hade tid i ditt liv att läsa in dig på exakt alla möjliga sjukdomar man eventuellt kan tänkas få i framtiden och de exakta villkoren på dem, för det är du nog ganska ensam om. Själv har jag lite annat att styra med i mitt liv. Många sjukdomar (i de försäkringar vi nu kollat upp) är väldigt villkorade och känns som det ska till ett under för att få ut något för någonting. Vet en som fått ut något på en sjukförsäkring och det täckte inte särskilt mycket jmf mot det lidandet.
Tur och tur, men det är väl som i alla former av avtal man ingår att man kan krita på, betala och hoppas på turen, eller så tar man reda på vad man köper. Risken att bli negativt överraskad är mindre om man gör lite research först. Tar inte speciellt lång tid att övergripande läsa igenom försäkringsvillkor.

En försäkring som täcker precis allt skulle tyvärr bli för dyr för någon att köpa, så någonstans måste man ha ett regelverk för vad som täcks och inte.

Var och en gör vad man tror är bäst för sina barn och i mitt fall känns det solklart att ha alla tre barnen försäkrade.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tur och tur, men det är väl som i alla former av avtal man ingår att man kan krita på, betala och hoppas på turen, eller så tar man reda på vad man köper. Risken att bli negativt överraskad är mindre om man gör lite research först. Tar inte speciellt lång tid att övergripande läsa igenom försäkringsvillkor.

En försäkring som täcker precis allt skulle tyvärr bli för dyr för någon att köpa, så någonstans måste man ha ett regelverk för vad som täcks och inte.

Var och en gör vad man tror är bäst för sina barn och i mitt fall känns det solklart att ha alla tre barnen försäkrade.
Vad duktig du är Janne. Vi har också försäkringar här ser du. Ha ett fint liv!!

JanneJanne123
Var det något som blev personligt för dig, eller varför den trista attityden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.